ضرورت توجه شورای عالی به روش اجتهادی در حوزه + صوت
آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به پایان پذیرفتن دوره هفتم شورای عالی حوزه های علمیه در سال جاری به بیان نکاتی در این باره پرداخت و اظهار داشت: حوزه های علمیه از قدیم به روش و منشی که اهل بیت(ع) و اصحاب و یاران و شخصیت های مشهور علمی راه اندازی کرده بودند، تشکیل می شده است.
وی افزود: ثبت و ضبط مباحث گسترده ای از اجتماعیات، عبادیات، معاملات و امثال آن در علم تاریخ و حدیث نشان از این حوزه پویا و گسترده دارد همچنانکه سؤال و جواب های زیادی نیز که بین اهل بیت(ع) و شاگردان ایشان مطرح شده به دست ما رسیده است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم بهره گیری شورای عالی حوزه از همین برنامه اهل بیت(ع) و علمای بزرگ اسلام یادآور شد: این برنامه دقیقی است که از قدیم در حوزه اجرا می شده و خود دارای شؤون و اطوار مختلفی است که از جمله آن اجازه اجتهاد یا اجازه نقل حدیث است، این مسأله اگر در نظام حوزه محو یا کمرنگ بشود شأن حوزه پایین می آید.
وی تصریح کرد: عزیزان شورای عالی حوزه در هر دوره ای که سرکار می آیند باید به این طراز اهمیت بدهند که روش تحصیل و تدریس در حوزه باید مجتهد پرور باشد، همچنانکه در گذشته اینگونه بوده است؛ طلاب حوزه های شیعه در گذشته در هر برنامه و درسی فهم اجتهادی داشتند و تفکر طلاب در همه دروس فقه و اصول و فلسفه و کلام فقیهانه و اجتهادی بود تا بتوانند بار حوزه را بلند کنند.
وی با اشاره به مزایای شیوه اجتهاد پروری در حوزه یادآور شد: این شیوه کمک میکند که حتی اگر طلبه به درجه اجتهاد هم نرسد ولی در مسیر اجتهاد و تفقه قرار بگیرد و قدرت فکر او بالا برود، بنابراین این شیوه باید مد نظر بزرگان حوزه از جمله عزیزان در شورای عالی باشد تا طلاب صرفا به کپی برداری از جاهای دیگر اکتفا نکنند که این کار محصولی نداشته و هرگز مفید فایده نخواهد بود.
آیت الله فقیه یزدی در بخش دیگری از این گفتوگو توجه به نظم و انضباط در امور حوزوی را یکی از معیاری های لازم برای توجه از سوی شورای عالی برشمرد و عنوان کرد: عزیزان فعلی برای این کار زحمات زیادی کشیده اند که ما منکر آن نیستیم ولی برنامه های نظم دهی در حوزه باید از حالت دستوری خارج شود.
وی اضافه کرد: به عقیده من باید افرادی برای مدیریت و ریاست بر حوزه ها و مدارس علمیه انتخاب شوند که خودشان عالم، عالم پرور و حوزه شناس باشند تا کارها به سمت نتیجه بخشی پیش برود، در غیر این صورت گاهی اوقات افرادی سرکار می آیند که حوزه را بر اساس دیگری استوار میکنند.
این استاد درس خارج حوزه توجه مدیران و اعضای شورای عالی به مباحث ریشه ای و عمیقی از جمله تهذیب و اخلاق را در حوزه اساسی عنوان و تأکید کرد: یکی از شاخصه های اصلی حوزه تقوا، پرهیزکاری و جنبه های معنوی و الهی آن بوده است همچنانکه دروس اخلاق از قدیم در حوزه مرسوم بوده است اما به نظر می رسد این مسأله کمی ضعیف شده است که بزرگان شورای عالی در دوره جدید باید برای آن فکری بکنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: معاونت تهذیب تلاش های زیادی کرده ولی همچنان کمبود دروس اخلاق در حوزه احساس میشود؛ باید توجه داشت که فقر اخلاقی موجب آسیب های گسترده ای میشود که خیلی از اوقات قابل جبران نیست./1330/ج