۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۶۶۶۳۸۸

از گردآوری کلمات آیت‌الله بهجت تا «سلوک با همسر»

از گردآوری کلمات آیت‌الله بهجت تا «سلوک با همسر»
مدیر انتشارات تراث گفت: نیت اولیه‌ ما برای تأسیس نشر این بود که چون برخی آثار بزرگان و علما پیش ما موجود بود، بتوانیم برای انتشارش کاری انجام دهیم.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات تراث به توصیه برخی از استادان اخلاق و عرفان، هم‌زمان با ارتحال آیت‌الله حاج سیدعبدالله جعفری تهرانی تأسیس شد و با هدف نشر معارف ناب دینی در حوزه‌های اخلاق، تربیت، عرفان، معارف، ادعیه و... فعالیت خود را آغاز کرد. مدیریت این انتشارات را حجت الاسلام سیداحمد طباطبایی ستوده برعهده دارد که با وی به گفت‌وگو نشستیم.

شما از چه سالی وارد حوزه نشر شدید؟

از سال ۸۵ در حوزه کتاب، کارهای بسیاری انجام دادیم. با دوستان مختلف همکاری‌های بسیاری کردیم و کتاب هم تولید می‌کردیم؛ اما در سال ۹۱ به این نتیجه رسیدیم که باید مستقل شویم. بعد از آن بود که انتشارات تراث با همکاری دوستان و هم‌زمان با ارتحال علامه سیدعبدالله جعفری(قدس‌سره) تأسیس شد.

محورهای محتوایی کتاب‌های منتشرشده شما چیست؟

حوزه اصلی کار ما مربوط به سیر و سلوک و اخلاق و عرفان است. نیت اولیه‌ ما برای تأسیس نشر هم این بود که چون برخی آثار بزرگان و علما پیش ما موجود بود، بتوانیم برای انتشار آن‌ها کاری انجام دهیم. در کنار این‌ها کار گسترش یافت و وارد حوزه اخلاق و تربیت هم شدیم و در این حوزه هم کتاب‌هایی را منتشر کردیم. بنده در رشته ادیان تحصیل می‌کنم و اخیراً در زمینه ادیان و عرفان هم چند عنوان کتاب منتشر کرده‌ایم. به‌طور کلی، در سه شاخه اصلی اخلاق و تربیت، ادیان و عرفان و دعا و معرفت تولید آثار می‌کنیم.

دفتر انتشارات تراث در کجا واقع شده است؟

ما هم در تهران و هم در قم فعالیم. در قم دفتری داریم که کارهای پخشِ عمده‌مان را از آنجا انجام می‌دهیم. در تهران هم نزدیک میدان جمهوری، جنب متروی شهید نواب، یک فروشگاه داریم که به‌عنوان دفتر از آن استفاده می‌کنیم.

تاکنون چند عنوان کتاب روانه بازار کرده‌اید؟

ما در انتشارات با وسواس زیادی کتاب‌ها را منتشر می‌کنیم، دنبال کمیت نیستیم و کیفیت برایمان اهمیت بالایی دارد. اهتمام‌مان بر این است که کتاب‌هایی را که ارزشمند هستند منتشر کنیم. آن هم در این اوضاع کاغذ و فضای مطالعه کتاب‌های زرد و امثال این‌ها که چندان مطلوب نیست. یکی از عوامل استقبال نکردن مردم از کتاب این است که کتاب خوب تولید نمی‌شود. ما بیشتر به سمت این هدف حرکت می‌کنیم که کتاب‌های ارزشمند تولید کنیم. همین الان که من با شما صحبت می‌کنم، کتابی تحت عنوان «رساله سیر و سلوک علامه طباطبایی» زیر چاپ است. این کتاب برای اولین بار است که منتشر می‌شود، با حاشیه‌نوشت یکی از شاگردان مطرح ایشان یعنی سیدعبدالله جعفری(ره). قریب به سه سال است که روی این اثر کار می‌شود و ان‌شاءالله آبان‌ماه منتشر خواهد شد. روی‌هم‌رفته، سی عنوان کتاب تاکنون منتشر کرده‌ایم. این همه ‌آثاری است که از سال ۹۱، با وسواس و حساسیت زیاد منتشر کرده‌ایم. از تمامی آثار استقبال خوبی شده است. هم خودمان راضی هستیم و هم مخاطبین رضایت خودشان را اعلام کرده‌اند.

