۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۶۵۸۳۲۷
تولیت مدرسه علمیه مروی:

یادآوری نعمات الهی ذکر است

یادآوری نعمات الهی ذکر است
آیت الله تحریری یادآوری نعمات الهی را ذکر دانست و گفت: انسان همواره باید اهل ذکر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، ظهر امروز در جلسه شرح کتاب چهل حدیث امام خمینی(ره) که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: ذکر الهی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی افزود: خداوند متعال در آیات گوناگون قرآن کریم، مؤمنان را امر به ذکر خودش می‌کند؛ عمدتا اینطور استفاده می‌شود که امر به ذکر مبتنی بر این است که انسان‌ها به غفلت و نسیان خداوند متعال بسیار مبتلا می‌شوند لذا این امر به ذکر، جای خودش را پیدا می‌کند.

آیت الله تحریری افزود: اساسا ذکر یا در برابر غفلت است و یا نسیان؛ مقتضای رابطه عبودی با خدای متعال این است که بندگان همواره به یاد معبودشان باشند.

تولیت مدرسه علمیه مروی اضافه کرد: اگر انسان رابطه عبودی را از نظر هستی صحیح و بادقت تحلیل کند معلوم می‌شود چرا رابطه عبودی اقتضا می‌کند که بنده همواره به یاد معبودش باشد.

وی درباره معنای رابطه عبودی، گفت: رابطه عبودی به این معناست که انسان و همه موجودات همواره تحت افاضه فیض الهی هستند و‌ تکوینا همه قیام و خضوع وجودی به ذات اقدس او دارند.

آیت الله تحریری در ادامه بیان کرد: این رابطه که رابطه حقیقی است و از ناحیه مولا همواره افاضه می‌شود باید از ناحیه عبد نیز همواره یادآوری فیض صورت بپذیرد.

تولیت مدرسه علمیه مروی گفت: یکی از اموری که موجب یاد خداوند متعال می‌شود یاد نعمات الهی است، از این جهت ملاحظه می‌شود که قرآن کریم انسان را امر به یاد نعمات الهی می‌کند و همچنین می فرماید: خداوند همنشین کسی است که او را یاد کند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات