۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۶۷۸۲۵۸

نگاهی به چهره‌ها و سریال‌های رمضان ۱۴۰۰

نگاهی به چهره‌ها و سریال‌های رمضان ۱۴۰۰
«احضار»، «بچه مهندس»، «یاور» و «رعد و برق» سریال‌هایی هستند که از امشب روی آنتن می‌روند تا باکس رمضانی شبکه‌های مختلف سیما را تا یک ماه آینده تأمین کنند؛ کدامیک مخاطب بیشتری خواهند داشت؟

به گزارش خبرگزاری رسا، تلویزیون امسال چهار سریال رمضانی برای مخاطبان خود در نظر گرفته است که در فضایی ملودرام تدارک دیده شده‌اند. سریال‌های «احضار» در ژانر وحشت و ماورایی، «بچه مهندس» و «یاور» در فضای اجتماعی و ملودرام و همچنین «رعد و برق» در فضایی حادثه محور که البته چاشنی‌هایی از طنز هم دارد.

این اولین بار نیست که تلویزیون در کنداکتور رمضانی خود هیچ سریال طنز و کمدی‌ای لحاظ نکرده و پیش از این هم چنین چیدمانی در سریال‌ها دیده شده است. با این حال در چنین چینشی جای خالی کمدی‌ها در فضای رمضانی برای مخاطب روزه دار که نیاز دارد کمی استراحت کند و فارغ از فضای روزمره‌اش آرامش کسب کند به شدت احساس شده است.

در این گزارش مروری داشته‌ایم روی فضای سریال‌های تلویزیونی امسال و ۶ چهره را از میان این سریال‌ها انتخاب کرده‌ایم ۶ چهره‌ای که به نوعی بیشترین تاثیر را در سریال داشته یا می‌توانند داشته باشند.

«احضار» در شبکه یک

علیرضا افخمی / ‏ کارگردان

نام علیرضا افخمی در تلویزیون بیشتر تداعی‌گر دو موضوع بوده است؛ اول اینکه او برادر بهروز افخمی کارگردان سینما و تلویزیون است و دوم اینکه پایه گذار سریال‌های ماورایی در تلویزیون بوده است. علیرضا افخمی البته سال‌هاست که در تلویزیون فعالیت دارد. او از دهه ۸۰ و با سریال «تب سرد» شروع به کارگردانی کرد و البته فیلمنامه‌های مختلفی را هم به نگارش درآورده است. با این حال فعالیت وی به پیش از اینها برمی‌گردد، به زمانی که به عنوان ناظر کیفی بر سر سریال‌های ماندگاری چون «روزی روزگاری» بوده است.

افخمی در دهه ۸۰ و با ساخت سریال «او یک فرشته بود» جریان جدیدی را در تلویزیون با سریال‌هایی که به «ماورایی» معروف شد راه‌اندازی کرد و همین سبک و سیاق را در نگارش و ساخت فیلمنامه‌های بعدی‌اش ادامه داد که از جمله مهمترین آن فیلمنامه «اغما» بود که با همکاری چند نفر دیگر نوشته شد و سیروس مقدم کارگردانی‌اش کرد. «پنج کیلومتر تا بهشت» از آخرین سریال‌های او در فضای ماورایی بود که سال ۹۰ روی آنتن رفت و حواشی مختلفی او و تلویزیون را درگیر کرد. حاشیه خودکشی پسر نوجوانی که می‌خواست روح شود و بعد از مرگ به مکان‌های مورد علاقه‌اش برود تا مدت‌ها عوامل سریال را درگیر شکایت خانواده‌اش کرد.

تقریباً بعد از این حوادث و حاشیه‌های سریال‌های ماورایی بود که تلویزیون دیگر سمت ساخت چنین آثاری نرفت و دهه ۹۰ سریال‌های طنز، اجتماعی و مناسبتی‌های دیگر جای این ماورایی ها را گرفت.

خود افخمی هم در این سال کمتر مشغول کار بود و تنها یک سریال با نام «پرستاران» را ساخت که موفقیت چندانی هم نداشت. حالا افخمی بعد از یک دهه با سریال «احضار» به تلویزیون بازگشته است. سریالی که ابتدا «دعوت نحس» نام داشت و طی چند ماه اخیر به «احضار» تغییر نام داد.

این سریال آنطور که از تیزر آن برمی‌آید به احضار روح می‌پردازد و آنچنان که عوامل گفته‌اند هدفش نقد و آگاهی بخشی درباره عرفان‌های کاذب است. باید البته دید پرداخت این سریال به اتفاقاتی از جمله احضار روح و عرفان‌های کاذب مثل عرفان حلقه چگونه خواهد بود چرا که در سال‌های اخیر تب این اتفاقات فروکش کرده است.

