۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸
کد خبر: ۶۳۸۵۶۳
امام جمعه اردبیل:

کاندیداها از ‌وعده‌های دروغ پرهیز کنند

کاندیداها از ‌وعده‌های دروغ پرهیز کنند
نماینده ولی فقیه در اردبیل ضمن تاکید بر اینکه کاندیداها از دادن وعده‌های دروغ پرهیز کنند، گفت: کاندیدا چه قادر باشد چه غیر قادر نباید وعده بدهد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل اظهار داشت: شأن و شرف یک ملت و نمره و قیمت آن بسته به اموری است که انقلاب اسلامی در حد اعلی آنها را برای ملت ما و کشور ما هدیه کرده است.

وی در بیان این امور و شاخصه ها گفت: نخستین شاخصه در تقدم یک ملت، داشتن نهضت علمی، پیشرفت های علمی، ارتقاء بنیه علمی کشور و سهیم شدن در تولید دانش جهانی و شاخصه دوم، دموکراسی حقیفی است؛ نه استبداد و نه دموکراسی مهارشده که بگویند مشروعیت حکومت به رأی صندوق نیست بلکه به سوگیری بین المللی است اگر با ما هستی مشروع هستی و الا سهمی از مشروعیت نداری.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: معنی این شاخص این است که در تمام شئون کشور از ادنی تا اعلی رأی مردم حاکم باشد، کشور با خرد جمعی اداره شود و به نظر مردم احترام گذاشته شود؛ ما به عدد عمر انقلاب، انتخابات برگزار کرده‌ایم تمام رده‌های مدیریتی با رأی مردم مشخص می‌شود این بزرگترین احترام و تکریم به یک ملت است و مقابل آن بزرگترین اهانت است. هویدای بهایی می‌گفت "به شاهنشاه نگویید شخص اول مملکت چرا که در این مملکت شخص دومی وجود ندارد".!! معنای این سخن این است که ملت شخص نیست یعنی نعوذ بالله به مثابه حیوانات هستند و عجیب است که شاه به وی تذکر هم نمی‌داد. ما این اهانت را فراموش نخواهیم کرد.

آیت‌الله عاملی تصریح کرد: شاه چند روز بعد از زلزله بوئین زهرا در منطقه حاضر شد و گفت من از اول به فکر اصلاحات بودم یک شیر بی‌یال و دم یعنی آیت الله بروجردی نمی‌گذاشت ما این را فراموش نخواهیم کرد. رضاخان می‌گفت استخوان‌های یک سرباز دزد در نزد من از تمام دانشمندان کشور بالاتر است ما این را فراموش نخواهیم کرد، شاه می‌گفت چادر کفن سیاهی است که زیبایی‌های پنهان را آشکار نمی‌کند. این بی ادبانه ترین و قبیح ترین سخن در باب عفت است. ما آن را فراموش نخواهیم کرد و ده‌ها اهانت دیگر که فراموش شدنی نیست.

وی بیان کرد: شاخصه سوم، حاکمیت ملی و استقلال سیاسی است یعنی ملت خودش برای خودش، کشورش و سرنوشتش تصمیم بگیرد و هیچ دولت و قدرت خارجی امکان سلب اراده ملت را نداشته باشد یعنی مثلا کشور مجبور نشود از سر اضطرار یک قرارداد بنیان کن را امضاء کند یا با فشار خارجی تن به تجزیه بخشی از کشور بدهد همچنان که این فاجعه بارها و بارها در زمان قاجار و پهلوی اول و دوم اتفاق افتاد و کشور به نقطه‌ای از ضعف برسد که شخصیت‌های کلیدی کشور را بیگانگان تعیین بکنند. جناب عَلم به آمریکا رفت و حکم نخست وزیری گرفت دو سال بعد شاه به آمریکا رفت و تقاضا کرد که او را از نخست وزیری بردارد!. در زمان شاه، کشور ما را ایالت 51 آمریکا نام نهاده بودند.

امام جمعه اردبیل افزود: بعضی کشورها، کشورتابع و پیرو هستند و حتما باید به قدرتی تکیه کنند. کشورهای ذره و میکروسکوپی اینگونه هستند و در روزگار ما کشورها به دو قسم تقسیم شده اند فرمانده و فرمانبر ارباب و رعیت و قسم سومی وجود ندارد. تا حال هیچ کشور جهان سومی نتوانسته شعار نه شرقی و نه غربی سر بدهد. ایران این طلسم را شکست. استکبار جهانی ملت‌ها را به شدت از اینگونه استقلال سیاسی می‌ترساند و هزینه این گونه شعارها را آن قدر بالا می‌برد که هیچ کس چنین آرزویی را به مخیله خود راه ندهد.

آیت‌الله عاملی تصریح کرد: چهارمین شاخصه، تأثیرگذاری در عرصه بین‌المللی است. بعد از انقلاب اسلامی حضور ایران در معادلات منطقه‌ای و جهانی، بالارفتن وزن سیاسی و حفظ غرور ملی در سطح جهانی باعث شده روی کشور ما حساب باز کنند. غرور ملی در سطح جهانی حفظ شده و ملت ما برای دیگر ملت ها الگو شده است. سردار سلیمانی نماد با عظمت این شاخصه بزرگ بود.

وی اظهار کرد: پنجم، اعتلاء و اقتدار اقتصادی و استقلال اقتصادی است. در حال حاضر با توجه به تحریمی که اوباما در حق آن گفت در تاریخ بی‌نظیر است و با توجه به حضور آمریکا در تمام بانک‌های بین‌المللی و حضور این کشور غدار در مرزهای ایران برای کنترل ورود و خروج کالاها و با توجه به عقوبت‌های سنگینی که وزارت خزانه داری آمریکا برای متعاملین با ایران وضع می‌کند و با توجه به تحریم بانک مرکزی ایران که در تاریخ بی‌نظیر و مصداق بزرگ تروریسم دولتی است باید گفت ایران در این چهل سال، در عرصه اقتصادی کاری بی‌نظیر کرده است.

آیت‌الله عاملی گفت: ششم، بصیرت و آگاهی در برابر توطئه‌های دشمن است که در قالب های به ظاهر زیبا و خیرخواهانه وارد می‌شوند. بدون بصیرت، چنین توطئه‌هایی کل کشور را در معرض فناء، زوال و ذلت قرار می‌دهد. امپراطوری رسانه‌ای دشمن چندین دهه است روی ملت ما کار می‌کند اما موفق نشده است.

وی افزود: هفتم، داشتن روحیه حماسی، ظلم ستیزی، مقاومت، داشتن ذائقه شهادت طلبی، عدم انفعال، استقامت در برابر زورگویی ها و قلدری‌های بین المللی و اعتماد به نفس است. ملت باید دل و جرأت داشته باشد و نترسد و در جنگ اراده ها مضطرب نشود و از این جهت انقلاب اسلامی فوق العاده عمل کرده است.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: هشتم، داشتن رهبریت صالح، مهذّب، حکیم، امین، شجاع، حفیظ و دلسوز به امت است. رهبریت جامعه ما اکنون مصداق این آیه شریفه است که « لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْكُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ » (توبه 128) یعنی یقیناً پیامبری از جنس خودتان به سویتان آمد که به رنج و مشقت افتادنتان بر او دشوار است، اشتیاق شدیدی به [هدایتِ] شما دارد، و نسبت به مؤمنان رؤوف و مهربان است.

آیت‌الله عاملی افزود: نهم، داشتن فرهنگ و مدنیت برتر و اقتدار و استقلال فرهنگی است. مقام معظم رهبری فرمودند "اقتدار یعنی اقتدار فرهنگی" بزرگترین هنر یک ملت این است که مرجعیت فرهنگی داشته باشد. مهمترین عامل اختلاف ما با غرب، مرجعیت فرهنگی است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان اردبیل در خطبه اول و در ادامه بحث هفته ی پیشین یعنی راهکارهای تشخیص اصلحیت کاندیداهای مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: موضوع اول در این باب هزینه‌های نامتعارف و بحث دوم، دادن وعده مخصوصا وعده‌های خارج از توان است.

