۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۶۴۹۷۴۴

وزیر اوقاف مصر بر لزوم بهره‌برداری از ماه مبارک رمضان تاکید کرد

وزیر اوقاف مصر بر لزوم بهره‌برداری از ماه مبارک رمضان تاکید کرد
وزیر اوقاف مصر با اشاره به انواع مراتب روزه‌داری، خواسار بهره‌مندی حداکثری مردم از ماه مبارک رمضان شد.

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر، همزمان با ماه مبارک رمضان و با توجه به تعطیلی نماز جمعه در پیامی مطبوعاتی به تشریح و توضیح مراتب روزه و روزه‌داری پرداخت.

شیخ جمعه با اشاره به آیات قرآن کریم تاکید کرد که مراتب روزه در اسلام به صورت واحدی نیست بلکه روزه‌داری دارای درجات مختلفی است که کمترین میزان آن یعنی روزه عامّه مردم، خودداری از خوردنی‌ها، نوشیدنی‌ها و انجام واجبات و ترک محرّمات از اذان صبح تا اذان مغرب است.

وی افزود: درجه دوم روزه‌داری برای خواص است که به امساک از گناهان جوارحی نظیر حفظ چشم‌ها از نگاه حرام، خودداری گوش‌ها از شنیدن صدایی که خشم و غضب الهی را به همراه آورد، پرهیز از غیبت و خبرچینی با زبان محقق می‌شود.

عالم اهل سنت مصر خاطر نشان کرد: مرتبه سوم روزه‌داری، برای خاصّ الخواص یا اهل معرفت است که این افراد حتی قلب خویش را نیز از یاد غیرخدا خالی کرده و برای اطاعت الهی کوشش می‌کند. به گفته غزالی، پرهیز از مشغولیت‌های دنیوی، کوشش در عبادت، اخلاص نیست از مهمترین شاخصه‌های این افراد است.

شیخ جمعه با برشمردن اوصاف روزه‌داران اهل معرفت گفت: ترس از جلال و عظمت الهی، رضایت به قضا و قدر، آمادگی برای روز جزا و مرگ، پرسش خدا به گونه‌ای که گویا خداوند ا حاضر می‌یابد، از مهمترین ویژگی روزه‌داران اهل معرفت و معنا است.

وی در پایان با اشاره به اهمیت ماه مبارک رمضان در تزکیه نفس اظهار داشت: بزرگان دین، عظمت این ماه را درک کرده و شش ماه پیش از شروع ماه مبارک رمضان با انجام عبادت، در دعاهای خویش از خدا می‌خواستند که توفیق درک ماه رمضان را به آنان داده و پنج ماه پس از اتمام ماه مبارک نیز از خداوند می‌خواستند که اعمالشان را در این ماه بپذیرد.

محمد رایجی
ارسال نظرات