۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۶۳۸۶۷۵
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صورت گرفت؛

انتشار نسخه الکترونیکی کتاب «ازدواج و همسرداری انبیاء از منظر قرآن و حدیث»

انتشار نسخه الکترونیکی کتاب «ازدواج و همسرداری انبیاء از منظر قرآن و حدیث»
نسخه الکترونیکی کتاب «ازدواج و همسرداری انبیاء از منظر قرآن و حدیث» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قالب کتابخوان همراه پژوهان منتشر شد.

محمد پهلوانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «ازدواج و همسرداری انبیاء از منظر قرآن و حدیث» اظهار داشت: در قرآن می خوانیم «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ: و از نشانه‌های او این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و میان شما دوستی و مهر برقرار کرد [تا نسل بشر را استمرار بخشد]. به‌راستی در آنچه یاد شد، برای مردمی که می‌اندیشند نشانه‌هایی است [بر اینکه تدبیر امور انسان‌ها در اختیار خداست]».

وی گفت: ازدواج و همسرداری مقوله‌ای است که تدبیر الهی در زندگی انسان مقرر کرده و انسان‌ها نمی‌توانند از آن بیگانه باشند؛ حتی انبیای الهی که در اوج بهره‌های معنوی می‌زیستند، با ازدواج و همسرداری بیگانه نبودند و همه پیامبران _ به‌جز دو تن از آنان، حضرت یحیی و عیسی مسیح علیه السلام _ ازدواج کردند و به دنبال آن با مسئله همسرداری و فرزندداری مواجه بودند؛ چنان‌که خداوند خطاب به پیامبر خاتم‌ صل الله علیه و آله فرمود: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلاً مِنْ قَبْلِکَ وَ جَعَلْنالَهُمْ أَزْواجاً وَ ذُرِّیَّة: و سوگند که ما پیش از تو پیامبرانی را به رسالت فرستادیم و برای آنان همسران و فرزندانی قرار دادیم».

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: همۀ تحولات عصر جدید که نمی‌توان همه آنها را به سود بشر دانست، در ابعاد گوناگون بر زندگی انسان از جمله ازدواج و روابط زوجین تأثیر داشته و دیدگاه‌ها و در پی آن عمل و رفتارهای جدیدی در این عرصه پدید آورده است.

وی افزود: بی‌رغبتی به ازدواج مشروع، پایبندنبودن به اصول و قواعد خانواده، سست‌شدن عنصر مودت و مهربانی میان زوجین و درنتیجه ناکارآمدی سازمان خانواده در آرامش‌بخشی، تنوع‌طلبی، افزایش روزافزون طلاق‌ و مسائلی از این دست، چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

پهلوانی اظهار داشت: برای یافتن راه‌حل چه باید کرد؟ بازگشت به وحی و معارف اصیل انبیا که صادق‌ترین و امین‌ترین راهنمایان بشرند، می‌تواند بهترین راه برای برون‌رفت از این تنگناها باشد؛ از‌ این‌ رو پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن بر اساس معارف ناب وحیانی چنان‌که در قرآن و سیره پیامبر خاتم‌(ص) و خاندان او انعکاس یافته است، مباحث گوناگون مربوط به ازدواج و همسرداری انبیای الهی را که الگوی کامل و شایسته پیروی‌اند، در میز خانواده در قطب اخلاق و خانواده و سبک زندگی مورد پژوهش قرار داده و به جویندگان زندگی سالم خانوادگی عرضه کرده است.

پهلوانی به معرفی کتاب «ازدواج و همسرداری انبیاء از منظر قرآن و حدیث» پرداخت و اظهار داشت: این اثر به همت  محمدمهدی فیروزمهر تألیف شده که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و در انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است.

وی گفت: کتاب «ازدواج و همسرداری انبیاء از منظر قرآن و حدیث» با 234 صفحه در سال 1398 منتشر شده و اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این اثر را به صورت کتاب الکترونیکی منتشر شده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: این اثر در کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS قابل دسترسی است.

وی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان برای دریافت این اپلیکیشن می‌توانند به نشانی www.pajoohaan.ir مراجعه کنند و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ت ۳۰۳/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات