۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۶۳۱۶۶۴
رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم:

غرب مقابل ترویج دین در جامعه ایستاده است

غرب مقابل ترویج دین در جامعه ایستاده است
حجت الاسلام رضایی مهر با اشاره به هجوم دشمن در حوزه سبک زندگی گفت: غرب با تفکرات پوچ‌گرایی و اومانیستی جوامع را تغییر دادند و تلاش می‌کنند تا در مقابل ترویج دین بایستند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، سلسه نشست‌های تبیین گام دوم انقلاب با موضوع چگونگی سبک زندگی دینی در گام دوم، صبح امروز در موسسه آموزش عالی حوزه علمیه معصومیه خواهران با سخنرانی حجت الاسلام دکتر محمد کاویانی عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و حجت الاسلام دکتر حسن رضایی مهر رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم، برگزار شد.

حجت الاسلام رضایی مهر ابتدا در پاسخ به این سوال که آیا پیاده سازی سبک زندگی دینی در جامعه امروزی امکان دارد، گفت: در خصوص این موضوع سه محور وجود دارد؛ شناخت رابطه سبک زندگی با بیانیه گام دوم انقلاب این است که آیا با این جامعه ماده زده، می‌شود سبک زندگی را پیاده کرد؟ و اینکه ما باید ببینیم کدام سبک زندگی را برگزینیم تا در راستای پیاده سازی این بیانیه کارآمد باشد.

وی افزود: ما معتقدیم اسلام و شیعه در مورد همه چیز سبک و روش ارائه کرده است؛ مثلا در بحث جنبش نرم افزاری که در بیانیه به آن اشاره شد، ما برای تحقق آن سبک و دستور اسلامی داریم؛ اگر کسی این عناوین و دستورات را پیاده نکند، حتی قدمی برای پیاده سازی این بیانیه برنداشته است و بنابراین بیانیه گام دوم با سبک زندگی ارتباط تام دارد.

رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم ادامه داد: رابطه این‌ها تام است و لازمه پیاده‌سازی بیانیه گام دوم، سبک زندگی است. هنگامی که سبک زندگی مردم، اسلامی شد؛ می‌توانیم بگوییم بیانیه کامل پیاده شده است و اگر جامعه همانند قرن دو و سه نشود، به یک رشد و بالندگی در راستای دین نرسد و زندگی ما در محوریت دین نباشد، هیچ پیشرفتی نخواهیم داشت و راهش این است که بیاییم در جامعه و عیب‌ها را ببینیم و از مشکلات عبرت بگیریم و این سبک زندگی را تقویت کنیم.

 

سبک زندگی در گام دوم

 

وی محور دوم بحث را درباره امکان یا عدم امکان تحقق سبک زندگی اسلامی پرداخت و عنوان کرد: در این جهان دئیستی، آیا اصلا سبک زندگی اسلامی پیاده شدنی است؟ باید ببینیم مراد ما از امکان چیست؟ آیا مراد امکان ذاتی است یا خیر؛ این مشخص است که سبک زندگی، امکان ذاتی را دارد و مراد از امکان، امکان وقوعی است؟ یعنی آیا تحقق پذیر است و می‌شود آن را پیاده کرد.

حجت الاسلام رضایی مهر توضیح داد: اینجا محل بحث است. یک نظریه در پاسخ به سوال این است که آنقدر این تفکرات مادی، سکولاریستی و لیبرالیستی بر بشر چیره شده که دیگر پیاده‌سازی شیوه قرآنی بعید است؛ ممکن قریب به امتناع است. این یک نظریه می‌باشد که لازمه آن، دست برداشتن از تلاش برای احقاق سبک زندگی است.

وی به شبهاتی پیرامون رد نظریه پیاده نشدن سبک زندگی دینی در اجتماع اشاره کرد و اظهار داشت: تفکرات الحادی کار را مشکل کرده است و واقعیت را نمی‌شود انکار کرد؛ این واقعیتی است که توسط مدرنیته، تفکرات نهیلیستی و اومانیسمی در جامعه رواج یافته. این‌ها سبک زندگی جوامع بشری را تغییر دادند و به سمت ابهام و پوچ برده‌اند و به سمت اتمام زندگی با مرگ برده‌اند، همه چیز را با دیده شک می‌نگرند؛ اما این تفکرات نمی‌تواند جلوی رواج دین را به کلی بگیرد و علت تامه پیاده نشدن سبک زندگی باشد، هرچند پیاده کردن سبک زندگی اسلامی سخت شده ولی شدنی است و نباید آن را تعطیل کرد؛ این دیدگاه ماست.

