۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۶۷۵۷۴۸
فرهنگ و جهش تولید(14)؛

مغایرت اقدام برخی مسؤولان با سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی

مغایرت اقدام برخی مسؤولان با سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی
با گذشت ۱۰ سال از مطرح شدن موضوع اقتصاد مقاومتی، مسؤولان به محتوای این مسأله توجهی ندارند و حتی اقدامات دولت‌ها تا حد زیادی با نظریات اقتصاد مقاومتی مغایر است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با گذشت 10 سال از مطرح شدن موضوع اقتصاد مقاومتی، برخی کارشناسان معتقدند، مسئولان به محتوای این مسئله توجهی ندارند و حتی اقدامات دولت‌ها تا حد زیادی با نظریات اقتصاد مقاومتی مغایر است.


وزیر اسبق وزارت صمت گفت: اگر کسی ادعا کند اقتصاد مقاومتی را به درستی و کامل اجرا کرده است، قاعدتاً سؤال خواهد شد که تورم‌های دو رقمی بالای 20 درصد و رشد اقتصادی منفی به چه دلیل است؟ البته اگر هم بگوییم در زمینه اقتصاد مقاومتی هیچ اقدامی انجام نداده‌ایم، بی‌انصافی است چون شرکت‌های دانش‌بنیان رشد خوبی داشته‌اند و در بعضی از حوزه‌ها، جهش‌هایی در تولید داشته‌ایم.


مهدی غضنفری با تصریح بر اینکه به مسائل اشتغال، صادرات و تجارت از جنبه اقتصاد مقاومتی نگاه نمی‌شود، اظهار کرد: وقتی دولت‌ها گزارشی می‌دهند، اعلام می‌کنند که در راستای اقتصاد مقاومتی این کار را کرده‌ایم یا اگر اسم سال جهش تولید باشد، می‌گویند در راستای جهش تولید این اقدامات را انجام داده است!


وزیر اسبق وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از اینکه مسئولان نسبت به اقتصاد مقاومتی همچون آئین برخورد می‌کنند، گفت: مسئولان به محتوای اقتصاد مقاومتی و شعارهای سال کاری ندارند و تنها به اسم آن احترام می‌گذارند و نامش را تکرار می‌کنند.


در همین رابطه، دبیر کل جامعه اسلامی مدیران اظهار کرد: هدف اقتصاد مقاومتی، ارائه الگوی الهام‌بخش از نظام اقتصاد اسلامی است. این سیاست‌ها در تکمیل سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است. دولت باید تصدی‌گری را در اداره کشور کنار بگذارد و این امر باید به مردم واگذار شود. محمد ناظمی اردکانی ادامه داد: مقام معظم رهبری گره‌گشایی اقتصادی را در گروی این سیاست‌ها می‌دانستند. بارها گفته شد که دولت‌ها اقتصاد مقاومتی را مورد نظر قرار بدهند اما متاسفانه این نقشه راه ایجاد نشد و این تدبیر صورت گرفت که باید از در تعامل با عاملان تحریم‌ها وارد مذاکره شد.


وزیر اسبق تعاون با بیان اینکه وضعیت فعلی اقتصاد ثمره عدم اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است تصریح کرد: با اجرای این سیاست‌ها می‌توانستیم اصلاحات گسترده صورت دهیم و در واقع تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.


سید‌علی روحانی، معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس هم درباره اهمیت ایجاد اقتصاد مقاومتی و از بین بردن اثر تحریم‌ها، توضیح داد: ایران باید یک مرکز برای رصد تحولات مربوط به اقدامات تحریمی دیگر کشورها خصوصاً آمریکا داشته باشد و بعد از رصد همه جانبه اقدامات، توصیه‌های لازم را به دستگاه‌های اجرایی برای بی اثر کردن تحریم‌ها ارائه دهد، در حالی که اکنون چنین نهادی در کشور وجود ندارد.

ارسال نظرات