۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۷۰۳۹۳۰
جمعه‌هایی که تعطیل نیست؛

اقدامات جهادگران حوزوی در راستای محرومیت زدایی

اقدامات جهادگران حوزوی در راستای محرومیت زدایی
جهادگران حوزوی در راستای محرومیت زدایی اقدامات فراوانی را در مناطق مختلف کشور انجام دادند که در خبر ذیل به چند نمونه از آن‌ها به طور مفصل پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، گروه های جهادی طلاب در مناطق مختلف کشور فعال بوده و خدمات متفاوت و فراوانی انجام دادند که در ذیل چند نمونه از این اقدامات ارائه می شود:

ماجرای تخلیه آب از کنارک با تدبیر نیروهای جهادی

آقای علیجانی مسئول گروه جهادی دیده‌بان مردم در ارتباط زنده اینستاگرامی با صفحه جهادگران حوزوی، گفت: استان سیستان و بلوچستان با وجود وسعت زیاد و منابع غنی خدادای از محروم ترین استان‌های کشور عزیزمان ایران است. شهرستان کنارک که در سیل اخیر دچار بحران شده بود، در جنوب شرقی این استان قرار دارد ولی متأسفانه با وجود بندری بودن این شهرستان، کماکان زخم دردناک محرومیت را بر چهره خود دارد و مردم منطقه تنها از طریق صیادی امرار معاش می کنند.

وی با تشریح وضعیت سیل در کنارک، ادامه داد: تقریبا ۱۳ شهرستان بارندگی شدیدی را تجربه کردند و کما بیش آسیب هایی را از سیل متحمل شدند؛ اما شدت بارندگی‌ها به علت ساحلی بودن کنارک، در این شهرستان بود. در مرحله اول حدود ۱۴۰ میلی متر باران بارید که گروه‌های جهادی به کمک مردم و نیروهای امدادی شروع به تخلیه آّب از معابر و منازل نمودند. اما بعد ازگذشت مدت زمان کوتاهی مرحله دوم بارندگی شروع شد که اینبار حدود ۲۰۰ میلی متر بارندگی رخ داد که خسارات اصلی بعد بارش دوم به وجود آمد.

آقای علیجانی خاطرنشان کرد: در کنار وضعیت جغرافیایی که کنارک به علت همسطح بودن با دریا میزان آبگرفتگی بیشتری رخ داد؛ نبود امکانات امدادی و ضعف در زیرساخت های شهری و فقر مردم منطقه، مزید بر علت شده بود که آسیب‌های بیشتری از سیل به شهر و مردم محلی وارد شود و کار امدادرسانی کندتر پیش رود.

اقدامات جهادگران حوزوی در راستای محرومیت زدایی

این طلبه جهادی در مورد حضور گروهشان و اولین اقداماتی که بعد از وقوع سیل انجام دادند، توضیح داد: گروه ما در همان ساعات اولیه وقوع سیل در کنارک مستقر شد و به منظور بررسی منطقه و برآورد امکانات امدادی خدمت فرماندار شهردار و معاونین رسید. بعد از برگزاری جلسه با مسئولین، متوجه شدیم که امکانات کافی برای خروج آب از سطح شهر وجود ندارد. با تماس‌هایی که با مسئولین منطقه آزاد چابهار، استاندار محترم استان آقای خیابانی و دیگر عزیزان که می‌شناختیم داشتیم، توانستیم برخی امکانات شهرداری مشهد، تهران و… را به سمت کنارک هدایت کنیم و کار را پیش ببریم.

مسئول گروه جهادی دیده بان مردم، در ادامه اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که برای خارج کردن آب از شهر داشتیم این بود که به علت هم سطح بودن با دریا آب خارج نمی‌شد و بعد از مدتی که آب را پمپاژ می کردیم دوباره از زمین می جوشید و بالا می آمد. تنها راهکاری که ما پیشتنهاد دادیم حفر کانال بود و با مخالفت زیادی از طرف مسئولین محلی واقع شد ولی با پافشاری ما و دیگر عزیزان جهادی این کانال حفاری شد و الحمدلله باعث خروج آب از شهر به سمت دریا شد.

وی در پایان بیان داشت: نکته ای که موجب دلگرمی ما شد و به نوع خود حرکت بسیار زیبا بود و جا دارد که بقیه مسئولین هم این رویه را سرلوح رفتارهای خود قرار دهند، اعتمادی بود که فرماندار و استاندار محترم به گروه های جهادی کردند و اختیاراتی در حد نیروهای رسمی امدادی به دادند و همین امر باعث تسهیل و شتاب در فعالیت های ما شد و ثمره اش را مردم منطقه به چشم خود دیدند.

