کلاف سردرگم انجمن حجتیه در زمین کیست
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، انتظار انجمن انتظار برای رسیدن به برکات آسمانی و زمینی بدون کمترین تلاش و رنج است. در سالهای کودتای 28 مرداد، پایههای رژیم طاغوت متزلزل بود و میکوشید تا مسائل جنبی و فرعی را در جامعه مطرح کند و مردم را سرگرم نماید تا از تثبیت رژیم دیکتاتوری و غاصب پهلوی غافل شوند و بتوانند در سایه غفلت، سرگرمی و اختلافات در بین مردم، امور خود را پیش برند. به همین دلیل ناچار بودند تا یک جریان انحرافی مثل بهائیت را در میان مردم مطرح کرده و رشد بدهند.
انجمن خیریه حجتیه مهدویه مقارن با کودتای 28 مرداد 1332 توسط شیخ محمود ذاکرزاده تولائی یا همان شیخ محمود حلبی، با اجازه از رژیم شاه تاسیس شد. او خطر بهائیت را بزرگ میشمارد و شروع به تبلیغ علیه بهائیت و فعالیت در مقابل آنان کرد، اما مشکل آنجاست که انجمن به خاطر اعتقادی که به نفی سیاست داشت با بهائیهایی فعال در حکومت مانند هویدا یا هژبر یزدانی برخوردی نداشت. آنها در مورد شرکتهایی که از نظر اقتصادی در اختیار بهائیت بود یا وزرای بهائی کابینه هویدا اجازه صحبت نداشتند و حکومت تنها اجازه نقد فکری بهائیت را به آنان میداد.
انجمن بعد از انقلاب
با پیروزی انقلاب اسلامی، انجمن از نظر خط فکری و توان تشکیلاتی شدیدا ضعیف شده بود، سناریوی سازشی که در دوران طاغوت داشت را با جمهوری اسلامی اجرا کرد و به ناچار اعلام اطاعت و حمایت از امام نمود. آنان اساسنامه خود را تغییر داده ولی همچنان بر مواضع خود تاکید و پافشاری کردند.
انجمن هر کجا پای مبارزه با رژیم مستبد سلطنتی در میان بود، کاری به سیاست نداشت ولی در مبارزه با حرکتهای انقلابی اسلامی دقیقا سیاسی بود و دست به نفوذ در ارگانهای مختلف جمهوری اسلامی برای قبضه قدرت و پیاده کردن نظرات خود زد.
یکی از مراکز فرهنگی که مورد توجه انجمن، آموزش و پرورش بود. به علت حساسیت آموزش و پرورش جای خالی معلمان انقلابی و مکتبی احساس میشد و انجمن با داشتن نیروهایی که از قبل آماده شده بودند، به این رکن مهم انقلاب چنگ انداختند.
یکی از مشکلات شهیدان رجائی و باهنر در دوران مسئولیتشان در آموزش و پرورش حضور گسترده همین افراد بود. پس از سخنرانی امام خمینی در 21 تیر ماه سال 62 انجمن تعطیلی خود را در مرداد همان سال اعلام کرد و برای فعالیت زیرزمینی آماده شد اما امروزه نیز کسی نمیتواند با قاطعیت از نبودن اعضا انجمن در آموزش و پرورش و برخی ارگانهای کشور سخن بگوید.
انجمن و جریانات مذهبی
انجمن خود را زیر اسم آیت الله خوئی پنهان میکرد و این بهانه مسئله شرعی سازش با حکومت جائر را توجیه میکرد. همین مسئله انجمن را به جناح مذهبی حکومت پهلوی مبدل گرداند. کار به جایی رسیده بود که هرگاه جلسه یا کنفرانس داشتند به شهربانی اطلاع میدادند تا ماموری جهت حفاظت بفرستد. در حقیقت آنها بدون اجازه ساواک آب هم نمیخوردند.
یکی دیگر از فعالیتهای انجمن حجتیه ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی است. شاید بتوان این رفتار انجمن را راهکاری برای نزدیکی بیشتر به جریان های مذهبی مانند طیف شیرازی دانست. امروزه تشخیص رخنه جریان شیرازی در هیئتهای مذهبی از رخنه انجمن حجتیه، کار دشوار و پیچیدهتری است.