با رونمایی از لوگوی سریال، اولین حاشیه این مجموعه هم رقم خورد، در طراحی لوگو یک چشم دیده می‌شد و افخمی در توضیحی درباره این لوگو بیان کرد که وجود چشم جهان‌بین در لوگوی سریال با موضوع سریال ارتباط مستقیم و همخوانی دارد. به فتوای اکثر علما برپایی یا شرکت در مجالس احضار روح مذموم و حرام اعلام شده زیرا اکثریت قریب به اتفاق چنین مجالسی بر پایه دروغ و فریب‌کاری است.

سریال «احضار» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا افخمی هر شب از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود و از امشب ساعت ۲۲ پخش آن آغاز می‌شود.

آرش مجیدی بازیگر

هنوز هم بسیاری سریال «ارمغان تاریکی» را از بهترین آثار آرش مجیدی و از بهترین نقش آفرینی‌هایش می‌دانند. سریالی که جلیل سامان کارگردانی‌اش کرد و به سازمان مجاهدین می‌پرداخت. آرش مجیدی اگرچه قبل از «ارمغان تاریکی» هم بازیگر فیلم و سریال‌های مختلف بود با این حال بازی‌اش در این مجموعه او را مورد توجه بیشتری قرار داد.

در این سال‌ها هم تقریباً هر یکی دو سال یک بار در آثار مختلفی حضور داشته است که مهمترین‌هایشان به سریال «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی که هنوز موفق به بازگشت به آنتن نشده است و همچنین سریال «دلدادگان» به کارگردانی منوچهر هادی برمی‌گردد.

مجیدی سال گذشته هم با یک سریال رمضانی دیده شد؛ مجموعه «سرباز» به کارگردانی هادی مقدم دوست که نقش اول آن به این بازیگر سپرده شد. نقش یحیی پزشکی که بعد از دریافت مدرک پزشکی‌اش به سربازی می‌رود و ماجراهای زندگی او و همسرش که الیکا عبدالرزاقی نقش وی را بر عهده داشت به تصویر کشیده شد. این سریال در زمان پخش با واکنش‌های مختلفی از طرف رسانه‌ها و مخاطبان همراه شد و انتقادهایی را در بر داشت.

این البته تنها سریال رمضانی مجیدی نبوده است و او در سال ۸۵ در سریال «آخرین گناه» به کارگردانی حسین سهیلی زاده به ایفای نقش پرداخت. سریالی که درست یک سال پس از کار ماورایی افخمی و به دلایل همراهی و اقبال مخاطبان به این فضا روی آنتن رفت و این بار سهیلی زاده به ماجرای چشم برزخی پرداخت.

مجیدی حالا امسال با سریال «احضار» اثر رمضانی دیگری دیده می‌شود و یکی از نقش‌های این مجموعه را به عهده دارد که گفته می‌شود نقش متفاوتی هم خواهد بود. باید دید نقش متفاوت مجیدی باعث می‌شود از نقدی که در این سال‌ها بیشتر در معرض آن بوده است یعنی شخصیت‌های آرام و روتین و به دور از تغییر لحن و رنگ آمیزی در کاراکترهای مختلف مبری شود یا خیر.

در این سریال بازیگران دیگری از جمله افسانه چهره آزاد، رضا توکلی و جمعی از بازیگران ناشناخته و جوان حضور دارند.

«بچه مهندس ۴» در شبکه دو

محمدرضا رهبری / ‏ بازیگر

وقتی بازیگر جایگزین روزبه حصاری در سریال «بچه مهندس» مشخص و معرفی شد بسیاری برای اولین بار نام محمدرضا رهبری را می‌شنیدند و تصویر یا تصوری از او نداشتند. با این حال محمدرضا رهبری پیش از این و در اولین تجربه حرفه‌ای خود در سریال «میوه ممنوعه» دیده شد.

رهبری در سریال «میوه ممنوعه» که در سال ۸۶ به کارگردانی حسن فتحی پخش شد نقش فرزند کوچک حاج یونس یا علی نصیریان را ایفا کرد. با این حال حضور در این سریال ماندگار که هنوز هم یکی از بهترین مجموعه‌های رمضانی است نتوانست آینده درخشانی را برای رهبری رقم بزند و او طی این سال‌ها اگرچه در چند سریال دیگر ظاهر شد با این حال نتوانست به چشم بیاید.

شباهت ظاهری او با روزبه حصاری این فرصت را برایش فراهم کرده است که حالا در قامت نقش اول یک سریال مناسبتی حضور یابد و فرصت تازه‌ای برای این بازیگر است که بتواند حضور خود در تلویزیون را تثبیت کند.

نقش جواد جوادی در هر فصل با یک بازیگر دیده شد و روزبه حصاری نقش پررنگ‌تری در این سریال ایفا کرد و حالا رهبری باید بتواند جای خالی حصاری را برای مخاطبی که سریال را با او دنبال کرده است پر کند.

سریال «بچه مهندس» تاکنون سه فصل را پشت سر گذاشته است و این چهارمین فصل از سریالی است که دارد به یکی از برندهای پرطرفدار برای مخاطبانش تبدیل می‌شود. این سریال در فصل اول با معرفی دو بازیگر کودک به دنیای بازیگری شروع به کار کرد و در فصل‌های بعدی جواد جوادی به نوجوانی و دانشگاه و ازدواج رسید.

در کنار تغییر بازیگر اصلی، این سریال در فصل چهارم دچار یک تغییر اساسی‌تر هم شد و علی غفاری که کارگردان مجموعه جای خود را به احمد کاوری داد. غفاری سال گذشته درگیر سینمایی «تک تیرانداز» شد و به همین دلیل احمد کاوری کارگردانی سریال را بر عهده گرفت.

سریال «بچه مهندس» به کارگردانی احمد کاوری، تهیه کنندگی سعید سعدی این روزها همچنان در حال تصویربرداری است و از امشب هر شب ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.

«یاور» در شبکه سه

سعید سلطانی / ‏ کارگردان

سعید سلطانی از کارگردانان پر کار تلویزیون به ویژه در دهه ۷۰ و ۸۰ است و شاید بتوان گفت در یک دو دهه اخیر هر سال یک سریال ساخته است. او مجموعه‌های مختلفی را به تولید رسانده که «پس از باران» در فضای روستایی شمال کشور و با قصه‌ای که به زمان گذشته فلاش بک می‌زد توانست جزو آثار پربیننده زمان خود و حتی تا سال‌ها بعد باشد.

«ستایش» از دیگر سریال‌های این کارگردان است که آن هم به دلیل علاقه‌مندی‌های مخاطب به سریالی چند فصلی تبدیل شد و نرگس محمدی را هم به عنوان چهره جدیدی در میان بازیگران معرفی کرد. سریالی که هم طرفداران بسیار داشته است و هم با حواشی مختلفی نسبت به گریم و قصه و بازی‌ها مواجه شد.

سال گذشته سلطانی سریال جدید خود را با نام «یاور» کلید زد که پیش از این اسامی دیگری چون «دیپلم» و «دوزخ، برزخ، بهشت» داشته است. این سریال به تهیه کنندگی آرمان زرین‌کوب این روزها همچنان در مرحله تصویربرداری است و قرار است داستان آن به مناسباتی در فضای اجتماعی از جمله جوانمردی بپردازد.

نویسندگی این سریال هم بر عهده سعید مطلبی است که پیش از این در نگارش «ستایش» هم نقش داشته است. فیلم‌نامه‌نویس باسابقه‌ای که تجربه‌ای طولانی در نگارش قصه‌های عامه پسند در سینما داشته و حالا در مدیوم تلویزیون حضور و قلمش در محبوبیت «ستایش» نزد مردم عامه بی تاثیر نبوده است.

حالا مطلبی و سلطانی در تازه‌ترین همکاری خود «یاور» را به تولید رسانده‌اند و البته هنوز مشخص نیست خروجی مشترک این تیم چقدر می‌تواند آغاز یک محبوبیت تازه باشد.

سریال «یاور» از امشب روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود و هر شب بعد از اذان مغرب پخش می‌شود.

داریوش ارجمند / ‏بازیگر

داریوش ارجمند زمانی جزو ستاره‌های عرصه بازیگری بود که با هر نقش توانست شمایلی جدید از خود به نمایش بگذارد و حتی خالق یک شخصیت جدید باشد. از حضور و بازیگری بی‌بدیل‌اش در نقش آفرینی سریال «امام علی» با مالک اشتر و اقتدار و همراهی‌ای که در ارائه اصلی‌ترین یار امیر مومنان (ع) نشان داد گرفته تا بازی در مهمترین آثار سینمای ایران همچون «ناخدا خورشید»، «آدم برفی»، «سگ کشی» و… که توانمندی‌های مختلفی از خود نمایش داد.