روحانی جهادی، مشکل چهل ساله یک روستا را حل کرد

سالارآباد از روستاهای محروم و دورافتاده شهرستان سنقر و کلیایی است که از دیرباز یک رودخانه قدیمی را در دل خود جای داده است. اما خشک سالی‌های پی در پی به این رودخانه هم رحم نکرد و طعم شیرین و زلال جاری بودن آب را از کام اهالی روستا ربود. بعد از خشک شدن رودخانه، بسترش تبدیل به محل تجمع فاضلاب خانه های روستا شد و همین امر باعث به وجود آمدن مشکلات بهداشتی و زیست محیطی برای روستا شد. متأسفانه به علت محرومیتی که رخ بر چهره این مناطق کشیده بود مسئولین شهرستان هم دنبال حل و فصل این معضل نبودند و ۴۰ سال این زخم بر تن روستا جا خوش کرده بود.

این وضعیت نامناسب و دردآور موجب شد تا حجت الاسلام ایوب ورمقانی و دوستان طلبه جهادی‌ که به عنوان مبلغ به این روستا می‌آمدند، مصمم شوند تا این مشکل را برطرف نمایند.

اقدامات جهادگران حوزوی در راستای محرومیت زدایی

وی در این باره به خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی جهادگران حوزوی گفت: بعد از اینکه چندین بار به این روستا آمدم و مشکلات و سختی‌هایی که مردم روستا در این ۴۰ سال به خاطر نبود یک کانال لوله کشی، متحمل شده بودند را از نزدیک مشاهده و لمس کردم، با خود عهد بستم که اهالی روستا را از این محنت و سختی طولانی مدت نجات دهم.

این روحانی جهادی در مورد جذب منابع و عملیاتی کردن این پروژه، تصریح کرد: ابتدا برای آمایش دقیق مشکل و برآورد هزینه‌های جاری، جلساتی را با شورا و دهیار روستا برگزار کردم و بعد از جمع‌بندی برای تهیه بودجه و عملیاتی شدن طرح، پیگیری‌های خود را از طریق نماینده محترم شهرستان سنقر و کلیایی در مجلس‌شورای‌اسلامی، دنبال کردم.

وی افزود: برای کمتر شدن هزینه‌های این پروژه با پیگیری‌هایی که از طریق نماینده محترم شهرستان داشتیم، توانستیم موافقت مسئولین سد شهدای سنقر و کلیایی را برای استفاده از لوله‌های بلا استفاده که در کنار سد رها شده بود، أخذ کنیم. این امر کمک شایانی به ما در کمتر شدن هزینه‌ها کرد. بعد از فراهم کردن مقدمات، شروع به کانال‌کشی و لوله‌گزاری کردیم که الحمدلله در زمان کوتاهی با کمک اهالی و طلاب جهادی توانستیم کار را به سرانجام برسانیم تا بعد از ۴۰ سال مردم روستای سالارآباد از شر بوی نامطبوع فاضلاب و کثیفی‌های آن راحت شوند. همچنین شایان ذکر است که بعد از اتمام عملیات، هم اکنون اهالی از آن برای عبور و مرور وسایل نقلیه خود استفاده می کنند.

حجت الاسلام ورمقانی در پایان، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مردم بیشتر از گفتار، عمل ما را می‌بینند و مبنای قضاوتشان را هم عمل قرار می‌دهند، بسیار مناسب و بجا هست ما روحانیونی که برای تبلیغ به مناطق محروم می‌رویم، تا جایی که در انحصار محدودیت‌ها نیستیم و می‌توانیم، قدمی در راه رفع محرومیت‌ها برداریم. یکی از ثمرات مهم این امر جلب اعتماد مردم مناطق محروم به نظام و کارگزاران مخلص نظام جمهوری‌اسلامی است.

دستانی که آرزوها را برآورده می کنند

دستانی که آرزوها را برآورده می کننداز سال 99 همزمان با عید مبارک غدیر، در قالب "پویش عیدی علوی" از میان کودکان بی سرپرست، نیازمند و آسیب دیده اجتماعی، حدود 80 و در سال بعد 300 نفر را شناسایی و به کمک خیرین آرزوهایی که داشتند را برآورده کردیم.

با شیوع بیماری کرونا در کشور، فعالیت اغلب گروه‌های جهادی کشور به سمت خدمات بهداشتی و کمک به کادر درمان بیمارستان‌های مختلف درگیر با بیماران کرونایی معطوف شده است. بسیاری از این گروه ها علاوه بر خدمات جهادی گذشته خود طبق فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی، پای در عرصه کمک مؤمنانه و مواسات نهاده و طی نزدیک به دو سال گذشته خدمات فراوانی به محرومان و خانواده‌های بیماران کرونایی ارائه کرده‌اند. طلاب گروه جهادی جواد الائمه (علیه السلام) بروجن، یک کار خاص و ماندگار به مناسبت عید غدیر در کنار دیگر خدمات جهادی، ارائه داده‌اند که به نوع خود کاری بسیار هوشمندانه و مؤثر است.

