۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۶۹۷۶۴۱
یادداشت؛

در وین چه خبر است؟

در وین چه خبر است؟
امروز موضع برتر از آن جمهوری اسلامی ایران است و علی باقری باید بتواند به خوبی از داشته‌ها در میز دیپلماسی بهره ببرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، دوره جدید مذاکرات وین درباره پرونده هسته ای ایران و رفع تحریم‌ها درحالی انجام شد که هیأت مذاکره‌کننده کشورمان به ریاست «علی باقری»، معاون سیاسی وزیر خارجه با ترکیب متفاوت و البته فنی و کارشناسانه‌تر نسبت به ادوار قبل وارد هتل کوبورگ شدند. مجموعه‌ای از متخصصین از معاون ارزی بانک مرکزی و معاون اقتصادی وزارت خارجه گرفته تا معاون بین‌الملل وزارت اقتصاد و معاون حقوقی وزارت خارجه در این تیم حضور داشتند که حاکی از ابتکار جدید و عزم جدی ایران برای رسیدن به توافق خوب طبق منافع ملی کشور آن‌ هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

جمهوری اسلامی ایران که با جدیت تمام در گفت‌وگوها حاضر شده، برای دستیابی به توافق و تأمین منافع خود در کوتاه‌ترین زمان آماده است و هیأت ایرانی، هیأتی تصمیم‌گیر در محل، دارای ظرفیت، مجوز و اختیار است؛ درست بر خلاف طرف‌های مقابل غربی و باید توجه داشت که در دوره گذشته، این طرف مقابل بود که خواستار آن شد که برای بازگشت به پایتخت‌ها وقفه‌ای در گفت‌وگوها ایجاد شود.

تیم مذاکره کننده قصدی جز برداشتن تمام تحریم‌ها ندارد و به همین علت است که در جسد مرده و متعفن برجام کنکاش می‌کند تا بتواند نقدهای از دست رفته را جبران کند. در این میان، شرایط، حاکی از دست برتر ایران در مذاکرات مذکور است که بسیار قدرتمندتر از ادوار گذشته در این مذاکرات حاضر شده است و این بار این علی باقری بود که هشدار داد «پنجره دیپلماسی برای همیشه باز نیست»!

 

ما در وین چه‌ می‌کنیم؟

 

بازی دو سر برد

این مذاکرات درحالی انجام می‌شود که ایران بیش از هزار سانتریفیوژ پیشرفته و سریع دارد و توانسته‌ایم نسبت غنی‌سازی اورانیوم خود را که کم‌تر از ۴ درصد بود، به ۲۰ درصد و سپس ۶۰ درصد برسانیم و اکنون آنها هستند که باید به دنبال ما بدوند. عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه الکترونیکی رأی الیوم در سرمقاله این روزنامه با اشاره به مذاکرات برچیدن تحریم‌ها علیه ایران در وین نوشت: این مذاکرات چه پایان موفقیت آمیزی داشته باشد و چه به بن بست برسد، ایران بزرگترین برنده آن است؛ در صورت نتیجه بخش بودن، ۲۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران فوراً به خزانه این کشور وارد می‌شود، صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی به روال قبل بر می‌گردد، تهران برنامه موشک‌های بالستیک و ساخت پهپاد خود را حفظ می‌کند و به نقش آفرینی منطقه‌ای در خاورمیانه و جهان ادامه می‌دهد و از طرفی شکست مذاکرات نیز به معنای این است که ایران به غنی سازی ۹۰ درصدی می‌رسد.

اما باید گفت رژیم صهیونیستی از به ثمر رسیدن این مذاکرات می‌ترسد و به همین خاطر بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سفر پنجشنبه خود به آمریکا در تلاش بود در روند مذاکرات کارشکنی کند و از طرفی اسرائیل در تلاش است با تهدیداتی ایران را از ادامه مذاکرات منصرف کند. درحال حاضر همه گزینه ها برای احیای توافق هسته‌ای با ایران باز است و اسرائیل به خوبی می‌داند انجام هرگونه حرکت حساب نشده به معنای باز شدن درهای جهنم به روی صهیونیست‌هاست؛ همه می‌دانند ایران، رهبر محور بزرگی به نام مقاومت است و هرگونه تقابل رژیم اشغالگر با تهران به معنای رویارویی با کل محور مقاومت و ورود به یک جنگ همه جانبه است.

حال از طرفی آیت الله رئیسی، روز سه‌شنبه هفته گذشته به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف در اثنای سخنرانی خود گفت: «خبر دقیق داریم عده‌ای شبانه روز در تلاشند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته های خود را به ملت تحمیل کنند؛ دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر معرفی افراد هستند. برخی از این افراد در داخل و برخی نیز در خارج از کشور در محافل و فضای مجازی و واقعی به دنبال بالا بردن قیمت ارز هستند.»

 

ما در وین چه‌ می‌کنیم؟

 

مذاکره کننده مسئول نرخ ارز نیست

تیم مذاکره کننده در نوک خط حمله دولت قرار دارد و همه چشم‌ها و زبان‌ها بر روی اوست. وضعیت کنونی و نوسان اقتصادی چند روزه اخیر، منجر به خنثی شدن اثر خوب بستن بودجه شد و فشار را بر تیم مذاکره‌کننده افزایش داد تا یا تلاش‌های آنان را بی‌اثر جلوه دهد، یا با ایجاد بازی روانی مذاکره کنندگان را مجبور کند به هر قیمتی توافق کنند. گویی برخی مدیران اقتصادی فراموش کرده‌اند که شرایط عوض شده و تیم مذاکره‌ کننده اکنون مدافع منافع ملی است و نه تأمین‌کننده منافع حزبی!

هر دو طیف، چه مخالفان عملی و چه موافقان عملی که سعی دارند تحت هر شرایطی توافق صورت بگیرد دلشان برای منافع ما و ملت ما نسوخته است؛ این روش و شعار تیم قبلی بود که هر توافقی بهتر از توافق نکردن است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: ما همه در وین هستیم که مذاکره کنیم تا به یک توافق خوب برسیم؛ طرف‌های غربی باید بدانند در هشت سال گذشته به اندازه کافی حرف زده شده و وعده بی‌عمل داده‌اند، اما امروز وقت عمل است و ما برای رسیدن به توافقی جدی و خوب تلاش می‌کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح‌آمیز است، اما رفع نگرانی هسته‌ای ادعایی طرف‌های غربی با رفع کامل تحریم‌های برجامی ارتباط مستقیم دارد؛ هر چند تردید داریم که آیا طرف غربی اصولاً آماده رفع تحریم‌ها است یا اینکه صرفاً به دنبال رفع یک طرفه نگرانی‌های خود است، اما اگر طرف غربی مذاکرات با حُسن‌نیت، ابتکار عمل و ایده‌های سازنده در ادامه مذاکرات حضور یابد، یقیناً شاهد پیشرفت سریع مذاکرات خواهیم بود.

 

ما در وین چه‌ می‌کنیم؟

نشست همکاری‌های منطقه‌ای موسوم به فرمت ٣+٣

انتقال قدرت از غرب به شرق

رئیسی در روز دانشجو تأکید کرد: «اقتصاد، نان و سفره مردم را هرگز به مذاکرات گره نخواهیم زد و برخلاف عده ای که تلاش می کنند آینده را تاریک نشان دهند، شدیدا به آینده روشن کشور امیدوار هستم.» از این رو ایران با همراهی چین و روسیه و نیز استفاده از ظرفیت‌های کشورهای منطقه، محاسبات رقیب را بر هم زده است به گونه‌ای که انور قرقاش، مشاور دولت امارات گفته که ابوظبی از تحریم‌های جدید علیه تهران حمایت نخواهد کرد. همچنین بستن قرارداد بزرگ انرژی با دو همسایه، آذربایجان و ترکمنستان با وجود تحریم‌ها در پیش چشم آمریکایی‌ها، موقعیت ژئوپلیتیک ایران در وین را به‌خوبی نمایش داد.

ضمنا اولین نشست همکاری‌های منطقه‌ای موسوم به فرمت ٣+٣ متشکل از سه کشور قفقاز جنوبی یعنی آذربایجان، ارمنستان و گرجستان و سه کشور همسایه با این منطقه شامل روسیه، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران در سطح معاونین وزرای خارجه این کشورها در روز 19 آذرماه در مسکو برگزار شد.

علیرضا حقیقیان، دستیار وزیر امورخارجه و مدیرکل اورآسیا که به نمایندگی از کشورمان در این نشست شرکت کرده بود در سخنرانی خود ضمن حمایت از همکاری‌های منطقه‌ای بویژه در حوزه‌های اقتصادی_تجاری و حمل و ترانزیت و همچنین همکاری کشورها در قالب ابتکار ٣+٣ اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران یکی از مبتکرین و پیشنهاد دهندگان تشکیل فرمت ٣+٣ می‌باشد؛ این فرمت در راستای سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر حل مشکلات و چالش‌‌ها و اختلافات درون منطقه‌ای توسط کشورهای منطقه می‌باشد.

نکته‌ای که باید هم موافقین این دولت و هم مخالفینش، البته کسانی که برای منافع ملی نگران هستند بدانند این است که تیم مذاکره کننده وظیفه‌اش توافق کردن به هر قیمتی نیست و نباید با ایجاد فشار روانی آنها را ناچار به توافق کرد. هیأت مذاکره کننده جمهوری اسلامی نیز باید هشیار باشد و خیال نکند اگر توافقی شکل نگرفت، یعنی ناتوان است و هرطور که شده باید به توافق برسد؛ امروز موضع برتر برای ماست و علی باقری باید بتواند به خوبی از داشته‌ها در میز دیپلماسی بهره ببرد.

سید محمد متکلم
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
فاطمه ثنایی
Iran, Islamic Republic of
۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
آنقدر اخبار ضد و نقیض شنیدم که گیج شدم! جمع بندی خوبی کردید، ممنونم
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱
امیدواریم
0
0
سید حسن
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
تمام توان رو بزارند روی منطقه و بعد داخلی
0
0