۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۶۲۱۱۸۱

برگزاری مسابقه کتابخوانی مجازی با محوریت کتاب «همرزمان حسین(ع)»

برگزاری مسابقه کتابخوانی مجازی با محوریت کتاب «همرزمان حسین(ع)»
این کتاب متن پیاده‌شدۀ ده گفتار از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تحلیل مبارزات سیاسی امامانِ معصوم است که در بهمن‌ماه 1351 ایراد شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برگزاری مسابقه کتابخوانی مجازی با محوریت گفتار هفتم کتاب «همرزمان حسین (ع)» تألیف آیت الله سید علی خامنه‌ای خبر داد. یکی از برنامه‌هایی که با مشارکت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در فضای مجازی از آغاز ماه محرم به مدت یک ماه اجرا می‌شود.
پس از آنکه ابعاد مختلفِ قیام اباعبدالله علیه‌السلام را خوب شناختیم، اکنون نوبت آن رسیده است که تأثیر این قیام در تاریخ پس از خود را بشناسیم و سپس جایگاه هر یک از امامان پس از اباعبدالله علیه‌السلام در امتدادبخشی به قیام عاشورا را فهم کنیم. چرا که متأسفانه برداشت غالب از سیرۀ امامانِ پس از اباعبدالله علیه‌السلام این است که ایشان به‌لحاظ اجتماعی و سیاسی، شخصیت‌هایی –نعوذبالله- منفعل و سازشکار و گوشه‌گیر بوده‌اند که حداکثر فعالیت‌شان این بوده که بنشینند در مسجدالنبی (ص) و به تبیین معارف قرآن و عقاید دین برای مردم و تشنگان معارف الهی بپردازند! تاریخ و سیرۀ سیاسی ائمعه معصوم برای ما این چنین معرفی شده و هیچ تحلیل جامع و واقع‌بینانه‌ای از حیات سیاسی و سیرۀ مبارزاتی ایشان نداریم تا نسبت میان فعالیت‌های ایشان با قیام عاشورا را به درستی فهم کنیم. کتاب «همرزمان حسین علیه‌السلام» درواقع در پاسخ این اشتباه بزرگ تاریخی و این دغدغه ارائه شده است.

این کتاب که متن پیاده‌شدۀ ده گفتار از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تحلیل مبارزات سیاسی امامانِ معصوم (بالخصوص از امام سجاد تا امام کاظم علیهم السلام) است که در بهمن‌ماه ۱۳۵۱ ایراد شده است. ایشان در این کتاب، با تبیین نظریۀ «انسان ۲۵۰ ساله» مبانی کلامی و قرآنی این نظریه را تبیین نموده و سپس با ارائه‌ی طرح کلانی از این ۲۵۰ سال امامت، آن را به چهار دوره تقسیم نموده و سیرۀ سیاسی امامان پس از اباعبدالله علیهم‌السلام را تبیین نماید. در این رویکرد و با بهره‌گیریِ مجتهدانه از ظرافت‌های تاریخی است که روشن میشود که نه‌تن‌ها آن انگارۀ کلیشه‌ای کاملاً اشتباه است، بلکه امامان معصوم همواره در حال مبارزۀ حادّ سیاسی و تشکیلاتی برای در اختیار گرفتنِ حکومت بوده‌اند و اساساً همین امر عامل شهادت ایشان توسط سلاطین زمانه بوده است. آیت‌الله خامنه‌ای در این گفتار‌ها به خوبی توضیح میدهد که امامان پس از اباعبدالله علیه‌السلام «همرزمان حسین، همدل‌های حسین، پادررکابانِ پیکار با ظلم» بوده‌اند و «امام صادق علیه‌السلام در کنار حسین است و با همان دشمن می‌جنگد و مبارزه می‌کند؛ با همان دستی که حسین را شهید کردند، او را هم شهید کردند؛ منتها در دو میدان.»

به‌جرأت می‌توان این کتاب را در زمرۀ بهترین آثاری دانست که به تحلیل کلانِ حیات سیاسیِ امامان معصوم علیهم‌السلام و جریان امامت پرداخته و رفتار‌های ایشان را در امتداد قیام اباعبدالله علیه‌السلام فهم و تبیین کرده است.
شرکت کنندکان باید پاسخ‌های خود را تا تاریخ ۸ مهر  ماه ۱۳۹۸ به صورت یک عدد ۱۰ رقمی به شماره ۲۰۰۰۱۸۳۷۴۵ پیامک نمایند.
برای شرکت در این مسابقه کتابخوانی اینجا را کلیک کنید. /۹۲۵/ن ۶۰۴/ش
ارسال نظرات