 

سبک زندگی در گام دوم

 

رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم محور سوم بحث خود را به بیان تفاوت‌های دو سبک زندگی الحادی و دینی پرداخت و خاطرنشان کرد: کدام یک از دو سبک زندگی الحادی و دینی را باید پذیرفت؟ باید شناخت و تفاوت سنجی کرد؛ بهترین را شناسایی کرد، رفتن به سمت ملاک‌های ثابت است و باید فرق بین این دو را فهمید.

وی با برشمردن چهار حوزه اصلی تفاوت زندگی الحادی و مادی که شامل تفاوت در جهان‌بینی، انسان شناسی، شناخت شناسی و حوزه اخلاق بود، توضیح داد: در حوزه جهان‌بینی رویکرد غرب آنتولوژیک و مبتنی بر ماده است ولی جهان‌بینی اسلامی می‌گوید همه شما عین ربط به یک موجود فراماده هستید.

 

سبک زندگی در گام دوم

 

رضایی مهر گفت: دیدگاه غرب در حوزه انسان‌شناسی، شعار اصالت انسان است و می‌گویند همه چیز برای خدمت به انسان آفریده شده است. اسلام می‌گوید هرچند انسان نسبت به سایر موجودات اعلی است، ولی عین ربط می‌باشد؛ تهی و ناقص است؛ مگر اینکه متصل به وحی باشد.

وی در پایان به مسئله عقل اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه شناخت‌شناسی، ابزار غربی‌ها عقل تجربه اندیش است؛ تجربه و آزمایش ملاک است. ولی در نگاه اسلام فقط عقل تجربه اندیش ملاک نیست؛ عقل به همراه تجربه و وحی است که علم کامل را به ما می‌دهد. عقل، مدرک کلیات است و جزئیات را وحی به ما می‌آموزد. در حوزه اخلاق نیز غایت اندیشه غرب لذت‌های مادی است؛ می‌گوید تا می‌توانی منافع را به سمت خودت بکش، هرچند دیگران ضربه بخورند. این‌ها مبادی غرب است. حال ما باید ببینیم که کدام یک از این دو سبک زندگی ما را به سعادت می‌رساند تا از آن تبعیت کنیم. /882/ 201/

خبرنگار: سید محمد متکلم

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
در نگاه جامعه‌شناسی باورها و ارزش‌ها و فرهنگ و افکار ملت ایران، ایشان هویت ملی را جدای از هویت اسلامی تعریف نمی‌کند و هویت اسلامی را بریده از نگاه به افق‌های رشد و تعالی ملت ایران نمی‌بیند و این‌ها را در هم تلفیق می‌کند.
1
0
نمحمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran, Islamic Republic of
۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۱
زید گفت ای خالد بی عقل و فکر . از چه رو دم می زنی از نقل و ذکر نقل و ذکر و دین قدیمی شد دگر . صنعت و علم و ترقی را نگ موشک و بمب و سلاح هسته ای . کرده رد و دل به دینت بسته ای ؟! دین چه دردی را کند از تو دوا . خویشتن زین بند دیرین کن سوا. دین که گوید دست دزدان را ببر . بوده است نیکو در آن عهد شتر. چون دگر عهد علوم است و فنون . می رود دنبال دین اهل جنون . کهنه و فرسوده شد آن امر و نهی . آنچه می گفتند نامش بوده وحی. چون سخن را خالد آنگه ساز کرد. وان دهان در فشان را باز کرد گفت زیدا از چه خود را بسته ای ؟ ز استماع حق شدیدا خسته ای. چشم خود بر هرچه حق پوشیده ای . باده ی شیطان چرا نوشیده ای؟ هر که گوید شد حقیقت کهنه او . از حقیقت این بدان نا برده بو. چار و شش همواره باشد ده بجمع . زین حقیقت ذهن خود پر کن بسمع . دین حق حق است حقا هر زمان . صدق و صلح و عزت است و هم امان . صلح و جنگ دین همه مردانگی است . حفظ انسانیت و فرزانگی است . خوشه ها از علم ها را خوب بچین . گر چه باشد خوشه ها در ملک چین . فرعون ار خدمت کند عمری همه . روح و تن را رنجه سازد چون امه . حرمتی هر گز نمیآرد بدست . چون که با دین الهی او بد است . ظالم است هر کو بدین بد میکند . راه حق بر مردمان سد میکن . ظالم ار باشد رضا خان یا یزید . لعنت حق باشد او را بس مزید .
1
0
نمحمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
|
۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
صنعت و علم و ترقی را نگر . راه حق بر مردمان سد میکند . لطفا در شعر بالا دو کلمه ی و را که در این دوبیت اشتباه نوشته ام اصلاح بفرمائید متشکرم .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
جایگاه طلاب و حوزه های علمیه در تقویت باورهای دینی و تحکیم بنیان خانواده انکار ناپذیر است.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
از انعکاس این چنین مجالس علمی سپاسگزارم.
1
0