۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۳
کد خبر: ۶۶۱۶۶۹
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری تشریح کرد؛

عوامل کسب معرفت

عوامل کسب معرفت
اصفهان - رییس مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: کربلا محل رویارویی اهل معرفت و بی‌معرفتان است، تفکر، شاگردی کردن و گناه نکردن از عوامل کسب معرفت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری دوشنبه شب در هیأت فداییان حسین(ع) اصفهان، با بیان اینکه شاخصه ها را باید شناخت تا بدانیم در کدام گروه قرار خواهیم گرفت، گفت: نخستین شاخصه یاران یزید نفهمی و کج فهمی است، نخستین شاخصه یاران امام حسین(ع) که ایشان مطرح کرده‌اند و مهر تأییدی بر این شهدای عزیز است، معرفت است.

وی ادامه داد: اصل معارف ما همین است، قرآن کریم ایمان به خدا و ایمان به قیامت را همیشه مطرح می‌کند و هرکس به این دو معرفت پیدا کند با غیر خدا معامله نخواهد کرد و به دنبال پاداشی جز پاداش در قیامت نخواهد بود.

عوامل کسب معرفت

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری خاطرنشان کرد: هرقدر معرفت ما بیشتر شود سهم ما در دنیا از برکات بیشتر خواهد شد، هرچیزی که معرفت ما را زیاد خواهد کرد در زندگی باید برای آن تلاش کنیم، نخستین عامل ازدیاد معرفت تفکر است، وقتی فکر کنیم سؤال تولید می‌شود زمانی که سؤال تولید شود به دنبال جواب خواهیم رفت و جواب آن کسب معرفت است.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا داشتن معرفت را شرط یار امام زمان(عج) بودن عنوان کرد و افزود: کسی که معرفت نداشته باشد همه چیز خود را از دست خواهد داد، امام حسین(ع) روز عاشورا همه را دعوت به تفکر کرد، تفکر حر نتیجه داد و مسیر خود را تغییر داد.

وی با تأکید بر اهمیت تفکر مثبت و سازنده داشتن توسط جوانان برای رسیدن به معرفت، اظهار کرد: اینکه روایت می‌گوید یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است به دلیل این است که یک ساعت تفکر می‌تواند مسیر هفتاد سال زندگی انسان را تغییر دهد، اصحاب امام حسین(ع) اهل تفکر بودند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه حر در لحظه رفتن به سمت امام حسین(ع) می گوید من خود را بین بهشت و جهنم می‌بینم و می‌خواهم به سمت بهشت بروم، تصریح کرد: فضای مجازی امروز خوراک برای جهنم رفتن را فراهم کرده است، اما ما باید مسیر خود را پیدا کنیم تا به بهشت برویم، جوانانی که به هیأت می‌آیند اهل فکر هستند که این مسیر را در پیش گرفته‌اند.

نشستن پای منبر دانشگاه کسب معرفت است

وی بهترین پاداش را پاداش قیامت عنوان کرد و گفت: دومین شاخصه کسب معرفت شاگردی کردن است، مجالس اهل بیت(ع) دانشگاه معرفتی ما است، به برکت همین حضور در مجلس امام حسین(ع) خداوند به ما معرفت می‌دهد، انسانی که پای منبر علما بزرگ شود اهل معرفت خواهد شد.

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا مسجد، هیأت، حرم و مجالس دینی را دانشگاه معرفت دانست و اظهار کرد: تنها بازاری که همیشه سود دارد و هرگز زیان ده نمی‌شود بازار خدا است، برای هیأت هزینه می‌کنیم به همان دلیل که در دنیا برای دانشگاه‌ها هزینه می‌کنند، هیأت هم دانشگاه ما هم پناهگاه و هم درمانگاه ما است.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری پای منبر نشستن را عامل کسب معرفت برشمرد و تصریح کرد: سومین راه کسب معرفت عبادت است، در مدرسه دین اگر تکالیف خود را انجام دهیم به ما معرفت خواهند داد، آیت الله بهجت فرمودند اگر عبادت‌های خود را درست انجام دهید پله پله به شما عنایت خواهد شد. به همین دلیل است که امام حسین(ع) در کربلا در هر شرایطی نماز خود را برپا کردند.

وی با اشاره به برکت بخشیدن خدا به زندگی کسانی که عبادات را به جا می‌آورند، عنوان کرد: کسی که بخواهد سر خدا را کلاه بگذارد برکت الهی را نخواهد دید، تمام واجبات مالی نظیر خمس و زکات بعد تربیتی دارد وگرنه خدا به اموال ما نیازی ندارد، اگر می‌خواهیم مثل یاران امام حسین(ع) با معرفت باشیم باید وظایف دینی و عبادات خود را به جا آوریم.

گناه نکردن از عوامل کسب معرفت است

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا نبود معرفت را عامل انحراف انسان توصیف کرد و گفت: اگر معرفت نداشته باشیم، با پول می‌توانند ما را بخرند، در بعضی مجالس به بعضی روحانیون و سخنرانها و مداحان پول می‌دهند تا از انقلاب و ولایت و رهبری و آرمان‌های انقلاب و شهدا حرفی نزنند، این نشان دهنده نبود معرفت است.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری بالا رفتن معرفت را عامل مشخص شدن مسیر زندگی انسان دانست و اظهار کرد: چهارمین راه کسب معرفت گناه نکردن است، کسی که نافرمانی خدا را نکند بنابر آیات قرآن کریم، می‌بیند آنچه باید ببیند و مسیری را که باید پیدا کند پیش روی او قرار خواهند داد، چرا که گناه نکردن عامل کسب معرفت است.

وی در ادامه افزود: در کربلا جنگ بین بامعرفت‌ها و بی معرفت‌ها بود، اینکه اشتباه یک مسؤول را به حساب اسلام و انقلاب اسلامی و نظام اسلامی بگذاریم نشان دهنده بی معرفتی است.

سه سؤال کنکور محبت به امام حسین(ع)

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا، دیگر ویژگی یاران امام حسین(ع) بعد از معرفت داشتن را شناخت امام حق و داشتن محبت خالص به امام حسین(ع) دانست و تصریح کرد: همه مردم عالم امام حسین(ع) را دوست داشتند، حتی عمرسعد هم برای ایشان عصر عاشورا گریه کرد، اما محبت خالص که در قرآن به آن تصریح شده است در حقیقت کنکور محبت است.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری ادامه داد: برای سنجش میزان خلوص محبت خود به امام حسین(ع) باید ببینیم چقدر به خاطر امام حسین(ع) از محبوب‌های حرام خود دست کشیدیم، به خاطر امام حسین(ع) از محبوب‌های حلال هم دست کشیده‌ایم، مانند کاری که رزمندگان و شهدا کردند و اینکه آیا به خاطر امام حسین(ع) محبوب‌ترین داشته خود یعنی جان خود را هم نادیده گرفته‌ایم یا نه؟ عیار سنجش خلوص محبت ما به امام این سه مسأله است./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات