۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۶۵۲۷۶۰
منبرهای مجازی؛

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی: اخلاص عیار عمل انسان را بالا می برد

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی: اخلاص عیار عمل انسان را بالا می برد
استاد حوزه علمیه قم اخلاص را باعث ارتقای عیار عمل انسان و مقبولیت اجتماعی دانست و معارف اسلامی را پله و زمینه ای برای ترقی افراد دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا، مهم ترین آثار و برکات فردی ماه مبارک رمضان را تبیین کرد.

استاد حوزه علمیه قم ماه رمضان را فرصتی برای تربیت نفس و رشد اخلاقی می داند و می گوید باید از لحظه لحظه شب و روز این ماه نهایت استفاده را ببریم و برای تفکر و تدبر از آن توشه برداریم.

نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم فرصت رمضان را فرصتی برای خودسازی و جامعه سازی می داند و  تاکید می کند که باید از این فرصت برای تربیت نسلی ایمانی که قرار است آینده این کشور و نظام را به دست گیرند، برنامه ریزی کرد.

آنچه در ادامه می خوانید، بخش سوم و پایانی سخنان حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با محوریت آثار فردی ماه مبارک رمضان است.

بسم الله الرحمن الرحیم

برخی از آثار بزرگ ماه مبارک رمضان مربوط به خود افراد می شود؛ ماه رمضان ماه خلوت با خداست، ماهی است که انسان با خدای متعال می تواند راز و نیاز کند، از سحرها و ساعات و روزهای ماه نهایت استفاده را ببرد، ساعات و لحظاتی که دعای انسان مستجاب است، انسان در ضیافت الهی به سر می برد و باید قدر خودش را بداند.

چند اثر را در ارتباط با آثار و برکات فردی این ماه عزیز عرض می کنم. نسبت به تربیت نفس، انسان خود را دائم برای تعالی که خدای متعال در وجود انسان قرار داده، آماده کند، این تعالی در وجود موجودات دیگر وجود ندارد، انسان به واسطه معارف الهی می تواند پله های تعالی و رشد را طی کند.

اثر دوم که کمتر به آن پرداخته می شود بحث تفکر است، انسان در ماه رمضان فکر و اندیشه خود را بالا ببرد، نسبت به مسائل آینده در دنیا و آخرت تامل کند؛ نسبت به این که برای چه زندگی می کند، چه کارهایی امروز لازم است، بفهمد در چه دنیایی زندگی می کند، گناهانی که در جامعه رنگ عوض می کنند ولی اساسش از بین بردن هیمنه مؤمنین است، انسان درباره همه اینها فکر کند و راه مقابله را متوجه باشد.

نکته سوم نسبت به فرزندان، بویژه در ایام قرنطینه و فاصله گذاری های اجتماعی است، این ایام فرصت مغتنمی است تا انسان نسبت به آینده سازان جامعه، نسبت به کسانی که فردا نسبت به همه امور می توانند ورود کنند باید تدبیر و برنامه ریزی داشته باشد؛ فرزندان وجوانان شایسته به واسطه همین بسترها و فضاهای معنوی رشد و ترقی می کنند؛ لذا نسبت به این امور هم توجه اکید داشته باشیم.

تمام این امور با اخلاص انجام می شود، کسی که عمل خالصانه انجام می دهد هم مقبول پروردگار متعال و هم مقبول افراد جامعه است. عمل خالص یعنی عملی که عیار خلوص آن بالاست و عملی که خریدار آن در جامعه زیاد خواهد بود، ما با همین مردم زندگی می کنیم، اگر رفتارمان را با اخلاص انجام دهیم، این عمل تراز بالایی برای ارتباط اجتماعی و ارتباط بین انسان ها پیدا خواهد کرد.

لذا اخلاص در کارها و عبادات را مد نظر داشته باشیم، به ماه رمضان تنها بر اساس عادت و سنت طبیعی نگاه نکنیم، برخی اولیای خدا از چند ماه قبل از حلول ماه رمضان خودشان را آماده می کردند، حضرت رسول الله(ص) در  خطبه آخر ماه شعبان فرمودند «انّ الشّقیّ من حرم غفران‌اللَّه فی هذا الشّهر العظیم» انسانی که تمرین دوری از گناه نکند جزو اشقیا محسوب می شود؛ انسان ها در ماه رمضان به اندازه ظرفیت شان بهره می برند، آن که ماه رمضان قدر رمضان را بهتر قدر می داند از آثار و فواید ماه بهره بیشتری خواهد برد.

در رابطه با شناخت ماه رمضان انسان همین ادعیه ای که بعد از نمازها خوانده می شود، مناجات ها و ادعیه باید مورد توجه همه ما قرار گیرد؛ نسبت به مسائل معرفتی تلاش همه ما باید این باشد که استفاده کامل را ببریم؛ به هر صورت ماه رمضان یک ماه در سال است برای این که یکسال انسان را بیمه کند و انسان را در تمام جهات ساخته و پرداخته سازد.

حسین عجمی
ارسال نظرات