۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۷۰۴۳۴۲
حجت الاسلام اسلامی با انتقاد از سخنان محقق داماد مطرح کرد؛

استناد غیرمنصفانه به کلام فقها/ دخالت فقیه در سیاست، اصلی ثابت شده

استناد غیرمنصفانه به کلام فقها/ دخالت فقیه در سیاست، اصلی ثابت شده
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی با بیان اینکه ولایت فقیه در بین فقها اصل مسلمی است گفت: اصل دخالت فقیه در سیاست براساس ادله ثابت شده است و جای هیچ تردیدی نیست.

حجت الاسلام اسلامی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به اظهارات اخیر محقق داماد درباره دیدگاه آیت الله عبدالکریم حائری گفت: یکی از بحث های جدیدی که مطرح شده است دیدگاه های موسس حوزه آیت الله شیخ عبدالکریم حائری بوده که برخی ایشان را طرفدار عدم مداخله روحانیت در سیاست معرفی کرده اند.

وی افزود: اولاً باید اصل مسأله ولایت فقیه را ببینیم، ولایت فقیه در بین فقهای ما اصل مسلم و خدشه ناپذیر است، تقریباً مورد توافق است، در مورد نحوه استدلال و ادله با هم اختلاف دارند یعنی چگونه ولایت فقیه را ثابت کنیم وگرنه در اصل هیچ جای تردیدی ندارد.

حجت الاسلام اسلامی با اشاره به مصاحبه آقای محقق داماد مبنی بر اینکه شیخ عبدالکریم حائری دیدگاهش راجع به ولایت فقیه و اثبات آن از طریق امور حسبیه بوده است، اظهار کرد: چه آن دسته از علمایی که ولایت فقیه را قبول دارند و چه افرادی که قبول ندارند، به این حد معترف اند که فقیه در امور حسبیه می تواند دخالت کند.

حکومت یکی از امور حسبیه است

استاد حوزه و دانشگاه حکومت را یکی از امور حسبیه برشمرد که شارح به ترک آن راضی نیست و عنوان کرد: ولایت فقیه اگر از طریق امور حسبیه ثابت شود به همان نقطه ای می رسیم که علما از طریق ادله دیگر ثابت می کردند.

وی ادامه داد: اصل دخالت فقیه در سیاست براساس ادله ثابت شده است و جای هیچ تردیدی نیست منتها اینکه فقیه چگونه دخالت کند محل بحث است، نحوه مواجهه علما با طواغیت زمان خودشان تابع مواجهه ائمه با طواغیت بوده است.

شیخ عبدالکریم را باید یک اعجوبه سیاسی تلقی کرد

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی با اشاره به شرایط سیاسی و اجتماعی عصر شیخ عبدالکریم تصریح کرد: با توجه به شرایط زمان شیخ عبدالکریم باید ایشان را یک اعجوبه سیاسی تلقی کرد.

حجت الاسلام اسلامی افزود: این نکته را شیخ عبدالکریم به خوبی متوجه شد که می خواهند روحانیت و حوزه را به مسائل فرعی و جرئی مشغول کنند و از این اختلاف تضعیف روحانیت را نتیجه بگیرند.

وی اصل دخالت فقها در سیاست را منصبی برای فقیه دانست و خاطرنشان کرد: اینکه چرا شیخ عبدالکریم اینگونه برخوردی داشته است به شرایط زمان برمی‌گردد، رضا خان به دنبال این بود تا شیخ موضعی بگیرد تا اصل حوزه را برچیند.

شیخ عبدالکریم در ورای رضا خان انگلس را می دید

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی با اشاره به فراست و کیاست موسس حوزه اظهار کرد: شیخ عبدالکریم در ورای رضا خان انگلس را می دید، این چه سلیقه ای است که بین افراد پیدا شده است که دنبال شذوذات علما هستند؟

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اینگونه استنادات به کلام فقها روش علمی نیست و بی انصافی نسبت به کنشگری جامعه روحانیت است؛ روحانیت امروز تمدن سازی می کند، بیانیه گام دوم انقلاب افق کار روحانیت است که برای بیست سال آینده برنامه ریزی شده است.

ارسال نظرات