۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۶۳۰۳۶۳
آیت الله علم الهدی:

دستگاه های امنیتی و قضایی بر هزینه های کاندیداها نظارت داشته باشند

دستگاه های امنیتی و قضایی بر هزینه های کاندیداها نظارت داشته باشند
امام جمعه مشهد گفت: دستگاه های امنیتی و قضایی پیگیری کنند تا مانع شوند کسی به پشتوانه میلیاردها تومان پول افراد وارد مجلس شده و دانسته یا ندانسته عامل دشمن شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته در حرم مطهر رضوی به اقتصاد معیشتی در حوزه مصرف اشاره کرد و گفت: در حوزه مصرف باید اعتدال داشت و برای اعتدال نیز باید در جریان اقتصادی به طبقه پایین توجه داشت و نیز به اندازه کفاف مصرف کرد.

وی با تأکید به کفاف در اقتصاد معیشتی، اظهار کرد: کفاف به این معنی است که انسان برای مصرف خود به اندازه گذران ضروری زندگی و ادامه و قوام زندگی آبرومند برنامه ریزی کند به طوری که اگر مصرف از حد کفاف تجاوز کرد و از اداره زندگی آبرومند در تأمین معاش گذشت، این خارج از مصداق تقوا است.

آیت الله علم الهدی افزود: نقطه تخلف از تقوای اقتصادی و معیشتی در زندگی انسان طغیان و سرکشی در مصرف است و زیاده روی به حدی که برای زندگی و مصرف برنامه نداشته باشیم و هر چه خواسته نفسانی بود در زندگی خرج کنیم.

امام جمعه مشهد در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در مورد تأکید به اعتدال و سرانجام اسراف کنندگان، ابراز کرد: خداوند در آیه 81 سوره طه تهدیدی شدید برای کسانی دارد که دچار طغیان در زندگی می شوند، جهنمی صددرصد کسی است که در زندگی خود برنامه ندارد و سرکشی در مصرف دارد بنابراین بسیار مهم است که خانم هایی که مدیریت خانواده را برعهده گرفته اند به این فرمایش پروردگار توجه کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: خداوند در آیه 16 سورا اسراء، 28 سوره اعراف، و سوره واقعه به اعتدال در مصرف و سرانجام اسراف کنندگان اشاره دارد و مسرفین را موجب هلاکت جامعه بیان می کند.

تفاوت بین انتخابات در نظام لیبرال غربی و نظام اسلامی

وی در ادامه در خطبه دوم به انتخابات پیش رو اشاره و ابراز کرد: انتخابات مظهر مردم سالاری و دموکراسی لیبرال غرب و مردم سالاری اسلامی است اما از نظر ماهیت بین انتخابات در نظام دموکراسی لیبرال غرب و مردم سالاری اسلامی تفاوت وجود دارد.

آیت الله علم الهدی به تفاوت بین انتخابات در نظام لیبرال غربی و نظام اسلامی اشاره و بیان داشت: در لیبرال غربی انتخابات در مقام رقابت قدرت است تا قدرت و حاکمیت به فرد یا حزبی برسد اما در نظام مردم سالاری اسلامی انتخابات نتیجه رقابت در قدرت نیست بلکه در اسلام مشارکت سیاسی تکلیف مردم است.

مشارکت سیاسی تکلیف مردم است

نماینده مجلس خبرگان رهبری مشارکت سیاسی را تکلیف مردم دانست و گفت: در اندیشه سیاسی اسلام مشارکت سیاسی تکلیف است و فقط حق نیست که بخواهید از این حق استفاده کنید یا نکنید و حق مولود از تکلیف است و مردم تکلیف را انجام داده و ذی حق نسبت به جامعه خود می شود.

وی افزود: پیامبر(ص) در مورد تکلیف سیاسی مردم فرمود: «کسی که صبح برخیزد و به امور مسلمین اهتمام نورزد، مسلمان نیست»، این سخن پیامبر را بیشتر انجمن های خیریه در مورد رسیدگی به فقرا می نویسند اما این روایت مربوط به رسیدگی به یک فرد نیست و امور همه مسلمین تأکید دارد و مربوط به امور سیاسی و اجتماعی است پس براساس این روایت مشارکت سیاسی بر همه واجب است.

آیت الله علم الهدی به ماهیت کاندیدا شدن برای انتخابات اشاره و ابراز کرد: کسی که برای انتخابات کاندیدا می شود یعنی این فرد به جمعیتی می گوید: «همه شما حق دارید که در مسائل کشور خود برنامه ریزی و دخالت کنید و من از طرف شما این تکلیف را مجانی انجام می دهم.» و این سخن مانند این است که یک نفر به جای چند نفر نماز بخواند و تکلیف شرعی را به جای آورد.