همواره یکی از راههای آنان برای جذب روحانیون طراز بالا و به خصوص برای بهرهبرداریهای تبلیغاتی، این بوده است که افرادی را میفرستاد تا اطراف او را احاطه کرده و همه کانالها را به روی او مسدود نماید، سپس اخبار و اطلاعات کانالیزه شده را به او میرساندند و مسئله بهائیت را برای او بزرگ جلوه میدادند.
انجمن و تقیه
انجمن هیچگاه جان اعضا خود را به خطر نمیاندازد، آنها سخت معتقد بودند که خون از دماغ بچه شیعه در عصر غیبت نباید بیرون بیاد و هرگونه تبلیغ و ترویج که با ریختن آبرو یا ضرر به مال و جان شخص همراه بود را حرام میدانستند، هر چند امروز اوضاع کمی متفاوت است و زوایای پنهان جدیدی از انجمن حجتیه آشکار خواهد شد.
انجمن حزب قاعدین زمان
اسلام دینی اجتماعی است و اجرای بسیاری از احکام خداوند مانند جزیه، حج، خمس و زکات، حدود و... موکول به تشکیل حکومت میباشد اما انجمن براین عقیده است که باید منتظر بود تا حضرت بیاید و تمامی امور را اصلاح کنند، آنان هرگونه تشکیل حکومت در عصر غیبت را طبق روایاتی از معصوم داعیهدار طاغوت خوانده و حرام میدانستند.
برای اطلاع از جواب تفصیلی این شبهه و بررسی روایتهای وارد شده در این باب؛ خواننده محترم را به کتاب ولایت فقیه امام خمینی ره ارجاع میدهیم. چه اینکه امام ره در سال 48، درست در همان سالهای ابتدایی نهضت در نجف اشرف به تبیین این مسائل پرداختند.
آنان منتظر بودند تا معصوم بیاید و کار را درست کند، تشکیل حکومت غیر معصوم از نظر آنان همراه با اشکال و خطا بود و میگفتند: کاستیها و خطاهایی که در حکومت غیر معصوم رخ میدهد، پای دین نوشته شده و موجب دوری مردم از دین و انزجار آنان میشود اما علت بهانه تراشیها و شبهه افکنیهای آنان را باید در راحت طلبی و آسوده خواهیشان جستوجو کرد. حضرت مهدی بیایند و نعمتهای فراوان دنیوی و اخروی را برای آنان به ارمغان بیاورند، هم خدا و هم خرما که بدون زحمت بدست بیاید.
شریح قاضی، کسی که فتوای قتل امام حسین ع را صادر کرد، برخلاف میل حضرت علی در زمان حکومت آن بزرگوار قاضی بود. در زمان حکومت پیامبر نیز شاهد مشکلات و جرایم در سطح اجتماع بودیم ولی آن بزرگواران در حد توان و با توجه به همکاری و میزان اطاعت مردم سعی در اصلاح امور و ساخت جامعهای هجری داشتند. بنابراین انتظار انجمن، نشستن برای رسیدن به برکات آسمانی و زمینی بدون کمترین تلاش و زحمت است. /882/ 702/
صدرا محمدی
منابع
حقایقی پیرامون انجمن حجتیه
ولایت فقیه امام خمینی
خدا انشالله بهتون قوت بده و انجمنی ها را هم لعنت کند
ممنون از سرویس فرهنگی که مطالبی به این مفیدی می گذارد....
واقعا در یک کلمه سرخط عناوین بیان شد
تشکر
واقعا لذت بردم و خیلی آگاه شدم
فکر نمیکردم انقدر جریان جدی بوده باشه
خیلی وقت بود دنبال تعریف اجمالی از انجمن حجتیه ها بودم که پیدا کردم باز هم ممنون
اتفاقا یک جشنواره با عنوان مقدس نما هم در حال برگزاری هست که به نقد انجمن پرداخته
ادرس کانالشون در تلگرام و ایتا @moghadas_nama هست
اجرتون با حضرت حجت