۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸
کد خبر: ۶۱۳۲۷۹
حجت الاسلام قطبی مطرح کرد؛

تولید، ذخیره و تبادل ارزش؛ رمز موفقیت گروه‌های تبلیغی

تولید، ذخیره و تبادل ارزش؛ رمز موفقیت گروه‌های تبلیغی
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: گروه‌های فرهنگی و تبلیغی‌ که سه مفهوم تولید، ذخیره و تبادل ارزش را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند به موفقیت خواهند رسید.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام محمد قطبی در دومین همایش فرصت برابر و در جمع گروه‌های تبلیغی اصفهان اظهار کرد: امروز فهرستی از ۸۰ گروه ثبت شده در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان وجود دارد که اگرچه فعالیت تعدادی از آنها آن‌گونه که مورد انتظار بوده است هنوز شکل نگرفته، ولی آورده بسیار خوبی برای حوزه علمیه اصفهان است و با افتخار گزارش می‌دهیم که در حال حاضر بیش از ۵۰ تشکل طلبگی در اصفهان به فعالیت تبلیغی اشتغال دارند.

سه گام برای عینیت یافتن یک گروه

وی افزود: برای اینکه یک گروه حیات بیرونی یافته و عینیت پیدا کند، سه گام باید شکل بگیرد. گام اول، ایده محوری یا همان طرح اولیه‌ای است که قصد اجرای آن را داریم. در واقع اینکه چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم، همان ایده ماست. در گام دوم برای به جریان انداختن ایده، به اعضای تیم نیاز داریم که باید افرادی را شناسایی و توان‌سنجی کنیم، به وفاق رسیده و تیم خود را تشکیل دهیم. البته بعضی از ایده‌ها از دل یک تیم به وجود می‌آید، یعنی ابتدا تیم و سپس ایده شکل می‌گیرد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: در گام سوم، این تیم آماده به کار که ساعت‌ها راجع به ایده محوری خود بحث کرده و بوم کسب‌وکار آن را نوشته‌اند، وارد میدان عمل شده و پروژه‌ای را برای اجرا به دست می‌گیرند. ممکن است این پروژه متکی به تصمیم خودشان بوده یا اینکه سفارشی باشد. اینجاست که می‌توان از یک گروه و تشکل فعال یا یک هسته به جریان افتاده صحبت کرد.

حجت‌الاسلام قطبی اضافه کرد: اگر این هسته به جریان افتاده بخواهد رشد کند و به نهادی بزرگتر تبدیل شود، باید فرایند دیگری را آغاز کند که اولین گام آن، رتبه‌یابی است، یعنی این هسته در مقایسه با تیم‌های مشابه یک قدم بالاتر رفته و به رتبه یک این تیم‌ها تبدیل شود. رتبه‌یابی یک شبه به دست نمی‌آید، بلکه با کارها و موفقیت‌های کوچک حاصل شده و قدم به قدم اتفاق می‌افتد. برای این منظور، گروه باید بر نقطه مزیت‌هایش یعنی توانمندی‌هایی که دارد و دیگران فاقد آن هستند، متمرکز شده و آنها را به تمایزهای خود تبدیل کند، در واقع کاری انجام دهد که دیگران توان رقابت با آن را نداشته باشند.

اهمیت برندیابی در فعالیت‌های تبلیغی

وی با بیان اینکه گام دوم این فرآیند اصطلاحا برندیابی نامیده می‌شود، گفت: منظور از برندیابی، تبدیل شدن به شهرت و نشان است. ما اگر بخواهیم تمام مشکلات جهان اسلام را حل کنیم، قطعا به هیچ جا نمی‌رسیم. حل تمام مشکلات جهان اسلام به عهده تمام دانشمندان اسلامی است، بنابراین باید قاب فعالیت‌ها و میدان عمل خود را کوچک کنیم. هر چقدر قاب فعالیت‌ها کوچک شود، عمق بیشتری می‌تواند داشته باشد. عمق که بیشتر شود، قله بالاتر را فتح کرده و به برند می‌رسیم. لازمه ی برند یابی نیز شهرت و اعتباریابی ممتد است. اگر رتبه‌یابی ادامه پیدا کند و به جریان تبدیل شود، به برند می‌رسد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد: در گام سوم، برندی که به آن دست یافته‌ایم، اعتباربخشی می‌کند، یعنی مردم و کاربران با استفاده از محصولات یا خدمات مجموعه‌ای که به قله رسیده است، اعتبار می‌گیرند و آن مجموعه به قله رسیده اعتباربخشی می‌کند. هر چقدر بتوانیم بیشتر و بیشتر اعتباربخشی کنیم، یعنی با انجام کار برای دیگران و اعتبار دادن به آن‌ها، آن وقت رتبه خودمان نیز بالاتر رفته و برندمان تثبیت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در دهه پیش‌رو، کسانی که در فضای عمومی کسب‌وکار اعم از بیزینس، خدمات فرهنگی اجتماعی و تولید فعالیت دارند، دائماً باید با سه واژه تولید ارزش، ذخیره ارزش و تبادل ارزش زندگی کنند که کل صنعت بلاک چین بر پایه این سه واژه شکل گرفته است. برای مثال، کسی که درس می‌خواند، درواقع برای خودش ارزش علمی تولید کرده و ذخیره ارزش همان مدرکی است که دریافت می‌کند. از این به بعد نیز با استفاده از این مدرک و رتبه و اعتبار خود در جامعه خدمت ارائه داده و به اعتباربخشی می‌پردازد.

حجت‌الاسلام قطبی تصریح کرد: اگر این سه مفهوم تولید، ذخیره و تبادل ارزش در امتداد هم قرار بگیرند، موفقیت یک گروه تضمین شده است، ولی اگر این‌ها در امتداد هم قرار نگرفتند، درواقع آن گروه چیزی برای عرضه ندارد. در منطق رشد سازمانی و گروهی نیز موفقیت‌های کوچک به رتبه‌یابی می‌انجامد که با ذخیره‌سازی و روی هم قرار دادن آن‌ها می‌توان به قله دست یافت./1304/د102/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات