۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۶۷۱۲۹۹
تولیت مدرسه علمیه مروی:

عبودیت شاخصه اصلی مدیران جامعه اسلامی باشد

عبودیت شاخصه اصلی مدیران جامعه اسلامی باشد
آیت الله تحریری با بیان اینکه عبودیت باید شاخصه اصلی مدیران جامعه اسلامی باشد، گفت: انقلاب اسلامی ندایی از عبودیت بود که به رهبری امام خمینی(ره) محقق شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، در جلسه درس اخلاق که به صورت مجازی در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، گفت: اولیای دین همواره در زندگی دنیا انسان را متوجه هدفش می‌کنند اینکه آدمی برای کدام هدف خلق شده و چگونه می تواند به سوی آن حرکت کند.

وی با بیان اینکه خلقت بر پایه حکمت الهی استوار است، ادامه داد: قرآن کریم یک روش زندگی است که در برخی آیات به عنوان حکیم یاد می شود زیرا از سوی حکیم مطلق نازل شده است.

آیت الله تحریری با بیان اینکه خداوند متعال میخواهد همه خصوصیت انسان را به اندازه وجودی خودش شکوفا کند، عنوان کرد: برای همین در سیر دنیایی انسان از نقص به سوی کمال حرکت می کند؛ آدمی در عالم دنیا خصوصیات و تمایلاتی دارد که می تواند در آن محدود نباشد اما اگر بخواهد به کمال برسد باید به آن خصوصیات و تمایلات قانع باشد لذا فرمودند انسان باید حرکت و کسب مادی داشته باشد اما محدوده خود را رعایت کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی قناعت را یکی از آن محدوده ها برشمرد و اظهار داشت: انسان تمایلات خود را برای رسیدن به کمال جهت دهد، گاهی این تمایلات در حوزه اقتصاد و قدرت مطرح می‌شود. بعضا اداره زندگی وابسته به این تمایلات است اما آدمی در همه این تمایلات نباید از حرکت به سوی کمال و سیر بندگی الهی غفلت کند.

وی با بیان اینکه برخی دستورات شرع مقدس در راستای اداره جامعه صادر شده است، گفت: جامعه اسلامی به مدیریت واحده و الهی وابسته است و انسان قانع زمانی که در این جایگاه قرار می گیرد به خود توجه نمی‌کند بلکه به اهدافی که در پرتوی این جایگاه می‌تواند جامعه را به آن برساند توجه می کند برای همین مدیر جامعه در حرکت فردی و اجتماعی باید به دنبال این هدف باشد.

آیت الله تحریری عبودیت را یکی از شاخصه های مهم انبیای الهی بیان کرد و گفت: پیامبران مدیران جامعه انسانی بودند و مهمترین هدف آنان راهنمایی دیگران به سوی بندگی بود؛ فعالیت های اجتماعی انسان باید حول محور بندگی خدا باشد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه انسان در زندگی فردی و اجتماعی باید اهل قناعت باشد، عنوان کرد: مقصود از قناعت این نیست که شخص در مسیر پیشرفت مادی قرار نگیرد بلکه باید پیشرفت حقیقی خود را در تکامل ایمان و عبودیت قرار دهد؛ قناعت مدیر جامعه اسلامی در مصرف امور مادی به نوعی الگو شدن برای دیگران است لذا امیرمومنان علی(ع) چنین بودند.

وی با اشاره به اینکه دنیا به تنهایی ملعون است اما اگر در آن خدا جستجو شود موجب سعادت انسان می‌شود، تصریح کرد: روایات فراوانی در مذمت و مدح دنیا بیان شده است. جامعه همواره باید به سوی عبودیت حرکت کند و انقلاب اسلامی ندایی از عبودیت بود و این نهایت ناسپاسی است که گفته شود مگر انقلاب چه کرده و امروز مردم از علما و انقلاب برگشتند؛ خیر این چنین نیست بلکه مردم از شما برگشتند که همنوا با دشمن جنایتکاران را شهید معرفی می کنید./813/

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات