۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۶۷۴۱۹۶
حجت الاسلام بهرامی:

هرچیزی مانع بندگی خداوند شود باید کنار بگذاریم

هرچیزی مانع بندگی خداوند شود باید کنار بگذاریم
اصفهان - مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان گفت: هدف از آفرینش انسان عبودیت و بندگی کردن است و هرچیزی مانع آن شود را باید کنار بگذاریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام غلامرضا بهرامی مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، امروز در درس اخلاق مجازی خود با اشاره به اهمیت مسأله هدایت انسان، گفت: توجه به جنبه‌های هدایتی انسانی که الان محتاج و نیازمند به هدایت است، چه خود خودش درخواست هدایت کرده چه درخواست نکرده باشد زیرا شاید خود او متوجه نبود که دارد به انحراف میرود بسیار مهم است و لازم است که در این زمینه به رفع نیاز دیگران توجه کنیم.

حجت الاسلام بهرامی ادامه داد: باید به صورت خانواده‌ای، جمعی و فردی نیازمند و محتاج به معنویت را به سوی خدا و معنویت نزدیک کنیم و اگر این کار را انجام دهیم یک حرکت مهم و ارزشمند را عملی کرده‌ایم.

 

حوزه علمیه بستر تربیت انسان است

وی با بیان اینکه ما در حوزه علمیه میتوانیم صدها انسان را تربیت کنیم که در خدمت خلق خدا باشند، اظهار کرد: لازمه این کار این است که خوب درس بخوانیم و تسلط به مباحث حوزوی و معارف دینی داشته باشیم، بنابراین باید انگیزه جدی داشته باشیم اگر ناهنجاری های اجتماعی را می بینیم ناراحت بشویم، نباید تنها به کارهای دم دستی و سطحی بپردازیم و از مسائل مهم غافل شویم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، با اشاره به ضرورت پرهیز از دنیاگرایی تصریح کرد: یکی از آثار محبت خدا  در زندگی محبین خدا این است که این محبین خدا شکم های آنها خالی و سبکبار است حتی از خوردن حلال، حرام که هیچ، چرا که آنان به سراغ حرام هرگز نمی‌روند.

حجت الاسلام بهرامی با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید از خوراکی‌های حلالی که خداوند روزی شما کرده است بخورید، خاطرنشان کرد: زندگی مادی و بدن جسمانی ما به غذا و طعام نیاز دارد و برای ادامه حیات باید غذا بخوریم، پاک و پاکیزگی هم ظاهری و هم باطنی است در پاکی ظاهری منظور تمیز بودن بهداشتی بودن است و در پاک بودن باطنی یعنی مال حلال بوده و شبهه‌ناک نباشد.

 

رسیدن به کمالات انسانی از طریق سبک بودن شکم میسر می‌شود

وی ادامه داد: خداوند به ما دستور داده است از اسراف دوری کنیم، اسراف فقط دور ریختن نیست بلکه زیاد و نامعقول مصرف کردن هم اسراف است، همانطور که در قرآن ما را ترغیب به خوردن کرده است در روایات و آیات نیز نهی شده‌ایم از اینکه در خوردن زیاده روی کنیم.

مدیر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به رسیدن به کمالات نفسانی از طریق سبک بودن شکم و دوری از پرخوری و شکم بارگی، تصریح کرد: دل انسان وقتی جای خدا و جای مناجات است که شکمش خالی باشد و دستوراتی که در قرآن آمده که بخورید و بیاشامید را کنار هم قرار دهیم چه نتیجه ای میگیریم.

حجت الاسلام بهرامی اظهار کرد: خداوند متعال انسان را طوری خلق کرده است که نیاز به غذا خوردن دارد و این لازمه حیات انسان هاست که ناچاریم از این نعمت هایی که خداوند متعال برای ما آفریده است استفاده کنیم و چاره ای هم نیست چون ادامه حیات زندگی انسان نیاز به خوردن دارد.

وی ادامه داد: دوم این که همان گونه که خداوند انسان را عبث و بیهوده خلق نکرده است همه موجودات عالم را به همین گونه آفریده است یعنی عبث و بیهوده خلق نکرده است همانطور که خداوند انسان را برای هدفی خلق کرده است تمام عالم هستی را نیز برای هدفی خلق کرده است.

 

هدف از خلقت انسان عبودیت است

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با بیان اینکه هدف غایی خلقت انسان عبودیت است، عنوان کرد: سوم این که خداوند انسان را خلق کرده است که در راستای خلقت ادامه حیات دهد و لازمه این ادامه حیات خوردن و آشامیدن است و هدف غایی خلقت عبادت و بندگی خدا است و برای اینکه ما به این هدف دست یابیم لوازمی نیاز دارد که خوردن و آشامیدن یکی از این لوازم است.

حجت الاسلام بهرامی نیازهای مادی را لازمه ادامه حیات برشمرد و تصریح کرد: حیات ما برای این است که به یک هدف مهم برسیم و آن بندگی کردن است، اگر خوردن، خوابیدن و استفاده های مادی ما مانع از هدف خلقت باشد، این موضوع از نظر عقل و شرع مردود است، تا آنجایی که استفاده از این نعمت های مادی و اولیه زندگی ما منافاتی با هدف آفرینش نداشته باشد، منعی برای آن نیست باید استفاده کنیم، انسان هر کاری را که شروع می کند و هدفی دارد هر چیزی که برای رسیدن به آن هدف مانع می شود باید کنار بگذارد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات