۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۶۶۹۸۹۹

تشکیل کمیته اعلام سامراء به عنوان پایتخت تمدن اسلامی در عراق

تشکیل کمیته اعلام سامراء به عنوان پایتخت تمدن اسلامی در عراق
هیئت وزیران عراق دستور تشکیل کمیته‌ای ویژه برای اعلام شهر سامراء به عنوان پایتخت تمدن اسلامی در این کشور را صادر کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، دبیرخانه هیئت وزیران عراق دیروز، شنبه، دستور دیوانی برای تشکیل کمیته‌ای جهت‌ اعلام شهر سامراء به عنوان پایتخت تمدن اسلامی در عراق را صادر کرد.

بر اساس بیانیه دولت عراق، این کمیته به ریاست استاندار صلاح‌الدین تشکیل خواهد شد و بر اساس وظایف مندرج در قانون شماره ۱۰ سال ۲۰۲۰ یعنی قانون اصلاح اولیه قانون معرفی سامراء به عنوان پایتخت تمدن اسلامی (قانون شماره ۵ سال ۲۰۱۸) عمل خواهد کرد.

در این کمیته، یک نماینده از آستان مقدس امامین عسکریین(ع) به عنوان نایب رئیس کمیته، قائم‌مقام دستگاه قضایی سامراء به عنوان منشی، شهردار سامرا، یک نماینده از اداره کل آثار و میراث فرهنگی وزارت فرهنگ و یک نماینده از دانشگاه سامراء عضویت خواهند داشت.

سامرا شهری در استان صلاح‌الدین عراق است که ۱۲۵ کیلومتری شمال بغداد واقع شده است. در سوابق تاریخی ذکر شده است که سامراء پس از بغداد، پایتخت دولت عباسیان بوده است و در قدیم به نام «سُرَّ مَن رأی» نامیده می‌شده است. «معتصم» خلیفه عباسی در سال ۲۲۱ هجری قمری (۸۳۵ میلادی) این شهر را به عنوان پایتخت دولت خود انتخاب کرد.

بسیاری از ساختمان‌ها و آثار باستانی این شهر به دنبال حمله مغول تخریب شده و مانند شهر بغداد، دیوارهای اطراف شهر و ساختمان‌های بلند آن ویران شده است.

سامراء بین شیعیان از اهمیت مذهبی ویژه‌ای برخوردار است. این شهر یکی از شهرهای مذهبی عراق به‌شمار می‌رود که آرامگاه دو تن از امامان شیعه یعنی امام علی النقی(ع) و امام حسن عسکری(ع) در این شهر قرار دارد. مسجد جامع سامرا هم یکی از بناهای مهم این شهر است که مناره آن شهرت ویژه‌ای دارد./۹۸۸/

 

تشکیل کمیته اعلام سامراء به عنوان پایتخت تمدن اسلامی در عراق

منبع: روسیا الیوم

ارسال نظرات