۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۶۳۵۳۷۵

نگاهی به فیضیه غرب کشور

نگاهی به فیضیه غرب کشور
مدرسه علمیه آیت الله آخوند شاهد حضور علمای قم برای فعالیت های تحقیقاتی بوده که از این میان می توان به حضور آیت الله مشکینی، آیت الله شبیری زنجانی و امام خمینی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، میدان اصلی شهر همدان بازگوی تاریخی کهن از معماری سنتی ایرانی است که خیابان کشی این شهر از سوی معمار آلمانی به نام کارل فریش با شش خیابان اصلی که منتهی به همه نقاط شهر می شود طراحی شده است.

در کنار این معماری سنتی می خواهیم به مرکزیت حوزه های علمیه در این شهر بپردازیم، سه مدرسه علمیه در مرکز شهر همدان شاهد تربیت عالمان دینی بوده اند، نخست مدرسه بزرگ یا همان مدرسه علمیه زنگنه که در خیابان شریعتی فعلی واقع است، دوم مدرسه ای کوچک که در خیابان بوعلی سینای فعلی بوده و سوم  فیضیه غرب کشور.

از میان این سه مدرسه، هم اکنون مدرسه علمیه زنگنه همدان و مدرسه علمیه آیت الله آخوند همدانی(ره) در حال فعالیت هستند، مدرسه علمیه آیت الله آخوند همدانی(ره) واقع در خیابان شهدای همدان در سال 1353 هجری قمری از سوی آیت الله اردستانی(ره) تاسیس شده است که بعد از فوت این عالم ربانی این مدرسه به دست ملا علی معصومی همدانی(ره) اداره شد و به نام این عالم بزرگ تغییر پیدا کرد.

نگاهی اجمالی به فیضیه غرب کشور

آیت الله آخوند همدانی(ره) کرسی درس و بحث خود را در همدان راه اندازی کرده و ثمره فعالیت های ایشان تربیت علمای معروفی چون آیات تالهی، خوانساری، رحمانی، شیخ حسین عندلیب زاده همدانی، آقا نجفی همدانی، شیخ محسن محقق، شیخ علی انصاری همدانی، شاهنجرینی، میرزا عبد الرزاق مشعوف، عسکری همدانی، موسوی همدانی، سید محمد فاضلیان و حضرت آیت الله نوری همدانی شده است.

این کرسی درس و بحث به قدری داغ و پرنشاط است که تابستان های مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره) شاهد حضور علمای قم در این مدرسه برای انجام فعالیت های تحقیقاتی و بحث علمی بوده که از این میان می توان به حضور آیت الله مشکینی، آیت الله شبیری زنجانی و امام خمینی(ره) اشاره کرد.

هم اکنون این مدرسه در سطوح دو، سه و چهارم حوزه های علمیه فعالیت دارد و به سه بخش مدرسه علمیه، مرکز مدیریت و کتابخانه مرکزی تقسیم می شود.

نگاهی اجمالی به فیضیه غرب کشور

حجت الاسلام محمدجواد خزایی مدیر مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره) در رابطه با فعالیت های مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره) بیان داشت: این مدرسه با بیش 300 طلبه تحت برنامه، دروس تخصصی مهدویت، فقه و اصول و تفسیر و همچنین دروس آزاد برای مبلغان و معمرین، همه روزه شاهد درس و بحث مبلغان و طلاب علوم دینی است.

وی ادامه داد: ما در این مدرسه برای افرادی که شرایط ورود به حوزه را ندارند امکانی فراهم آورده ایم که به صورت آزاد سطح یک را بخوانند و بعد از کسب امتیاز در امتحان طلاب آزاد قم وارد سطح دو حوزه علمیه همدان شوند./979/پ210/ب1

هادی شاملو
ارسال نظرات