۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۶۶۶۱۸۶
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق مطرح کرد؛

اسب چموش نئولیبرال به دنبال ابتر کردن ارتباطات ایران

اسب چموش نئولیبرال به دنبال ابتر کردن ارتباطات ایران
امامی با بیان این که اسب چموش نئولیبرال به دنبال ابتر کردن ارتباطات ایران است، گفت: باید شبکه ملی اطلاعات را ساخته و پرورش دهیم تا به اتحادها و شبکه‌های منطقه‌ای برسیم.

سیدمجید امامی، عضو هیأت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به تفکرات مسؤولان در حوزه ارتباطات گفت: اسب چموش نئولیبرال به شدت دنبال این است که خط مشی ملی ما را در حوزه فرهنگ و ارتباطات ابتر کند به گونه‌ای که اکنون تمام هم و غم برخی مسؤولان فروختن اینترنت بیشتر به مردم است.

وی ایجاد شبکه ملی ارتباطات را یک امر بدیهی دانست و درباره وظیفه امروز کشور اظهار داشت: ما در تعامل خود با شبکه جهانی اطلاعات باید به حداکثر تاب‌آوری برسیم به گونه‌ای که تا آنها خواستند خصلت سرمایه سالارانه و مستکبرانه خود را رو کنند، ما بتوانیم کارآمدی خود را در فضای مجازی حفظ کنیم و شرایطی را فراهم آوریم که کاربران جامعه جهانی اینترنت به سوگیرانه بودن اینترنت جهانی پی‌ببرند.

این استاد دانشگاه افزود: پس از آن باید شبکه ملی اطلاعات را ساخته و پرورش دهیم تا به اتحادها و شبکه‌های منطقه‌ای برسیم؛ کارهای بزرگ ما این هاست نه اینکه یک عده دنبال مبلغ ناچیز فروش اینترنت به مردم باشند.

وی ضمن بیان اینکه فضای مجازی نه مطلقا بسته است و نه ظرف باز و ساده‌ای است، عنوان کرد: اگر کسی ماهیت پلتفرم‌ها، اپلیکیشن، فرایندهای تبدیل ایده‌ها به کنش‌ها و رفتارهای مجازی را در شبکه‌های اجتماعی بداند، به هیچ یک از طرفین کشیده نمی‌شود؛ بلکه به سمت گفتمان و پارادایم تعاملی گرایش پیدا می کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) به تبیین معنای تعامل پرداخت و تصریح کرد: تعامل‌گرایی این است که هر یک از این پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌ها جهت‌گیری‌های خاص خودش را دارد؛ ما باید در هر اپلیکیشنی متوجه آن اتفاقات و جریانات خاص خودش باشیم.

وی ادامه داد: هرچند باید حواسمان باشد کسی که مالکان این پلتفرم ها به لحاظ اقتصادی و سیاسی تلاش می‌کنند ارزش‌های خود را دنبال کنند در صورتی که برخی لیبرال‌ها با نگاه ساده لوحانه در حال دلالی برای فروش اینترنت در کشور هستند.

امامی جهان آینده را جهان حکمرانی پلتفرم‌ها خواند و وضعیت انسان‌ها را به گونه‌ای توصیف کرد که روابط و رفتارشان را براساس نوع پلتفرم‌ها تنظیم می‌کنند، به گونه‌ای که نقش دولت‌ها در فرهنگ‌سازی بسیار کاهش خواهد یافت.

وی با توجه به وضعیت آینده جهان اذعان کرد: ما باید به سمتی برویم که بهترین سرمایه‌ها در بخش‌های عمومی و مردمی برای ساخت بهترین اپلیکیشن‌ها هزینه شود و باید اپلیکیشن‌ها، پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی خود را در حد تراز جهانی تقویت کنیم تا به مرور زمان حرف خود را در به گوش جهانیان برسانیم.

استادیار رشته فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به دوران پس از فیلترینگ تلگرام خاطرنشان کرد: پلتفرم‌های ما پس از این قضیه به خوبی ظاهر شدند و ما نظاره گر اپلیکیشن‌هایی بودیم که بسیار راه گشا بود؛ همین‌هایی که الان سردمدار هستند مثل ایتا، بله، آی‌گپ و... با همه ضعف‌هایی که داشتند به ما فهماندند که مشکل ما با فضای مجازی، فقدان عزم ملی برای تولید و طراحی پلتفرم‌ها، اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های خودی است.

وی در پایان گفت: لازم است بدانید اروپا هم توان تحمل پلتفرم‌های آمریکایی را ندارد و در حال افزایش سواد رسانه‌ای مردم خود است تا از تبعات منفی پلتفرم‌های آمریکایی در امان باشند و یا این تبعات به حداقل کاهش یابد./ت302/ق

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲
عجب تیتر قشنگی:
«اسب چموش نئولیبرال»
احسنت
2
0