وی دادن وعده های خارج از توان را خیانت و نفاق دانست و به بیان مصادیق و نمونه هایی از این وعده‌ها پرداخت و بیان کرد: کاندیدا در مقام وعده می‌گوید بخش شما را شهر می‌کنم، در حالی که این در اختیار او نیست. برای شما سد می‌سازم، کارخانه می‌دهم. فرزندان شما را استخدام می‌کنم. وزیر را به این منطقه می‌آورم . معوقات بانکی شما را مورد عفو قرار می‌دهم. برای شما دانشگاه می‌آورم . برای محله شما سالن ورزشی می‌زنم . بدهی های مالیاتی شما را صفر می‌کنم .به شما مسئولیت می‌دهم. برای شما نمایندگی ایران خودرو یا غیره می‌گیرم . از این معلوم می شود که آنها بسیار بسیار پرزور هستند!

امام جمعه اردبیل گفت: معنی این وعده‌ها اگر درست باشد، این است که آن کاندیدا کار اصلی را که تصویب قانون مترقی و مطالبه برای دستیابی به قانون برتر است را رها کرده و تبدیل می‌شود به دلال و اگر این وعده ها دروغ باشد، به گناه کبیره افتاده است. تمام گناهان در یک اتاقند و کلید آن دروغ است. از رسول خدا(ص) روایت شده : "اربی الربا الکذب" : دروغ از ربا بالاتر است. " با اینکه تشدید امر ربا فوق العاده است. از رسول خدا روایت شده که روزی آن حضرت سخنانی تکان دهنده درباره ربا بیان فرمودند و سپس اظهار داشتند یک درهم از ربا بالاتر از سی و شش زنا است.

وی افزود: وقتی کاندیدا دروغ می‌گوید معلوم می شود قصد خلف وعده دارد و خلف وعده خود گناه قطعی دیگری است. وقتی به وی گفته می‌شود این چه وعده‌هایی است که به مردم می‌دهی؟ در حالیکه می‌دانی که عملی نمی‌شود ، می‌گوید وعده که گناه نیست . وعده می‌دهیم ، شد شد، نشد می‌گوییم مسئولین نگذاشتند؟ در حالی که طبق نظر متخصصین، شروط ابتدایی یا وعد مثل شروط ضمن عقد لازم الوفاء است همچنانکه آمده:"عدتک اخاک نذر لاکفاره له" یعنی وعده مثل نذر می ماند با این تفاوت که کفاره ندارد و امام رضا(ع) فرمود: ما به وعده های خود به چشم دِین نگاه می‌کنیم.

خطیب جمعه اردبیل با اشاره به آیات 22 سوره مبارکه "ابراهیم" و 77 سوره مبارکه" توبه " تصریح کرد: خلف وعده از اوصاف شیطان است و سبب می‌شود انسان در آخرت در شکل شیطان محشور شود و از بعضی آیات استفاده می‌شود که خلف وعده انسان را منافق می کند و منافق در قیامت با چهار اسم صدا زده می‌شود.

وی گفت: چهارمین مصیبت این وعده دادن‌ها اضاعه حقوق است. چون بسیاری از این وعده‌ها ملازم با تبعیض حرام و اضاعه حقوق دیگران است. فرض کنید به یک پیمانکار وعده داده که پروژه را به نام او بگیرد و از او مبلغ سنگینی گرفته باشد. باید فردا در پروژه‌ها سایر پیمانکاران کنار بروند. نماینده برای عملیاتی کردن این وعده از جیب ملت خرج می‌کند یعنی با عنوان نمایندگی که مردم به او داده‌اند می‌رود می‌نشیند در وزارتخانه و بلند نمی‌شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل افزود: معنای پنجم این وعده‌ها ابطال نظام شایسته سالاری است. وقتی کاندیدایی وعده داده که فلانی و فلانی را مسئولیت خواهد داد، سر وزیر را کچل می‌کند تا پای مسئولیت را امضا کند. اگر کسی در این باب تحقیق کند که کشور چه آسیبی دیده باید خون بگرید. این مورد از مصادیق بارز بی عدالتی است. من از اهالی استان مصرا می‌خواهم تا نگاه کنند ،هر نماینده که بیشترین عزل و نصب را کرده و بیشترین اعوان و انصار را در بین مسئولین دارد، به او رای ندهند و الا به خدا، پیامبر و خون شهدا خیانت کرده‌اید.

وی گفت: وعده دادن مصیبت ششمی هم دارد که خیلی فاجعه است، به عنوان مثال وعده داده فرزند شخصی را استخدام کند. مدیر زیر بار نمی‌رود و می‌گوید، باید طبق ضوابط باشد. در این صورت به وزیر مراجعه می‌کند . وزیر اگر ترسو باشد، دستور استخدام می‌دهد و به ملت خیانت می‌کند و اگر ترسو نباشد وزیر نیز مقاومت می‌کند . آنجا نماینده خائن کار جالبی می‌کند تریبون مجلس را که با رای ملت و خون شهدا به دست آورده، تبدیل به اهرم فشار برای منافع شخصی می‌کند. از وزیر سوال می‌کند، سوالی که مربوط به همان اداره است که به حرف و سفارش نماینده گوش نداده است. مثلا می گوید چرا وضع مالیات درست نیست؟ چرا بهداشت استان خراب است؟

آیت‌الله عاملی افزود: در نهایت وزیر بیچاره را به کمیسیون می‌کشد، موکلینی که ساده باشند، می‌گویند عجب نماینده زرنگی داریم، اما غافل از اینکه وی درد خودش را دارد. برای خودش کار می‌کند، نه برای موکل و نه برای منطقه یا استان و این عمل اسمش جز خیانت به موکل ، ملت، کشور، عدالت و صداقت نیست. با حمله او به وزیر، وجهه استان در کشور و وجهه کشور در دنیا زیر سوال می‌رود و گاهی همین حرف‌ها سبب جری شدن دشمنان غدار می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در چنین وضع نابه‌سامان ، مدیران به جای کار و تلاش، انرژی خود را برای دفع شر اینگونه نمایندگان مصرف می‌کنند، کار و تلاش اقتصادی در استان صدمه می‌خورد . گاهی یک مدیر متحیر می‌ماند که حرف استاندار، وزیر یا نماینده را گوش بدهد ! چرا که گاهی با هم اختلاف دارند و هر کدام دستوری متضاد صادر می‌کنند. اینجاست که معنی فرمایش پیامبر را در می‌یابیم که فرمودند: "من تقدّم على المسلمین و هو یرى أنّ فیهم من هو افضل منه، فقد خان اللَّه و رسوله و المسلمین" یعنی هرکس برای ریاست بر قومی مقدم شود و خود را کاندیدا بکند در حالی که می داند افضل از او وجود دارد او به خدا و رسول خدا و مسلمین خیانت کرده است.

آیت‌الله عاملی ضمن تاکید بر اینکه کاندیداها از دادن وعده‌های دروغ پرهیز کنند بیان کرد: حاصل اینکه کاندیدا نباید وعده بدهد، چه قادر باشد چه غیر قادر. اگر قادر نباشد شیاد، کلاه بردار، حقه باز و شیطان است و اگر قادر است ، خود را مدیون می‌کند و کسی که خود را مدیون می‌کند حریت ندارد. فردا ملت را هم مدیون می‌کند و قطعا فردا از جیب ملت می‌دزدد. یکی از کاندیداها در یکی از استان‌ها به رقیب خود گفته بود، تو انصراف بده، قول می‌دهم تو را رئیس دانشگاه بکنم!/1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات