۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۶۶۱۶۷۶
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران قزوین خبر داد؛

برگزاری ۲۰ کرسی آزاد اندیشی در مدارس

برگزاری ۲۰ کرسی آزاد اندیشی در مدارس
قزوین - مهدوی منش گفت: ۷۰۴ پژوهش پایانی برای دانش آموختگی در سطح سه در استان قزوین انجام شده که شامل ۵۰۴ تحقیق پایانی دفاع شده و ۲۰۰ مقاله ارزیابی و ثبت شده است.

سمیه مهدوی منش معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با بیان اهمیت پژوهش در حوزه علمیه، گفت: پژوهش فعالیتی زیربنایی است که یک اصل در پیشرفت به شمار می‌آید، به همین دلیل بسیاری از جوامع در سیاست گذاری‌ها پژوهش را در اولویت اول قرار داده و بیشترین بودجه در این زمینه هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: طلاب خواهر در حوزه علمیه استان قزوین در دو مقطع سطح دو و سه مشغول به تحصیل هستند، البته تعدادی از طلاب قزوینی نیز در استان قم و تهران در سطح چهار تحصیل می‌کنند و پژوهش در هر سه مقطع فعال است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران قزوین ابراز داشت: تا سال ۹۷ طلاب سطح دو برای دانش آموختگی باید تحقیق پایانی که شبیه پایان نامه سطح سه و با کمیت بیش از ۱۰۰ صفحه بود را پس از پیشنهاد و تصویب موضوع و به شرط عدم تکراری بودن ارائه می‌دادند.

وی ادامه داد: از سال ۹۷ تاکنون ارائه دو مقاله جایگزین تحقیق پایانی شده، براساس سیاست گذاری‌های موجود طلاب در سطح دو صرفا مشق پژوهش داشته و مراحل آن در هفت گام و طی ترم‌های مختلف به آن‌ها آموزش داده می‌شود تا در پایان این مقطع از توانایی مراجعه به منابع معتبر علمی متناسب با موضوع برخوردار شوند.

این کارشناس پژوهش حوزوی بیان داشت: درواقع در مرحله ابتدایی هدف کسب توانایی پژوهش بوده و تولید علم و مقالات علمی و پژوهشی در درجه اول اهمیت قرار ندارند، در مجموع ۷۰۴ پژوهش پایانی برای دانش آموختگی در استان قزوین انجام شده که شامل ۵۰۴ تحقیق پایانی دفاع شده و ۲۰۰ مقاله ارزیابی و ثبت شده است.

وی سپس به بیان اهداف پژوهشی سطح سه پرداخت و گفت: در سطح سه آموزه‌های پژوهشگری با سطح بالاتری پیگیری می‌شود و طلاب موظف به پژوهش هستند و مقداری از نمره آموزشی نیز به این امر اختصاص دارد، در این مرحله هدف ما تعیین مساله مشخص و مراجعه به منابع اصلی و تخصصی است.

وجود ۲۶ پایان نامه دفاع شده در سطح سه

مهدوی منش افزود: اکنون سه گرایش تفسیر و علوم قرآنی، فقه و اصول و کلام اسلامی و امامت در سطح سه فعال است و از طلاب این رشته‌ها انتظار داریم در پژوهش‌ها و پایان نامه متناسب با موضوع تخصصی انتخاب شده اقوال را جمع بندی کرده و به نقد و تحلیل بپردازند.

وی بیان داشت: در موسسه آموزش عالی استان تاکنون ۲۶ پایان نامه دفاع شده داریم که ۹ مورد آن در رشته فقه و اصول و ۱۷ مورد آن در رشته تفسیر و علوم قرآنی بوده و در کلام اسلامی و امامت نیز  دانش آموخته‌ای نداریم و طلاب هنوز درحال تحصیل هستند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران قزوین افزود: در سطح چهار انتظار داریم طلاب در مساله مشخص ضمن نوآوری نظریه پردازی یا توسعه و تکمیل نظریه موجود را داشته باشند.

وی ابراز داشت: باتوجه به اینکه در استان سطح چهار وجود ندارد، طلاب قزوینی در این سطح در استان قم یا تهران مشغول به تحصیل هستند که شامل پنج نفر در رشته تفسیر تطبیقی، دو نفر در رشته فقه خانواده و دو نفر نیز در رشته فلسفه و حکمت اسلامی در قم است.

این مسئول پژوهشی حوزه علمیه درباره کاربردی کردن پژوهش‌ها در حوزه علمیه گفت: پژوهش‌ها به دو قسمت بنیادی و کاربردی تقسیم می‌شوند که به طور معمول، قسمت بنیادی تولید علم و بخش کاربردی تولید ابزار و پیاده سازی علوم در جامعه را دنبال می‌کنند.

بررسی ابعاد مختلف موضوع کرونا و مسایل دینی با حضور اساتید فعال این حوزه

وی ادامه داد: دانش علوم حوزوی در حوزه دین است و بیشتر مسایل پژوهشی بنیادی و نظری مد نظر هستند، البته پژوهش کاربردی نیز وجود دارد و نتایج کسب شده در عرصه تدریس و تبلیغ در جامعه به کار گرفته می‌شود.

مهدوی منش اظهار داشت: موضوعات روز در نشست‌های پژوهشی با اساتید مختلف بررسی می‌شود، مسایل مختلف در موضوع کرونا نیز به طور آنلاین و در فضای مجازی و سامانه سیما با حضور اساتید مورد بررسی قرار گرفت که حفظ شعائر دینی و قاعده حفظ الصحه از جمله آن‌ها است و در آن شبهات و ابعاد مختلف حفظ سلامتی و شعائر دینی تبیین شد.

وی تاکید کرد: اقدامات معاونت پژوهش به تحقیقات پایانی و پایان نامه‌ها محدود نیست و طی سال فعالیت‌های مختلفی در قالب نشست‌ها، کارگاه‌ها و جشنواره‌های علمی و پژوهشی از جمله علامه حلی برگزار می‌شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران قزوین ادامه داد: فراخوان مسابقات مناظره‌ای با رویکرد زن و خانواده از برنامه‌های پژوهشی ما بود که برای اجرای آن یکی از مدارس پایلوت شده و پس از آن مرحله استانی برگزار می‌شد و در آن طلاب در قالب کرسی‌های آزاد اندیشی با حضور داور نظرات مختلف را ارائه می‌دادند که البته این طرح به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد.

 وی در پایان گفت: در طی سال حدود ۱۵ تا ۲۰ کرسی آزاد اندیشی در سطح مدارس استان برگزار می‌شود و کانون‌ها و انجمن‌های پژوهشی نیز اقدامات گوناگونی را انجام می‌دهند./955/ت210/ب1

مجید ابراهیمی
ارسال نظرات