۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۶۱۳۵۶۷
حجت الاسلام خاموشی تصریح کرد؛

حوزه علمیه باید تولید علم کند

حوزه علمیه باید تولید علم کند
حجت الاسلام خاموشی به تبیین اهمیت توصیه به علم و پژوهش در بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و گفت: حوزه علمیه ما باید تولید علم کند و ما راهی جز این نداریم

به گزارش خبرگزاری رسا، اولین نشست تبیین و ایده‌پردازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ویژه فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی اهل سنت کشور امروز ٢۴ تیرماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام کاظم لطفیان، دبیر شورای نمایندگان ولی‌فقیه در مناطق قومی، حجت‌الاسلام محمدحسن زمانی، معاون امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و جمعی از نخبگان و فرهیختگان حوزوی در دبیرخانه شورای نمایندگان ولی‌فقیه در مناطق قومی برگزار شد.

‌حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی در این نشست با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی تمدن‌ساز بوده و زمینه بیداری اسلامی در بسیاری از کشور‌های اسلامی شده است، به تبیین ابعاد مختلف گام دوم انقلاب اسلامی براساس بیانیه مقام معظم رهبری پرداخت و اظهار کرد: بیش از ۴۰ سال است که از عمر بابرکت انقلاب اسلامی می‌گذرد، انقلابی که تاریخچه مشخصی از درون و برون آن وجود دارد. اصل انقلاب اسلامی یک رابطه الهی با همرامی امت مسلمان بود که به رهبری و پیشرانی امام خمینی(ره)، توانست طاغوت و نظام شاهنشاهی را به زمین بزند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی از ابتدای شکل‌گیری تا به امروز با تحریم‌های به ناحق از سوی دشمنان انقلاب روبرو بوده است، افزود: تمام حرکاتی که علیه ایران و سایر مظلومین جهان انجام می‌شود، مصداق طاغوت است. انقلاب اسلامی توسط امام خمینی(ره) و این امت شکل گرفت. امام بنیانی مهم در ساختار سیاسی نظام در ایران و جهان بنا کرد که آن ابتنای حکومت اسلامی بر ولایت‌فقیه است. بنیانی که ما‌به‌ازای جهانی دارد و ما باید بدانیم که انقلاب اسلامی ایران، امام(ره) و اندیشه نظام سیاسی ما با جهان چه کرده است.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه امروز و بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی بودجه وابسته ما به نفت و فراورده‌های نفتی زیر ۲۵ درصد است، اضافه کرد: این یعنی با وجود تمامی تحریم‌ها کشور توانسته خود را به مرحله نجات برساند، امیدوارم که نظام تعلیم و تربیت ما از کنار این جریان، خنثی و به راحتی عبور نکند و پیرامون فرمان و امر رهبر حساس باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی در ادامه سخنان خود گفت: مقام معظم رهبری در زمینه حقانیت اسلام و اخذ اسلام از متن دین و متون اصیل اسلامی و قرآن به جوانان اروپایی نامه‌ای نوشتند که حوزه تأثیر این نامه در دنیا به‌سرعت نتیجه‌بخش باشد. امروز به شما می‌گویم این نامه در دنیا نتیجه داده است و این علی‌رغم اسلام هراسی است که غربی‌ها راه انداخته‌اند. جالب اینجاست که بسیاری از جوانان این نامه را می‌خوانند و فهمیده‌اند که اسلام واقعی چیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش به صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توسط مقام معظم رهبری، اشاره کرد و گفت: رهبر معظم برای فهم واقعی موقعیت پیش‌روی جهان، بیانیه گام دوم انقلاب را نوشتند. در این بیانیه چهار نکته وجود دارد که بسیار بااهمیت است. بخشی از نکات شامل جمع‌بندی دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی، رمزگشایی از نقاط تأکید شده گفتمان انقلاب اسلامی، توجه به نیرو‌های جوان به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی خلاق و تدوین راهبرد‌های محوری آینده است.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در انقلاب اسلامی استکبارستیزی باید جزء محوری‌ترین مباحث انقلاب اسلامی باشد، اظهار کرد: راهبرد‌های حاکم در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به گونه‌ای است که عمل به آن منجر به موفقیت می‌شود. ما باید بدانیم که هیچ کشوری عزت خود را از بیرون کسب نکرده است و مقام معظم رهبری اقتصاد درون‌زا را برای برون‌رفت از مشکلات فعلی مطرح می‌کنند، پس اگر می‌خواهیم از اقتصاد تک‌محصولی خارج شویم، اگر می‌خواهیم موازنه منفی صادرات و واردات حل شود، اگر می‌خواهیم ارزبری نداشته باشیم و ارزآوری داشته باشیم باید خودمان دست‌به‌کار شویم، اقتصاد درون‌زا داشته باشیم و تولید علم کنیم.

وی در ادامه گفت: رهبر انقلاب در مواجهه با استکبار و استبداد فرموده‌اند که ما در منازعه آن‌ها طرف هیچکدام را نمی‌گیریم؛ این جمله معظم‌له را باید طلا گرفت، چرا که امروز اندیشه و رفتار ایشان در خصوص این مواضع، منجر به نتیجه‌ای اثربخش برای وحدت شده است.

وی با طرح این سوال که مخاطبان گام دوم انقلاب چه کسانی هستند، افزود: جوانان مخاطبان بیانیه گام دوم انقلاب هستند. چراکه آن‌ها با فراهم آوردن نفس و انرژی تازه برای پیشرفت اسلامی ایرانی کشور و باز کردن مسیر‌های نوآوری و اقدامات دانش مبنا و حرکت در مرز دانش یا گذر از مرز دانش و استفاده از استعداد‌های خاموش و افزایش توان غیر مرکزی کشور مؤثر هستند.

رئیس هیئت امنای سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه بر اهمیت حرکت به سمت آینده مطلوب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به پیشرفت‌های علمی در کشور، تأکید کرد و گفت: ایران اسلامی در توسعه دانش و فناوری در این سال‌ها بسیار توانا بوده است. ما به جایی رسیده‌ایم که امروز ۹۸ درصد تولید علم در دانشگاه‌هایمان متعلق به بعد از انقلاب بوده است و تنها دو درصد متعلق به پیش از انقلاب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸ دانشگاه ایرانی جزء دانشگاه‌های برتر جهان هستند، گفت: ما مطلقا مجال فرصت‌سوزی نداریم. ما فرصت سهل‌انگاری، سستی و حرکت نکردن نداریم. فکر نکنید که دشمن محاصره‌اش را تنگ‌تر نمی‌کند، اگر ما قدرتمند ظاهر شویم، دشمن عقب خواهد نشست.

وی در ادامه به تبیین اهمیت توصیه به علم و پژوهش در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: راهی جز این نداریم که تمام علوم را خودمان تولید کنیم. ما نباید در تولید علم وامدار غرب باشیم؛ لذا حوزه علمیه ما باید تولید علم کند. همچنین در علوم تجربی و علوم ریاضی باید تولید علم کنیم. همچنین برای تولید کالا‌های صنعتی نیازمند این هستیم که خودمان در درون کشور تولید علم کنیم.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان به روش‌های متداول برای ترسیم و حرکت به سمت آینده اشاره کرد و گفت: باید با طراحی آینده مطلوب و مهندسی معکوس بر مبنای روش پس‌نگر به تدوین استراتژی برای آینده مبتنی بر چالش‌ها اقدام کنیم.

به گزارش ایکنا، بعد از سخنان وی فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی سوالات خود را پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب با رییس سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح کردند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
احسنت
0
0