۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۶۵۶۸۰۶
آیت الله بهشتی در گفت‌وگو با رسا:

قوه قضائیه باید بسترهای فساد را شناسایی و کنترل کند

قوه قضائیه باید بسترهای فساد را شناسایی و کنترل کند
نماینده مجلس خبرگان با اشاره به ضرورت نظارت بر دستگاه های اجرایی کشور، گفت: باید بسترهای فساد را شناخت، وگرنه با بروز فساد همه مردم متضرر خواهند شد.

آیت الله احمد بهشتی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با بیان این که قوه قضائیه باید دقیق و بصیر اوضاع فساد را مهار و کنترل کند، اظهار داشت: همانطور که در قانون اساسی آمده است، وظیفه دستگاه قضا فقط برخورد با فساد نیست، بلکه وظیفه پیشگیری را برعهده دارد.

وی با اشاره به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب گفت: این که مقام معظم رهبری در بیانات اخیرشان بر شناخت بسترهای فساد زا تأکید داشتند، به این معنا است که قوه قضائیه به سمت پیشگیری برود و بسترهای فساد را شناسایی کند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که بستر اصلی فساد در امور اقتصادی است، تصریح کرد: هر جایی که پول و درآمد باشد، آن جا می تواند بستر فساد باشد، بنابراین، باید منبع درآمد اشخاص کنترل و مهار شود.

وی بر اهمیت شفافیت مالی مسؤولان اشاره کرد و افزود: باید مشخص باشد که هر فردی چه مقدار درآمد دارد و وضعیت اقتصادی او در زمان اشتغال به کارش و پس از دوران فعالیتش ثبت و با یکدیگر مقایسه شود.

آیت الله بهشتی با اشاره به ثبت دارایی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: آیت الله رئیسی در راستای شفافیت مالی مسؤولان فکر خوبی کردند و حتی از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری هم دعوت به عمل آوردند تا اموالشان را بیان کنند که پس از چند سال بتوان فهمید که آیا بر ثروتشان افزوده اند یا خیر.

وی با بیان این که مجلس شورای اسلامی می تواند بستری برای فساد باشد، گفت: نمایندگان مجلس در معرض خطر هستند چرا که برخی از افراد در مجلس زمینه سازی کرده و ارتباط برقرار می کنند و برای رسیدن به امیال و مقاصدشان از نمایندگان مجلس استفاده می کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: دستگاه قضا، یکی از مراکزی بوده که می تواند بستر فساد باشد، البته لازم نیست که قاضی مستقیماً از مدعی و منکر پولی را دریافت کند، بلکه ترفند دیگری دارد که بسیاری از افراد از آن ترفند بهره می گیرند، به این صورت که وکیل با قاضی شریک می شود و وکیل پس از دریافت پول، با قاضی تقسیم کرده و به نفع وکیل حکم می کند؛ عملاً قاضی از کسی رشوه نگرفته اما وکیل است که از طریق وکالت خود میان افراد و قاضی دلال می شود.

وی با اشاره به ضرورت نظارت بر دستگاه های اجرایی کشور افزود: در دستگاه های اجرایی کسانی که پولی را در دست دارند، بستر فساد را در اختیار داشته و باید چنین افرادی را زیر نظر گرفت و بر کار آنها نظارت دقیق داشت تا دستگاه قضا بتواند در پیشگیری از مفاسد اقتصادی موفق باشد.

آیت الله بهشتی به اهمیت نقش دستگاه قضا در شناسایی بسترهای فساد پرداخت و اظهار داشت: اگر قوه قضائیه بسترهای فساد زا را کنترل نکند و منتظر فاسد شدن فردی باشیم تا محاکمه کنیم، نتیجه نخواهد داد.

وی با بیان این که برخی از افراد راه های بسیاری برای فرار از قانون می دانند، گفت: باید بسترهای فساد را شناخت وگرنه با بروز فساد همه مردم متضرر خواهند شد./822/ت302/ب1

مهدی فلاحی
ارسال نظرات