امام جمعه مشهد تبلیغ را برای انجام تکلیف واجب شرعی و نمایندگی مردم بی معنا دانست و اظهار کرد: این پوستر و عکس و پول خرج کردن به این معنا است که هدف از کاندیدا شدن رقابت در قدرت است پس این فرد برمبنای تکلیف شرعی و اندیشه اسلامی نیامده پس هزینه کرده و پول مصرف می کند و این با اصل مسأله انتخابات در تکلیف شرعی و اعتقاد اسلامی سازگار نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: در مشهد 536 نفر برای 5 کرسی مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده اند یعنی برای هر کرسی 100 نفر آمده اند حال این ها برای تکلیف شرعی مردم به نمایندگی آمده اند یا بحث رقابت در قدرت است؟

دستگاه های امنیتی و قضایی بر شفافیت هزینه های کاندیداها نظارت داشته باشند

وی با تأکید به نظارت داستگاه های نظارتی و امنیتی و قضایی بر شفافیت هزینه کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: باید دستگاه های امنیتی و قضایی دستگاه های نظارتی پیگیری کنند که یک تاجر یا شرکت اقتصادی به چه مناسبت به یک ستاد انتخاباتی میلیون ها و میلیارها تومان پول داده است تا یک نفر رای بیاورد، این چه معنا دارد؟ جز این که از قدرت او استقاده کند؟

آیت الله علم الهدی ادامه داد: اگر رقابت در انتخابات بر سر قدرت است چرا آمریکا هزینه نکرده و کسی را حمایت نکند تا نماینده مجلس شود و فردا از او به عنوان مهره استفاده کند، مملکت ما دشمن دارد، دنیای کفر در کره زمین با ما دشمن است و انتخابات دروازه ای برای ورود دشمن است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ابراز کرد: نظام جمهوری اسلامی قلعه ایمن است چون دیوار آن ولایت است و هیچ دشمنی نمی تواند از این دیوار بالا بیاید اما دروازه بزرگی به نام انتخابات دارد که به خاطر داشتن نگهبان و پاسدار دشمن خارجی نمی تواند وارد شود اما دشمن می تواند با حمایت از نیروهای مسلمان و مومن آن ها را وارد این قلعه کرده و از آن ها به عنوان مهره خود استفاده کند.

امام جمعه مشهد بیان کرد: اگر کسی میلیون ها و میلیاردها تومان در ستاد انتخاباتی فردی هزینه می کند تا از قدرت او استفاده کند از کجا معلوم پشت پرده آن آمریکا و انگلیس نباشد تا این مسلمان مومن با پشتوانه این میلیاردها تومان وارد مجلس شده و دانسته یا ندانسته عامل دشمن شود پس باید دستگاه امنیتی و قضایی در عرصه های مختلف این هزینه های تبلیغاتی را شفاف پیگیری کنند.

وی اظهار کرد: مردم هم بصیر و دانا باشند و به کسی که پوستر باز، اهل تبلیغ و هزینه سازی است، شک کرده و به فردی رای داده که نیروی مومن و نماینده شما در انجام تکلیف شرعی است پس به کسی رأی دهید که به او اختیار داده تا واجب شرعی شما را مطابق رضای خدا انجام دهد.

مسؤولان در پرداخت بسته معیشتی دولت به افراد نیازمند اقدام کنند

آیت الله علم االهدی خاطرنشان کرد: این هزینه کردن در ستاد انتخاباتی فردی برای رضای خدا نیست که اگر برای رضای خدا است به این مردم آسیب پذیر کمک کنید این مردمی که با وجود فقر یارانه آن ها را قطع کرده اند و بسته معیشتی نیز به آن ها نداده اند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: یک  روستایی بی سواد چه طور فرم پر کند و برای دریافت بسته معیشتی درخواست بدهد، مسؤولن به سراغ آن ها بروند و با شناسایی آن ها نسبت به رفع مشکل آن ها اقدام کنند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۸
خداوند نیامرزد آن کسانی را که با تنبلی، کم کاری، راحت طلبی، آسایش جویی، ثروت اندوزی، دنبال کردن منافع شخصی و جناحی خودشان کاری کرده اند که این نظام عظیم در نگاه عده ای متهم به ناکارآمدی شود.
0
0