۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۶۹۴۶۶۲
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در برنامه ثریا:

گفتمان عدالت با سخنرانی محقق نمی شود و نیازمند بسیج همگانی است

گفتمان عدالت با سخنرانی محقق نمی شود و نیازمند بسیج همگانی است
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: تبیین، ترویج و تحقق گفتمان عدالت و پرچم داری تا رسیدن به یک مطالبه عمومی، برنامه ریزی و بسیج همه کشور را لازم دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، یکشنبه شب 16 آبان در برنامه ثریا با اشاره به عدالت خواهی ائمه جمعه گفت: آنچه در کلیپ پخش شده بنده ملاحظه کردید در جمع ائمه جمعه خراسان جنوبی بود که یک ساعت به مرور مسائل اساسی ائمه جمعه پرداخته شد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به بیانات رهبری در سال 1398 ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: بیان مواردی که خیلی هم نادر است در نماز جمعه ایرادی ندارد، یعنی امام جمعه مورد را شناسایی کرده و متوجه شدند منکر بزرگی در منطقه انجام می شود و پیگیری های لازم را هم رهگیری و دنبال کرده است اما به جایی نرسیده، در این مورد خاص رهبر عزیز صددرصد اجازه داده اند اما نباید به محض دیدن مشکلی در دستگاه دولتی، قضایی یا مراکز دیگر در خطبه ها مطرح کرد.

هیچ معذوری در نماز جمعه برای عدالت نداریم اما بیان مصداق عینی و تهمت به اشخاص ممنوع است

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: هیچ معذوری در نهاد نماز جمعه برای عدالت نداریم اما بیان مصداق عینی و تهمت به اشخاص حقیقی یا حقوقی توسط امامین انقلاب ممنوع است. نباید جایگاه نماز جمعه را به یک جنبش دانشجویی تقلبل داد. اگر آبروی یک شخصی از بین برود تقوای امام جمعه هم از بین خواهد رفت، لذا با عدالتخواهی مشکلی نداریم با شیوه آن به سبک عمومی کردنی که به ضرر جامعه و وحدت مردم باشد مخالف می باشیم.

رهبر معظم فرمودند" بیان مواردی که خیلی هم نادر است در نماز جمعه ایرادی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه آن کلیپ تقطیع شده قسمتی از سخنرانی در جمع ائمه جمعه خراسان جنوبی بود، ابراز کرد: در این جمع دقایقی به مسأله عدالت خواهی و نسبت آن با نماز جمعه نیز سخن به میان آمد که ارائه ناقصی از آن رسانه ای شد که سخن گفتن از مصادیق ممنوع است و این برش از کلیپ منشاء سوال و قضاوت هایی قرار گرفت و بخش تفصیلی آن هم پوشش خوبی در رسانه صورت نگرفت و محدود به همان فضای مجازی شد.

هویت نماز جمعه عدالت است

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه هویت نماز جمعه عدالت است، اذعان کرد: امام جمعه باید پرچم عدالت در دستش باشد و به هر مقدار که ممکن است باید از امکانات برای رسیدن به این نقطه بزرگ انقلاب اسلامی حرکت کند و در کلان گفتمان های انقلاب اسلامی بدون مسامحه، مسأله عدالت جزء منظومه های انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری تصریح کرد: در کنار سایر گفتمان ها بایستی بحث عدالت با قوت و جدیت چه در مقام تبیین، ترویج و تحقق به قدر استطاعت دنبال کرد. چه در وجهه ایجابی و چه سلبی با یک بسته جامع به عدالت نگریست و در این بخش از ابتدای انقلاب، ائمه جمعه نگاه ویژه به مطالبات مردم داشته و به واسطه آبروی نماز جمعه مطالبات مردم دنبال و پیگیری شده است.

در کنار سایر گفتمان ها بایستی بحث عدالت با قوت و جدیت چه در مقام تبیین، ترویج و تحقق به قدر استطاعت دنبال کرد.

وی با اشاره به اینکه ائمه جمعه جزء مطالبه گران اصلی منطقه خود هستند، عنوان کرد: اگر چه ائمه جمعه یکسان نیستند و در مقام ایجابی و سلبی متفاوت می باشند اما از مطالبه گران اصلی مردم در منطقه خود بوده و از ظرفیت نماز جمعه برای مبارزه با فساد استفاده می کنند.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اظهار داشت: برای آرمان عدالت خواهی حاضرم جان بدهم و از اول انقلاب با این کار بزرگ شده ایم و این بحث ها نشان داد محیط افکار جامعه به این موضوع عدالت خواهی عطف و توجهی پیدا کرده است و این واکنش را به فال نیک می گیریم.

