۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۶۶۲۸۰۰
حجت الاسلام ابوالقاسمی مطرح کرد؛

بهبود وضعیت روستاها با محوریت مساجد و امام جماعت مستقر

بهبود وضعیت روستاها با محوریت مساجد و امام جماعت مستقر
قزوین - معاون فرهنگی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قزوین گفت: باید روستاهایی در تراز انقلاب داشته باشیم که با حضور روحانی مستقر در روستا و با محوریت مسجد درحال انجام است.

حجت الاسلام علی ابوالقاسمی، معاون فرهنگی و اجتماعی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب الأمر(عج) قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، گفت: قرارگاه پیشرفت و آبادانی از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را در پنج کارگروه و با محوریت فعالیت فرهنگی و حضور قشر روحانی در روستا آغاز کرد.

وی ادامه داد: نرم افزار قرارگاه پیشرفت و آبادانی بر پایه فرهنگی بنا شده و کارگروه‌های فرهنگی و اجتماعی، تعلیم و تربیت، سلامت، اشتغال و عمران و زیرساخت فعالیت‌هایی را در مناطق روستایی برعهده دارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب الأمر(عج) قزوین ابراز داشت: در استان قزوین سه دهستان برای فعالیت انتخاب شده که زوارک در الموت شرقی با ۳۵ روستا، دستجرد در الموت غربی با ۱۸ روستا و چوقور در طارم سفلی با ۱۷ روستا را شامل می‌شود.

وی افزود: برای فعالیت در این مناطق روستایی ابتدا اطلاعات، مشکلات و آسیب‌ها احصا شده و اقدامات در راستای آن‌ها انجام می‌شود و پایه آن‌ها براساس پیوست فرهنگی و با حضور روحانی مستقر است که البته این امر هنوز به طور کامل در برخی مناطق انجام نشده است.

این مسئول فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید روستاهایی مولد و در تراز انقلاب داشته باشیم که به الگو و پایلوت انجام فعالیت‌ها تبدیل شوند که این امر مستلزم حضوری روحانی مستقر در روستا است.

تاکید بر اشتغال در روستاها برای مهاجرت معکوس

وی گفت: جذب و توانمند سازی روحانیون و استقرار همراه با خانواده در روستای هدف از جمله اقدامات کارگروه فرهنگی و اجتماعی است، در این راستا ابتدا ۱۲ روحانی در سه دهستان استان مستقر بودند.

حجت الاسلام ابوالقاسمی اداد: البته شش نفر از روحانیون مستقر در روستا‌ها کاهش یافته و اکنون نیز شش نیروی جدید جذب شده‌اند و امیدواریم با فراهم شدن زیرساخت‌ها و در اختیار داشتن خانه عالم این تعداد در دوره بعدی به ۲۰ و در نهایت به ۴۰ نفر افزایش یابد.

وی اظهار داشت: انجام فعالیت‌های اجتماعی یکی از اقدامات روحانی مستقر در روستا است و روحانی روستا در این راستا باید ابتدا با حضور در بطن زندگی روستایی و متناسب با بافت منطقه اعتماد سازی کرده و پس از آن در جهت اصلاح نگرش‌های موجود و تغییر رفتارهای اجتماعی تلاش کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب الأمر(عج) قزوین بیان داشت: در ابتدای انقلاب ۷۰ درصد جمعیت روستایی بود، اما امروز به موقعیتی رسیده‌ایم که طبق آمارهای موجود هر سه روز یک روستا تعطیل شده و بیشتر روستاها از مولد بودن خارج شده و به مصرف کننده تبدیل می‌شوند که این موضوع آسیبی جدی است.

وی ادامه داد: در دهستان چوقور آموزش و توسعه رسته زنبور داری مورد توجه قرار گرفته و با آموزش‌ها و انگیزه‌های ایجاد شده ۱۸ جوان به روستا بازگشته‌اند، که این اقدام نمونه‌ای از رفتار سازی و مهاجرت معکوس در مناطق روستایی است.

بهبود وضعیت روستاها با حضور قشر روحانی

این مسئول فرهنگی و اجتماعی ابراز داشت: با محوریت مسجد و روحانی مستقر در روستا اقدامات مختلفی انجام می‌شود که موضوع خانواده و زنان، طلاق، اعتیاد، سلامت روانی و جسمی با تاکید بر تغذیه و اصلاح عادت‌های غذایی و اشتغال متناسب با بوم محل و آموزش باغداری و دامداری صحیح از جمله آن‌ها هستند.

وی افزود: در کنار روحانیون مستقر در برخی موارد همچون عید سعید غدیر و عاشورا و تاسوعا روحانی به طور موقت در روستاهای مختلف حاضر می‌شود که فعالیت حسینیه سیار با ماشین تجهیز شده در ۱۱ روستا از جمله آن‌ها بود.

حجت الاسلام ابوالقاسمی تاکید کرد: در طرح‌های ما آسیب‌ها و فعالیت‌ها به کمک خود مردم حل می‌شود، درواقع اقدامات ما برای مردم و توسط خود مردم است، همچنین برای ارتقای کیفیت فعالیت‌ها برای روحانیون اعزام شده دوره‌های توانمندسازی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: موقعیت و وضعیت روستاهایی که دارای روحانی هستند بهبود یافته، همچنین می‌توان گفت هر جا مردم کمک کردند نتیجه بخش بوده که طرح مواسات از جمله آن‌ها است و به همین دلیل از خیرین تقاضا داریم در انجام اهداف با ما همکاری داشته باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب الأمر(عج) قزوین در پایان گفت: امیدواریم با انجام فعالیت‌ها بتوانیم به روستایی مولد برسیم که تراز انقلاب بوده و در نتیجه مردم آن به انقلاب و فرمایشات رهبری با عمق بیشتری توجه داشته باشند./955/ت210/ب1

مجید ابراهیمی
ارسال نظرات