اقدامات جهادگران حوزوی در راستای محرومیت زدایی

حجت الاسلام صادقی مسئول گروه جهادی جواد الائمه (علیه السلام) با تشریح اهمیت انجام فعالیت‌های جهادی در میان طلاب، گفت: این گروه در سال نود و هشت با اعزام مبلغ به مناطق محروم استان، فعالیتش را شروع کرد. به خاطر اهمیت مقوله تربیت دینی نسل آینده کشور، برنامه‌های تبلیغی روحانیون اعزامی حول محور تربیت کودکان و نوجوانان بود. یکی دیگر از فعالیت‌هایی که ما در بدو تشکیل گروه داشتیم، امداد رسانی به سیل‌زدگان شهرستان پلدختر بود.

این روحانی جهادی بیان داشت: با شیوع ویروس کرونا، دغدغه‌ای که خانواده‌های اموات کرونایی داشتند، غسل و تدفین عزیزانشان بود. برخی اوقات ترس و استرس ناشی از سرایت ویروس به حدی بود که برخی اموات حتی خانواده‌های آنها نیز امورات شرعی مربوط به کفن و دفنشان، را رها کرده بودند. اعضای گروه با مشاهده این وضعیت و فتوای امام خامنه ای (حفظه الله) مبنی بر وجوب غسل اموات کرونایی، برخود تکلیف دیدیم که بار این واجب شرعی را با همه مخاطراتی که داشت، بر دوش بگیریم. همچنین در همین ایام در طرح مواسات و همدلی، ۱۱ روستای هدف را شناسایی و قریب به ۱۳۰۰ پرس غذای گرم بین نیازمندان این روستاها توزیع کردیم.

مسئول گروه جهادی جوادالائمه (ع) اظهار داشت: با توجه به تقاضای بیمارستان بروجن برای یاری رسانی به کادر درمان، گروه ما جزو اولین گروه‌هایی بود که به این امر ورود کرد. ما فعالیت هایمان را در دو کارگروه؛ سلامت و روان و همراه بیمار شروع کردیم. مجموعا قریب به ۷۰ روز به صورت شبانه روزی اعضای گروه مشغول خدمات رسانی به بیماران کرونایی و کادر درمان بودند. همچنین در این مدت در کنار خدماتی که به کادر درمان و بیماران کرونایی داشتیم، به فراخور حال و ظرفیت بیمارستان، برنامه‌های فرهنگی هم اجرا کردیم.

حجت الاسلام صادقی با مهم بر شمردن بزرگداشت عید مبارک غدیر در فرهنگ شیعه، خاطرنشان کرد: گروه ما از سال ۹۹ همزمان با عید مبارک غدیر، در قالب “پویش عیدی علوی” از میان کودکان بی سرپرست، نیازمند و آسیب دیده اجتماعی، حدود ۸۰ نفر را شناسایی کرده و به کمک خیرین آرزوهایی که داشتند را برآورده کرد.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ به یاری خداوند متعال،توانستیم آرزوهای ۳۰۰ کودک را با تهیه هدایایی شامل ۲۴ عدد دوچرخه، ۱۰ عدد تبلت و… برآروده کنیم . در پویش عیدی علوی بیشتر از جنبه مادی طرح، برای ما نقش بستن خاطره قشنگ از جشن غدیر خم در ذهن این کودکان بود.

حجت الاسلام صادقی در پایان اشاره کرد: با نظر لطف خداوند متعال در یازدهمین جشنواره استانی مالک اشتر، از طرف سپاه حضرت قمر بین هاشم (علیه السلام) استان چهارمحال و بختیاری، مفتخر به کسب عنوان بهترین گروه جهادی در سطح استان شدیم که این موفقیت را مرهون همه طلاب عزیز و زحمتکش این گروه جهادی و بقیه عزیزانی که در این مدت ما را یاری رساندند، هستیم.

جمعه‌هایی که تعطیل نیست

طلاب و اساتید گروه جهادی شهید اندرزگو بابل در اقدامی زیبا جمعه‌های خود را به ساخت منزل برای نیازمندان اختصاص داده اند.

مسئول گروه جهادی شهید اندرزگو بابل، گفت: با شناسایی یک خانواده نیازمند در روستای شهید آباد بابل توسط طلاب این گروه، کار ساخت یک باب منزل را برای این خانواده شروع کردیم.

وی ادامه داد: برای جذب منابع خیرین محترم در این طرح یاور ما بوده اند و مصالح و تجهیزات مورد نیاز را برای ما خریداری می کنند. اساتید و طلاب گروه هم روزهای جمعه که درس تعطیل هست را به امر بنایی ساختمان اختصاص داده اند و با شعار جمعه‌های عاشقی هر هفته کار را پیش می برند.

صاحبی در پایان اظهار داشت: در کنار خدمات عمرانی، گروه ما از مسائل فرهنگی هم غافل نبوده. برگزاری دوره های تربیت مربی خانواده، برنامه های فرهنگی با محوریت کودکان، پیگیری، تحقیق و تبلیغ مباحث جمعیت و فرزند آوری و… از جمله خدماتی بوده که تا کنون توفیق داشته ایم آن را انجام دهیم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
خدا قوت
0
0