۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۹
کد خبر: ۶۶۱۷۷۲
آیت الله جاودان:

مقابله با بدعت ها؛ وظیفه همیشگی علما در تاریخ اسلام

مقابله با بدعت ها؛ وظیفه همیشگی علما در تاریخ اسلام
تهران - استاد حوزه علمیه با بیان اینکه علما موظف هستند با بدعتها مبارزه کنند، گفت: در مسیر مقابله با بدعتها نباید از نثار جان، بذل مال و آبرو ترسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی جاودان استاد حوزه علمیه، سه‌شنبه‌شب در مراسمی که به مناسبت ایام دهه اول ماه محرم در فضای باز حسینیه مرحوم شیخ زاهد برگزار شد، گفت: امام حسین(ع) فرمودند: من علیه دستگاه اموی خروج کردم و هدف از این خروج احیای امربه‌معروف و نهی از منکر بود.

وی بدعت را بزرگ‌ترین منکر در آن دوران بیان و عنوان کرد: از مهم‌ترین وظایف ائمه اطهار(ع) مبارزه با این بدعت‌ها است و این برخورد و مقابله یک نوع امربه‌معروف و نهی از منکر به شمار می‌رود.

آیت‌الله جاودان با تأکید بر اینکه علما موظف هستند با بدعت‌ها مبارزه کنند، اظهار داشت: در آن دوران امام حسین(ع) به‌عنوان عالم درجه اول جهان اسلام محسوب می‌شدند برای همین در برابر بدعت به وجود آمده قیام کردند؛ یزید ملعون بالاترین فاسدان و فاسقان دوران خودش محسوب می‌شد طوری که شراب‌خواری کار هرروزش شده بود و به محارم خود نیز رحم نمی کرد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: یزید هر گناهی که در دسترس بود انجام می‌داد و بدتر اینکه این گناهان از دربار اموی به دمشق سرازیر شده بود به حدی که این فسق و فجور در دیگر شهرهای مقدس جهان اسلام مانند مدینه و مکه نیز به‌صورت گروه‌های نوازنده و آوازه‌خوان دیده می‌شد.

وی با بیان اینکه یزید با تکیه‌بر مسند پیامبر اکرم(ص) و به‌عنوان امیرمؤمنان پایه‌گذار این بدعت در جامعه اسلامی محسوب می‌شد، عنوان کرد: امام حسین(ع) با مشاهده این بدعت بزرگ دست به قیام زدند؛ مهم‌ترین شاخصه مبارزه با این بدعت آن است که فرد آمر به معروف و ناهی از منکر باید عالم باشد و از جان، مال و آبرویش نترسد.

آیت‌الله جاودان حکومت یزید را بزرگ‌ترین بدعت بیان کرد و گفت: امام حسین(ع) برای مقابله با این بدعت جان خویش را در طبق اخلاص قراردادند و برای نخستین بار به این فتوا عمل کردند که عالم دین نباید در مبارزه با بدعت از نثار جان، بذل مال و آبروریزی بترسد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: شیخ فضل‌الله نوری نیز در برابر بدعت ایستاد، کشته شد و توهین شنید با اینکه شهادت ایشان اثری در نابودی بدعت نداشت، این نشان می‌دهد که در مبارزه با بدعت نتیجه مهم نیست عمل به وظیفه مهم است.

وی خاطرنشان کرد: مردم آن دوران با این توجیه که امام حسین(ع) از دین خارج‌شده است در مقابل ایشان ایستادند و حضرت را شهید کردند چون بر این باور بودند که اگر کسی از دستور خلیفه زمان سرپیچی کند از اسلام خارج‌شده است برای همین می‌گفتند امام حسین(ع) از دین خارج‌شده است./813/پ202/ق

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات