۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۶۵۳۲۸۵
نماینده منتخب بجنورد در مجلس شورای اسلامی:

بار اصلی حوزه علمیه بر دوش خیران و واقفان است

بار اصلی حوزه علمیه بر دوش خیران و واقفان است
نماینده بجنورد در مجلس گفت: بار اصلی حوزه علمیه بر دوش واقفان است و این خیران باید بازتاب حرکت و کار خیر خود را در فضای حوزه علمیه مشاهده کنند.

محمد وحیدی، نماینده منتخب مردم شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی،  بر تقویت ارتباط طلاب و روحانیان شاغل در دستگاه‌های خراسان شمالی با حوزه علمیه استان تأکید کرد.

وی با بیان اینکه باید ارتباط طلاب شاغل با بدنه حوزه برقرار و تقویت شود، افزود: الآن 250 طلبه شاغل در دستگاه‌های استان داریم که این طلاب پس از مشغول شدن در دستگاه‌ها تقریباً و کم‌کم از فضای حوزه علمیه دور می‌شوند در حالی که باید ارتباط آنها با حوزه همواره برقرار باشد.

وحیدی تصریح کرد: در فضای عمومی حوزه علمیه هم جذب و نگهداشت و صیانت از نیروی انسانی یک اصل است؛ زیرا کادر سازی اولویت و ظرفیت است و بر این اساس اگر حتی در جای دیگری هم کادرسازی شده است باید سعی کنیم آن‌ها را هم حفظ کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بار حوزه علمیه بر دوش خیران است، افزود: کار با خیران یک ویژگی دارد و آن این است که باید آمار و اطلاعات مربوط به هزینه کرد مشارکت‌های آنها را به آنان بدهید و اگر گزارش دقیقی از محل هزینه کرد مشارکت‌ها به آنها بدهید یقین بدانید خیران دیگری هم پای کار می‌آیند.

وحیدی با بیان اینکه در این راستا باید خیران دعوت و تکریم شوند، اضافه کرد: لازم است خیران مدارس احداثی خود را دیده و بازتاب حرکت و کار خیر خود را در فضای حوزه علمیه مشاهده کنند و بدانند کار خیر آنها ماندگار شده است که در چنین صورتی مشارکت آنها افزایش می‌یابد.

گفتنی است، حوزه‌های علمیه از دیرباز تاکنون مستقل از دولت‌ها و حکومت‌ها به‌صورت مردمی اداره می‌شدند و اکنون هم هزینه‌های آن از سوی مردم تأمین می‌شود.

یکی از جلوه‌های مشارکت مردم در تأمین هزینه‌های مربوط به حوزه‌های علمیه، صدقه جاریه وقف است، از قرن‌ها پیش تاکنون خیران و واقفان خیراندیش با وقف اموال و املاک خود به نام حوزه‌های علمیه، افزون بر تأمین هزینه این نهادهای دینی و آموزشی، برای خود نام نیک جاودانه و ثواب ماندگار زاینده ثبت می‌کردند.

در شهرستان‌های هشت‌گانه خراسان شمالی 15 مدرسه علمیه وجود دارد که تاکنون تنها 58 وقف به نیت رفع نیازها و مصالح این مدارس علمیه به ثبت رسیده است، آماری که بدون شک تکافوی نیازها و هزینه‌های فعلی این مراکز را نمی‌کند؛ ازاین‌رو ضروری است توجه واقفان و خیران و متولیان اوقاف به حوزه علمیه افزایش یافته و موقوفات جدید به سمت این مراکز دینی و علمی هدایت شوند./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات