۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۶۷۴۹۳۹
از سوی خبرگزاری رسا؛

پرونده «نشسته در غبار» منتشر می‌شود

پرونده «نشسته در غبار» منتشر می‌شود
پرونده «نشسته در غبار» با هدف بررسی ریشه‌های فکری انقلاب اسلامی، ویژگی‌های مکتب قم و با قصد بررسی سه جریان مؤثر در سکولاریزه کردن این مکتب و حوزه علمیه، منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ریشه‌های فکری انقلاب اسلامی را باید در ولایت فقیه و ساختارهای نظام‌مند و اندیشه‌ساز فقه جواهری و فلسفه صدرایی جستجو کرد و در میان مکاتب فقهی و فکری جهان اسلام آن چیزی که مکتب قم را متمایز از ساختارهای دیگر می‌کند به دو مسأله برمی‌گردد. ابتدا اینکه امام خمینی (ره) نماینده جدی و اصلی این مکتب به حساب می‌آید و دوم، جامعه‌ساز بودن و داشتن نسخه اجتماعی برای اصلاح تمدنی است.

از این رو یکی از زمینه‌های ریشه‌ای و علمی برای ایجاد حکومت اسلامی ویژگی‌هایی است که مکتب قم داشته و مهمترین تقابلی که در نظام اندیشه‌ای فقهی، اصولی و فلسفی ایجاد می‌کنند، دقیقاً برای تقابل نظام‌سازی است تا نمایندگان فکری جریان فکری و فقهی انقلاب اسلامی عمق فقهی نداشته باشند و به همین خاطر آرام آرام با ایجاد ضعف در نهادهای تمدن‌ساز و فکری به مرور زمان نرمالیزاسیون را رقم بزنند.

همین تفکر سبب می‌شود تا کتاب‌هایی در قم تنظیم شود و عده‌ای داعیه‌دار اندیشه‌های حکومتی بشوند که هیچ قرابتی با ساختار فقهی حوزه انقلابی ندارند و از طرف دیگر به دنبال تخریب عقبه‌های اندیشه انقلابی باشند و آرام آرام عادی‌سازی ایجاد کنند تا همه چیز را طبیعی جلوه بدهند.

از این رو، می‌خواهیم در پرونده «نشسته در غبار» به بررسی سه جریان اصلی در ایجاد حوزه سکولار بپردازیم. مطالب این پرونده در قالب گزارش، یادداشت، نقد مستند، معرفی و نقد کتاب، گفتگو و مصاحبه تقدیم مخاطبین محترم می‌شود.

بخش اول

   بررسی ریشه‌های فکری و اجرایی جریان منتظری و هاشمی

دو مسأله عقبه تکنوکرات‌ها در کشور که به مرحوم هاشمی می‌رسد و به نوعی نقش هاشمی در دولت‌سازی در جمهوری اسلامی بسیار پررنگ است. بسیاری از اتفاقات و ریل‌گذاری‌های مرسوم در بدنه دولتی جمهوری اسلامی قطعاً به شاگردان و مریدان مرحوم هاشمی بازمی‌گردد و بسیاری از حرف‌هایی که درباره ایرانشهری‌گری و تفکرات غیر اسلامی از وزرای جریان تکنوکرات مانند آخوندی بیرون آمده است.

از طرف دیگر تقابل جدی با ولایت فقیه و مقابله با این ادبیات به خصوص با تمرکز بر تخریب رهبر معظم انقلاب توسط شاگردان و مریدان منتظری صورت می‌گرفت که در این میان می‌توان به کدیور اشاره کرد.

بخش دوم

   بررسی نواندیشی و روشنفکری دینی

موضوع نواندیشی و روشنفکری سکولار با تمرکز بر عقبه جریان حلقه کیان و معرفی و شناسایی متفکران این جریان که حالا در مناصب مختلف در حال بیان ادبیاتی متفاوت از دوران دوم خرداد هستند اما همان مفاهیم را تئوریزه می‌کنند.

بخش سوم

    بررسی فکری و عملیاتی جریان تشیع انگلیسی

بانوی بهشت یا تسخیر سفارت ایران در انگلیس تنها اقدامات این جریان علیه وحدت اسلامی نیست و مهمترین لبه قیچی در کنار اسلام آمریکایی و داعشیسم قرار دارد./پ201/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۵
پرونده بسیار وسیع و لازمی است!
برای دوستان آرزوی موفقیت دارم
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
از یک رسانه حوزوی چنین چیزی قابل قبول نیست که در قالب گفتن یک مساله همه را وارونه جلوه دهد
1
3
جوادی
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
با تشکر از خبرگزاری رسا که محافظه کاری را امری ناپسند می‌داند

اصلا وارونه نیست، حقیقت تلخی است که شاید به مزاح برخی خوش نیاید

اتفاقا لازم است که روشنگری صورت بگیرد
علی مردانی
United States
۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
سلام بر دوستان خبرگزاری رسا
به نظرم این مطالب، نزدیک به انتخابات بسیار نیاز است و علی الخصوص در این انتخابات.
باید خط فکری جناب هاشمی را برای مردم و به خصوص طلاب روشن کنیم تا مبادا باز تَکرار شود آنچه نباید بشود.
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
سلام
خدا قوت به دوستان
4
0
حسام
Iran, Islamic Republic of
۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
به اسم آزادی بیان در دهه هفتاد، فساد و فحشا ترویج میکردند.
2
1