ارجمند در سال‌های اخیر بیشتر در سریال‌های تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته است که در میان آنها هم آثار مناسبتی و هم آثاری در ژانرهای مختلف تلویزیون بوده است و شاید کمی هم از نقش‌های هنرمندانه خود فاصله گرفته است.

او امسال با سریال مناسبتی و رمضانی «یاور» و در نقش اصلی سریال بازمی گردد و این جدیدترین همکاری وی با تیم سعید سلطانی، سعید مطلبی و آرمان زرین‌کوب است. او پیش از این با همین تیم در سریال «ستایش» ظاهر شد و حضورش در نقش مردی سنتی، تا حدی جاهل و از لات‌های قدیمی که برای خودش اصول و قوانین هم دارد مورد توجه مردم قرار گرفت و حتی تیکه کلام او یعنی «جا افتاد» را تا مدتی تکرار می‌کردند.

در این سریال بازیگرانی چون علی باقری، محمد حاتمی، زهرا سعیدی و ارسلان قاسمی بازیگر جوان به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«رعد و برق» در شبکه پنج

بهروز افخمی / ‏ کارگردان

امسال برادران افخمی در یک باکس مناسبتی رقیب هم شده‌اند و هر یک سریالی را در فضایی متفاوت برای تلویزیون روی آنتن می‌برند. بهروز افخمی البته برعکس برادرش علیرضا، بیشتر با عنوان کارگردان سینما شناخته می‌شود و فیلم‌های مطرحی را هم از «عروس» تا «روز فرشته»، «شوکران» و… در سینما به تولید رسانده است که هر یک در زمان خود با حاشیه‌ها و واکنش‌هایی هم مواجه شده‌اند. «سن پترزبورگ» در فضای کمدی هم از دیگر آثار او محسوب می‌شود که از آثار پرفروش زمان خود بود و در فهرست سینمایی‌های او جزو موفق‌ها قرار گرفت.

افخمی در تلویزیون هم فعالیت‌های زیادی داشته است از حضور در بخش‌های مدیریتی سال‌های ۶۰ تا اجرای تلویزیونی برنامه سینمایی «هفت». همچنین تجربه سریال سازی او به آثاری چون «کوچک جنگلی» از مهمترین سریال‌ها درباره میرزا کوچک خان و یک سریال چند فصلی درباره آتش نشان‌ها با عنوان «عملیات ۱۲۵» بازمی گردد.

افخمی ایده ساخت این سریال را دو سال پیش و هزمان با سیل‌های سال ۹۸ کلید زد و از همان زمان مشغول نگارش، جمع آوری خاطرات و گفتگو با افرادی که درگیر سیل بوده‌اند، شد.

سریال «رعد و برق» بهمن ماه سال ۹۸ کلید خورد و طبق آنچه که افخمی درباره اش صحبت کرد به شهرهایی که در بهار همان سال درگیر سیل شدند می‌پردازد.

این سریال اگرچه فضایی حادثه‌ای دارد با این حال افخمی لحن و چاشنی طنز خود را به این سریال هم تزریق کرده است و ظاهراً فضایی توام با طنازی دارد تا شاید از حجم بار تلخی این ماجراهای واقعی بکاهد.

او در این سریال از برادر همسر خود هم در بخش کارگردانی کمک گرفته است و در عوامل سریال نام امیر شیرمحمدی به عنوان کارگردان دوم سریال به چشم می‌خورد.

سریال «رعد و برق» هم چون سریال‌های دیگر کمتر از ستاره‌ها و چهره‌های مطرح بازیگری بهره گرفته است و حتی افخمی بیشتر سراغ بازیگران ناشناخته و کارگاهی رفته است.

«رعد و برق» در زمان تولید با حاشیه‌هایی هم مواجه شد و ماجرای انتشار عکس‌هایی از پشت صحنه این سریال جنجالی از واکنش‌ها را به عوامل سریال و به ویژه شخص افخمی که بارها از بی اعتقادی اش به کرونا و ماسک گفته بود برانگیخت. افخمی با انتشار این عکس‌ها باز هم روی موضع گیری های قبلی خود نسبت به کرونا تاکید کرد و حتی گفت که در تابستان سال گذشته عمداً تلاش کرده‌اند که همه تیم کرونا بگیرند تا بیماری شان خفیف باشد.

این سریال با یک روز تاخیر و از فردا پنجشنبه ۲۶ فروردین ماه روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود و هر شب ساعت ۲۳ پخش می‌شود.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات