۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۶۶۵۴۸۴

رفتار دو گانه دولت در اختصاص اینترنت رایگان به مراکز آموزشی

رفتار دو گانه دولت در اختصاص اینترنت رایگان به مراکز آموزشی
در نگاه دولت، حوزه علمیه با هزاران استاد و طلبه، جزو مراکز آموزشی محسوب نمی‌شود و هنوز باید خود پاسخگوی هزینه‌های گزاف اینترنت آموزشی برای آموزش‌های مجازی باشند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، پس از تعطیلی مراکز آموزشی اعم از حوزه، دانشگاه و مدارس در اسفند 98 پس از شیوع کرونا، آموزش مجازی به عنوان مهم ترین و بهترین شیوه جایگزین هم از سوی مسؤولان و هم والدین مطرح شد.

استفاده از فضای مجازی با وجود محاسنی که داشت با مشکلاتی نیز همراه بود که هزینه های گزاف تأمین لوازم مورد نیاز همانند تلفن همراه، رایانه یا سامانه های آموزشی قوی و هزینه ترافیک مصرفی افراد از این چالش ها به شمار می آید.

هزینه های آموزش مجازی در ایام کرونایی آن هم با وجود تورم افسار گسیخته و بیکار شدن بسیاری از مردم یا کم شدن درآمد زندگی آنها باری اضافه برای مردم به شمار می رود و مشکلات آنها را افزایش داد.

چندی پیش خبری خوب از سوی وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد مبنی بر رایگان شدن هزینه اینترنت در بسترهای آموزش مجازی خاص و نیز اختصاص حجم قابل توجهی از ترافیک اینترنتی برای اساتید و دانشجویان سراسر کشور.

آذری جهرمی در توئیت خود نوشت: برای آموزش رایگان اینترنت «رایگان» برای همه دانشجویان کشور، در هنگام استفاده از سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاهها، از امروز(14 مهرماه) فعال می‌شود.

رفتار دو گانه دولت در اختصاص اینترنت رایگان به مراکز آموزشی

بعدها ستار هاشمی در گفتگویی، در خصوص ارائه بسته ۱۲۰ گیگابایتی رایگان اینترنت به اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها گفت: طبق جلسه‌ای که میان وزرای علوم و ارتباطات برگزار شد، مقرر شد با مساعدت وزارت ارتباطات به اساتید و هیأت علمی دانشگاه‌های مرتبط با وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد بسته رایگان اینترنت تعلق گیرد.

حال یک سوال؛

آیا حوزه علمیه به عنوان یکی از بزرگترین مراکز آموزشی در مقاطع مختلف و با داشتن هزاران نفر استاد و طلبه سطوح عالی، نباید مورد توجه وزارت ارتباطات قرار بگیرد؟ چگونه است که یک استاد دانشگاه با دریافت حقوقی تقریباً ده برابر بیش از یک استاد حوزه، مستحق اینترنت رایگان است ولی استاد حوزه نه؟

براساس بررسی های صورت گرفته از سوی خبرنگار خبرگزاری رسا، رایزنی هایی از سوی مسؤولان حوزه علمیه برای اختصاص بسته های اینترنتی رایگان برای طلاب و اساتید حوزه علمیه با وزارت ارتباطات صورت گرفته بود که در آغاز نیز مورد موافقت قرار می گیرد اما پس از چندی با عدم همکاری وزارت مربوطه مواجه می شوند.

امروزه طلاب با وجود مشکلات مالی و تورم افسارگسیخته و نیز مجازی شدن تمام آموزش ها در مقاطع مختلف، مجبور به تحمل هزینه ای سنگین دیگری می شوند. مخصوصا خانواده هایی که چند فرزند محصّل نیز دارند باید هزینۀ ترافیک اینترنت را نیز در سبد هزینه های خود قرار دهند.

البته لازم به یادآوری است که این اولین باری نیست که شاهد برخوردهای دوگانۀ دولت در حمایت از دانشگاه و حوزه هستیم. بارها شده که در اختصاص امکانات عمومی برای علم آموزان کشور، همیشه دانشگاه مورد عنایت بوده و حوزه اصلا به حساب نیامده است.

بهتر است کسانی که هنگام تصویب بودجه سالانه با آب و تاب بودجه مؤسسات حوزوی را منتتشر می کنند مقایسه کوچکی بین بودجه حوزه های علمیه کل کشور و فقط دانشگاه تهران کنند./1324/ی702/ق

ارسال نظرات