امام جمعه موقت تهران گفت: ائمه جمعه قرار نیست فقط آیه و روایت و حدیث بخوانند اگر چه آن بخش به عنوان مبانی عدالت بسیار مهم است، گفتمان عدالت با سخنرانی محقق نمی شود و از من نیز چنان چیزی شنیده نشده است. تبیین، ترویج و تا مقام تحقق گفتمان عدالت و پرچم داری تا رسیدن به یک مطالبه عمومی در جامعه برنامه ریزی، فعالیت و بسیج همه کشور را لازم دارد.

وی با اشاره به عدالت گفتمانی و عدالت موضوعی و مصداقی اظهار داشت: برای  بحث عدالت در شبکه امام جمعه هیچ محدودیتی از جهت مطالبه گری و طرح مسأله نداریم، ائمه جمعه کشور برخلاف القائاتی که این ایام انجام می شود، یک مجموعه آزاد در پیگیری ها می باشد. نهصد نماز جمعه در کشور داریم آیا این دوستان همه نمازجمعه ها را بررسی و خطبه ها را شنیده اند؟

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری ابراز کرد: امام جمعه در کشور و جامعه ما همه کاره منطقه خود نیست، دستگاه اجرایی و قضایی و قانون برای آن ها وظایفی را مشخص کرده است. در نماز جمعه و تریبون نماز جمعه  مصادیقی که به وحدت جامعه ضرری وارد کند، جایی ندارد.

وی افزود: برنامه های تحولی طبق دیدگاه رهبر معظم تدوین کرده ایم و براساس آن عمل می کنیم و برنامه ما کاملاً تحولی است و شبکه امام جمعه در ورود به گام دوم در معرض یک بالیدن قرار گرفته است. در این مدتی که بنده متصدی این مسئولیت در خدمت دوستان ستاد سیاستگذاری نماز جمعه می باشم حدود 500 جابجایی از 900 پایگاه نماز جمعه صورت گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری

امام جمعه موقت تهران با اشاره به بیانات امامین انقلاب اذعان کرد:  امام راحل فرمودند اگر یک وقتی پیشامدی پیش آمد از استاندار یک جایی و رئیس دیگر گله ای دارند خودشان حل کنند و به مقام مربوطه رجوع کنند و به مردم نگویند که مردم این و او چه کرده است، این اسباب تضعیف می شود و به صلاح نیست، نباید اشتباهاتی که واقع می شود را به مردم اعلام کنیم که همچین چیزی شده است خودمان حل کنیم.

اصل را حفظ وحدت قرار بدهیم

وی در ادامه افزود: رهبرمعظم انقلاب نیز فرمودند" اصل را حفظ وحدت قرار بدهیم، اگر یک تکلیف شرعی هم پیدا کردیم و احساس شد با بیان آن تشنج به وجود بیاید، قطعاً به حکم ثانویه حرام خواهد بود و حفظ وحدت واجب خواهد بود.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به ائمه جمعه و رسالت عدالتخواهی تصریح کرد: وقتی مصداق عینیت خارجی پیدا می کند و در نماز جمعه می خواهیم از یک شخص حقیقی یا حقوقی افشاگری کنیم، باید به عواقب آن هم بیندیشیم که با بیان آن چه اتفاق می افتد آیا آن فساد با بیان کردن بین عموم مشکل حل می شود، تجربه ثابت کرده است که چنین اتفاقی که نمی افتد بلکه باعث تشنج و از بین رفتن وحدت نیز خواهد بود و لذا باید ائمه جمعه به جد پیگیر بوده و از طریق نهاد سیاستگذاری و مراجع قانونی پیگیری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با بیان اینکه باید روحیه امید را بین مردم تقویت کرد، گفت: اگر امام جمعه اسم شخصی که هنوز جرم آن قطعی نشده است در تربیون نماز جمعه طرح کند، موجب از بین رفتن وحدت منطقه خود خواهد شد که رهبر معظم نیز در سال 1384 تأکید کردند: اگر یک خطا را برای عموم مردم صد بار بیان کردید، صد خطا می شود و دیگر یک خطا نیست، وقتی که عقیده سرنشینان مسافران یک کشتی این شد که ناخدای آن کشتی انسان راه بلدی نیست، ببینید چه حالی پیدا می کنند، دشمنان می خواهند در مردم ما این حالت را به وجود بیاورند، تشکیک در توانمدی دولتمردان نباید با یک کلمه ای که دشمن از آن منتفع می شود، برزبان جاری کرد.

وی با بیان اینکه رهبر در سال 1392 در جمع ائمه جمعه بیان کردند از مجموع خطبه های شما باید امید به جامعه تزریق شود، خاطرنشان کرد: تصور کنید این 900 نماز جمعه در کشور همین آسیب هایی را که در سطح جامعه وجود دارد و کم هم نیستند، شروع به فهرست و در نماز جمعه اعلام کردن، ببینید چه اتفاقی برای جامعه ای می افتد که هزاران دشمن دارد.

ارسال نظرات