۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۶۷۳۰۳۹

شبکه ۴ حاشیه‌ساز نبود

شبکه ۴ حاشیه‌ساز نبود
اتفاقی که در برنامه «زاویه» رخ داد خود از جهات متعدد قابل بحث است؛ اما توهین زننده‌ای که از سوی یکی از میهمانان این برنامه مطرح شد، واکنش‌هایی را به همراه داشت.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اتفاقی که روی آنتن شبکه 4 در یک میز گفت‌وگو رخ داد، خود از جهات متعدد قابل بحث و گفت‌وگو است؛ اما توهین زننده‌ای که از سوی یکی از میهمانان برنامه «زاویه» مطرح شد، واکنش‌هایی را به همراه داشت. به گزارشی، یکی از نکات قابل تأمل درباره توهین زننده یکی از میهمانان برنامه زاویه، این است که برای سال‌ها صداوسیما از سوی مخالفان و منتقدانش در موضع متهم قرار گرفته، تنها به خاطر اینکه به مجال و محل گفت‌وگو تبدیل نشده است. فارغ از اینکه این ادعا تا چه اندازه درست یا نادرست است، مساله اساسی این است که رویکرد مدیریتی برنامه‌های چند ماه گذشته در شبکه چهارم سیما که قاعدتاً شبکه‌ای با تم گفت‌وگو و بحث است؛ به تهدید تبدیل شده و اساسا به فرآیند گفت‌وگو ضربه زده‌ است. 

اما موردی در بیانیه روابط عمومی شبکه 4 در این ارتباط مطرح شده است که قابل نقد است. در این بیانیه آمده است که اتفاق مذکور برخلاف رویه برنامه زاویه و شبکه 4 بوده است. حال آنکه اتفاقا چندی پیش سخنان و آمارهای بی‌پایه یکی از میهمانان همین برنامه باعث شد حاشیه‌هایی جدی برای این شبکه ایجاد شود و این در حالی است که شبکه 4 پیش از این، اتفاقا یکی از شبکه‌های شریف و باسابقه تلویزیون در امر مناظره و گفت‌وگوهای علمی و فلسفی بوده و روند فعلی به هیچ وجه یادآور توفیق‌های گذشته و رویه عاقلانه این شبکه نیست. 
 
یکی از موارد دیگری که پس از این برنامه در رسانه‌ها مطرح شد، واکنش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود. این پژوهشگاه در نامه‌ای رسمی اعلام کرده است: میهمان برنامه زاویه عضو هیات علمی پژوهشگاه نیست. در اطلاعیه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آمده است: «در اقدامی غیرحرفه‌ای و اشتباه نسبت به سِمَت علمی نامبرده، جعل عنوان صورت گرفته و ایشان عضو هیات علمی پژوهشگاه معرفی شده در حالی که هیچ‌گونه رابطه استخدامی با مجموعه ندارد». موضوعی که در نوع خود پدیده عجیبی است که برنامه زاویه نسبت به آن بی‌توجهی کرده است. 
 
طی ماه‌های اخیر هزینه‌سازی و حاشیه‌پردازی‌های زرد برای رسانه ملی آن هم در شبکه‌ای که فلسفه تشکیل آن بحث و تبادل‌نظر درباره مسائل فکری و گفتمانی رایج در جامعه بوده است، تبدیل به یک رویه شده است.
ارسال نظرات