۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۶۷۵۴۶۷
رییس حوزه علمیه اصفهان مطرح کرد؛

آیات سفارش شده سوره بقره عامل محفوظ ماندن انسان از بلاها

آیات سفارش شده سوره بقره عامل محفوظ ماندن انسان از بلاها
اصفهان - آیت الله مظاهری با اشاره به فضیلت‌های سوره بقره گفت: امام علی قرآنی با تفسیر مختصر نوشتند که مخالفین مانع استفاده مسلمانان از آن شدند و پس از ظهور به ما می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، در درس اخلاق و تفسیر مجازی امروز خود، با بیان اینکه سوره بقره حدود 10 آیه پیرامون گاو بنی اسرائیل دارد و به همین دلیل سوره بقره نام گرفته است، گفت: مفصل‌ترین تمام سوره‌های قرآن کریم سوره بقره است و فضیلت‌های بسیاری برای این سوره وجود دارد چرا که همه معارف اسلامی در سوره بقره درج شده است.

آیت الله مظاهری در ادامه خاطرنشان کرد: 5 آیه نخست سوره بقره و در وسط این سوره آیت الکرسی و در آخر این سوره هم هم آیات با فضیلتی دارد، در روایات ذکر شده است زمانی که خداوند می‌خواست این آیات را از عرش پیاده و بر زمین نازل کند این آیات ناله کردند و نمی‌خواستند چنین بشود، خطاب شد که من شما را در میان این مردم می‌برم که اگر شما را بخوانند بهشت بر آنها واجب خواهد شد.

 

آیات پر فضیلت سوره بقره

وی با اشاره به اینکه به قرائت 5 آیه ابتدای سوره بقره تا «اولئک هم المتقون» بسیار سفارش شده است، اظهار کرد: آیت الکرسی تا هم فیها خالدون و از آمن الرسول یک آیه قبل تا آخر از آیاتی هستند که به قرائت آنها بسیار سفارش شده است و لازم است نسبت به آنها توجه داشت.

رییس حوزه علمیه اصفهان، در ادامه افزود: انواع بلیات مربوط به جسم و روح و دنیا و آخرت انسان بسیار شده است، در روایات داریم شخص وقتی از خانه بیرون می‌رود مسلمان و وقتی برمی‌گردد کافر شده است، برای اینکه از این بلاها محفوظ باشیم باید پناه به قرآن کریم ببریم، پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید برای اینکه محفوظ از انواع بلاها بمانید به قرآن پناه ببرید.

آیت الله مظاهری قرائت آیات سفارش شده سوره بقره را از عوامل محفوظ ماندن انسان و خانواده از بلاها و آفات دنیوی و اخروی عنوان کرد و گفت: از همه تقاضا دارم این آیات را همواره مورد توجه داشته باشند و صبح و شب به قرائت آنها بپردازند، مهمتر از همه دین انسان است که باید محفوظ بماند.

 

معنای نخستین آیه سوره بقره را کسی نمی‌داند

وی با اشاره به «الم» ابتدای سوره بقره، خاطرنشان کرد: در خصوص این آیه حرف‌های بسیاری از سوی اهل سنت و شیعه و فلاسفه و مفسرین گفته شده است اما یک معنای دلچسب برای آن ذکر نشده است و حقیقت این است که نمی‌دانیم این آیه و آیات نظیر آن چیست و پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) نیز بنا نداشته‌اند آنها را تفسیر و معنی کنند اما بنابر روایات امام زمان(عج) پس از ظهور به تفسیر این آیات خواهند پرداخت.

رییس حوزه علمیه اصفهان روز ظهور را زمان مشخص شدن حقایق قرآن کریم دانست و تصریح کرد: «ذلک الکتاب لاریب فیه» یک نکات دقیقی دارد، می‌فرماید شکی در این قرآن نیست، استفاده از ذلک برای ذکر عظمت قرآن کریم است و این دلیل بر این است که وقتی سوره بقره در مدینه نازل شد یک قرآن پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه آورده بودند، در مکه تنها یک نفر حافظ پیامبر اکرم(ص) قرآن و اسلام بود و آن امام علی(ع) بودند.

وی ادامه داد: وقتی که سوره‌ای یا آیه‌ای نازل می شد امام علی(ع) آ نرا می‌نوشتند، ایشان و پیامبر اکرم(ص) این آیات را حفظ می‌کردند و جمع آوری می‌کردند، وقتی سوره بقره نازل شد پیامبر فرمودند این سوره را به ابتدای قرآن کریم بعد از فاتحه الکتاب بیاورید، سوره بقره هم یکدفعه نازل نشده است و پیامبر اکرم(ص) هر آیه‌ای که نازل می‌شد می‌فرمودند در کدام قسمت سوره و در کنار کدام آیات قرار بدهند.

 

قرآن تفسیری که امام علی(ع) نوشتند و مخالفین مانع استفاده مسلمانان از آن شدند

آیت الله مظاهری با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) در مدینه هم قرآن هم ولایت را آوردند، وقتی وارد مدینه شدند در مسجد قبا رفتند و منتظر ماندند تا امام علی(ع) بیایند و وارد مدینه نشدند تا زمان که ایشان رسیدند، چرا که پیامبر اکرم(ص) می‌خواست هنگام ورود به مدینه هم نبوت باشد هم ولایت باشد هم قرآن کریم باشد، لذا وارد مدینه شدند با قرآن که یک کتاب بود که امام علی(ع) با نظارت خداوند متعال گردآوری کرده بودند و دستورات قرارگیری آیات در قرآن را جبرائیل به پیامبر اسلام(ص) می‌داد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با رد جمع آوری قرآن توسط افرادی غیر از امام علی(ع) اظهار کرد: امام علی(ع) پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) یک قرآن تفسیری نوشتند که دشمنان اجازه ندادند در میان مسلمانان باشد و با ظهور امام زمان(عج) دوباره این قرآن به دست مسلمانان خواهد رسید، امام علی(ع) در آن قرآن تفسیر مختصری برای قرآن نوشته بودند که متشابهات نداشته باشد و بسیار گویا و کامل بوده است اما مخالفین آن را نپذیرفتند و مانع استفاده جامعه اسلامی از آن شدند و از این قرآن تا زمان ظهور محروم خواهیم بود./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات