۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۶۷۳۲۹۸
خانم حیدری:

غربالگری الزامی برای عملکرد نیست، بلکه تنها یک اطلاع رسانی است

غربالگری الزامی برای عملکرد نیست، بلکه تنها یک اطلاع رسانی است
متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه ذات غربالگری را «اطلاع رسانی» تشکیل می دهد تأکید کرد که غربالگری هیچ الزامی برای عملکرد نیست، بلکه تنها یک اطلاع رسانی است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، خانم حیدری متخصص زنان و زایمان امشب در نخستین نشست از سلسله نشست های بررسی علمی چالش های غربالگری با عنوان «غربالگری از منظر پزشکی و اخلاق پزشکی» که به صورت مجازی با همکاری خبرگزاری رسا برگزار شد، پیشرفت های علم پزشکی در تشخیص جنسیت و وضعیت جنین را مورد توجه قرار داد و با اشاره به مفهوم غربالگری با تأکید بر غربالگری جنین گفت: ما با مسأله غربالگری توانستیم به جایی برسیم که سندروم داون را در داخل شکم مادر تشخیص دهیم و این یک موفقیت بسیار بزرگ در علوم تجربی محسوب می شود.

وی ادامه داد: ما به کمک آزمایش های غربالگری می توانیم در هفته دوازدهم بارداری با یک قدرت تشخیصی 84 درصدی در این زمینه اطلاع رسانی به پدر و مادر داشته باشیم؛ این تنها یک اطلاع رسانی است و نتیجه اش هم این خواهد بود که اطلاعات را به مادر ارائه داده و تصمیم گیری ها و آموزش های بیشتری به مادر می دهیم.

خانم حیدری بیان کرد: این آموزش ها بدان جهت است که اگر لازم باشد مادر را در مراکز خاص تری بستری کنیم تا زایمان را انجام دهد؛ غربالگری یک سری اطلاع رسانی است و مادر در قبال غربالگری سه انتخاب دارد؛ یعنی می تواند کارهای تشخیصی یا آزمونی داشته باشد و می تواند این کارها را هم نکند؛ غربالگری هیچ الزامی برای عملکرد نیست، بلکه تنها یک اطلاع رسانی است.

این پزشک متخصص عنوان کرد: ما در خانم های بالای 35 سال می توانیم بالای 84 درصد قدرت تشخیصی داشته باشیم؛ یعنی از 100 بیمار سندروم داونی می توانیم 84 عدد را تشخیص دهیم؛ این تز 15 سندروم داونی را نمی تواند تشخیص دهد، بنابراین در بسیاری از موارد ما این را به مادران گوشزد می کنیم.

وی ذات غربالگری را اطلاع رسانی توصیف کرد و اظهار کرد: کم خطری به این معنا نیست که جنین 100 درصد سندروم داون ندارد؛ آزمایش ها با قدرت تشخیصی 84 درصد به مادران اعلام می کند که در گروه ریسک پایین قرار دارند و اگر زیر 35 سال باشد این قدرت تشخیصی 75 درصد خواهد بود.

خانم حیدری اضافه کرد: در مورد بیماری های مادرزادی به این نکته باید اشاره کرد که متاسفانه نمی توان کار درمانی روی آنها انجام داد؛ روح حاکم به قوانین خود به خود ما را به سوی استفاده از قانون سوق می دهد؛ ما طبق قانون توضیحات لازم را به والدین ارائه می دهیم و طبق دستور العمل ها باید حرکت کنیم.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به انجام کارهای فلسفی برای آمادگی دادن به پدران و مادران در مورد جنین های مبتلا به سندروم داون عنوان کرد: روح حاکم بر غربالگری این است که دکترها تا می توانند در این زمینه جای پای خود را محکم می کنند؛ دکتر باید پاسخگوی یک مادر باشد و پاسخگویی را با استفاده از پروتکل ها باید  به گونه ای انجام دهد که مسؤولیت خود را به خوبی انجام داده باشد.

وی با اشاره به اختیار والدین در زمینه انجام عملیات سقط یا عدم آن پس از انجام آزمایش های غربالگری به فرایند های اقتصادی غربالگری و سندروم داون اشاره و تأکید کرد: در مورد تصمیم نهایی در زمینه غربالگری سیاستگذاران سیاسی و اقتصادی باید با آمارگیری و پژوهش های دقیق وارد بحث شوند تا تصمیم گیری های متقنی صورت بگیرد؛ این موضوع یک فرایند پژوهشی بسیار دقیق می طلبد تا همه ابعاد آن به دور از بحث ها و جدل های سیاسی مشخص شود./841/

ارسال نظرات