به غیر از این کتابی که معرفی کردید، کتاب دیگری در دست چاپ دارید؟

بله. انتشارات تراث به تازگی با دانش‌پژوهشان نخبه وارد همکاری شده است. این گروه بنا به فرمایش حضرت آقا کارهای تربیتی انجام می‌دهند. به کمک این دوستان، مجموعه‌ای در حال انتشار است که یک جلد آن یک سال پیش با عنوان «تربیت ماندگار» منتشر شد. این کتاب به تبیین فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب در فضای تربیتی برای نوجوانان می‌پردازد که با استقبال خوبی از طرف مخاطبان روبه‌رو شد و جلد دوم آن هم طی روزهای آینده منتشر خواهد شد. یک مجموعه دیگر با عنوان «نخبگان و تمدن‌سازی اسلامی» تهیه کرده‌اند که مجموعه فرمایش‌های حضرت آقا در این زمینه است. در حوزه اخلاق و عرفان، یکی از اساتید اخلاق و عرفان چند سالی جلساتی را برگزار کردند و به بررسی مقامات معنوی اصحاب سیدالشهدا (ع) پرداختند. این سلسله جلسات را گردآوری کرده و برای چاپ آماده کرده‌ایم که ان‌شاءالله تا پایان سال منتشر خواهد شد.

حضور شما در نمایشگاه‌های کتاب به چه صورت بوده است؟

به صورت مستقیم و مستقل حضور نداشتیم. با همکاری برخی از عزیزان حضور داشتیم. پیشنهاد برای حضور در نمایشگاه‌ها زیاد بود؛ ولی چون هنوز عناوین به تعداد قابل توجهی نرسیده و همچنین نشر به آن پختگی لازم نرسیده است، شرکت نکردیم.  البته این به‌خاطر وسواس خود ماست که این هم به‌دلیل این است که انتشارات ما حضور پررنگ‌تری در جامعه نشر داشته باشد.

درباره کارهای ویژه‌ای که تاکنون انجام دادید، توضیح بدهید.

ما چهار عنوان کتاب داریم که مجموعه سخنان بزرگان است. اولین عنوان از این مجموعه با نام «باده گلگون» است که باعث شکل‌گیری یک همایش فلسفی برای میرزا جواد ملکی تبریزی شد. در این کتاب تمام کلمات ایشان در تمام آثارشان بررسی شده و آن‌هایی را که جنبه‌ سلوکی و اخلاقی داشته، گردآوری کردیم.

یک کتاب دیگر با عنوان «شهد شراب» منتشر کردیم که گردآوری کلمات آیت‌الله بهجت است. این کتاب در تهران به‌صورت ماهانه در مسجد لولاگر تدریس می‌شود. متن و صوت این جلسات هم در فضاهای مجازی موجود است. این جلسه باعث شد که این کتاب خیلی خوب معرفی و دیده شود.

یک کتاب دیگر چاپ کردیم با عنوان «رساله نور وحدت» که این کتاب مورد استقبال اساتید سطح بالای تهران قرار گرفت. کتاب «سلوک با همسر» اولین کتاب منتشرشده در نشر تراث بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت و در نماز جمعه معرفی شد. در شبکه‌های تلویزیون هم به‌طور خودجوش در برنامه‌های مختلف معرفی شد. اخیراً هم کتاب دوجلدی «شرح زیارت عاشورا» معرفی شد و در ایام محرم هم روی آن کار شد. ما برداشتمان این است که وظیفه ‌خود را درست انجام دادیم و کتاب خوبی تولید کردیم. کتاب اگر خوب باشد، خودش راهش را برای معرفی شدن پیدا می‌کند.

ارتباط شما با عناصر فرهنگی کف میدان چطور بوده است؟

کتاب‌های اخیر ما که با همکاری دانش‌پژوهان نخبه تولید می‌شود، کتاب‌های خوبی هستند. یکی از آن‌ها مجموعه «بُرنا» است که مجموعه‌ای هفت‌جلدی است و تحت عنوان شیوه‌نامه و نقشه راه است برای مسئولین تربیتی و مربیان مدارس که کارهای تربیتی انجام می‌دهند. این کتاب در مراکز آموزشی و مدارس و مراکز تربیتی وارد شد و باعث حلقه‌ وصلی بین ما و عناصر کف میدان شد.

کتاب «تربیت ماندگار» با زیرعنوان «آنچه که مربیان و معلمان و مسئولان در تربیت نوجوانان باید بدانند»، سخنان حضرت آقاست و بعد از مجموعه‌ برنا با استقبال خوبی مواجه شده است. گروه «مشعر» هم در ماه محرم این کتاب را در هیئات توزیع کردند.

برای گروه سنی نوجوانان هم تولید دارید؟

فعلاً شرایط تولید آثار برای این رده سنی را نداریم. شرایط برای ما محدود است و ان‌شاءالله به مرور زمان و با مساعد شدن شرایط در برنامه‌ کاری‌مان قرار می‌دهیم.

راه‌های ارتباط مخاطبان با شما به چه شکل است؟

جدای از امکان مراجعه حضوری در فروشگاه تهران، مخاطبان می‌تواند به سایت ما به نشانی nashretoraath.ir و کانال‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی موجود است، مراجعه کنند. همچنین می‌توانند با شماره ۰۲۱۶۶۹۰۶۲۴۰ تماس بگیرند./826/د102/ق

منبع: فارس
ارسال نظرات