۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۰
کد خبر: ۷۰۹۷۰۹
سیاست گذاران تبلیغ (۱۰)؛

فعالیت گروه‌های جهادی موجب شرمساری سازمان‌های تبلیغی است

فعالیت گروه‌های جهادی موجب شرمساری سازمان‌های تبلیغی است
حجت الاسلام ربانی گفت: بسیاری از گروه های جهادی با به جا آوردن اعمال استیجاری هزینه های تبلیغ را فراهم می کنند و این مسأله سبب شرمساری سازمان های مرتبط با امر تبلیغ است.

حجت الاسلام محمد تقی ربانی مدیرکل برنامه ریزی و تدوین متون درسی حوزه های علمیه خواهران، در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه زوایای امر تبلیغ گسترده است، گفت: در امر تبلیغ شاخه های مانند آموزش، پژوهش، تولید محتوا، هماهنگی، اعزام و تامین بودجه وجود دارد و اگر هر کدام از این شاخه ها نباشد تبلیغ بی ثمر خواهد بود و معنایی پیدا نمی کند که یکی از مهم ترین شاخه ها تامین بودجه است.

مدیر گروه های تبلیغی حوزه علمیه قم در ادامه رسالت اصلی طلاب و حوزه های علمیه را تبلیغ دین دانست و ابراز داشت: متولی تبلیغ باید خود حوزه علمیه باشد ولی اینگونه نیست چرا که حوزه علمیه طلبه را تربیت می کند و در ادامه نهادها و سازمان های دیگر آن را به کار گیری می کند که این مساله سبب تمرکز زدایی در تبلغ دین می شود.

حجت الاسلام ربانی با تأکید بر اینکه متولی امر تبلیغ در کشور باید واحد باشد، اظهار داشت: یکی از مشکلات و معضلات پراکندگی تولیت تبلیغ این است که مبلغی که در کف میدان است دچار سردرگمی می شود و نمی داند باید به کدامیک از این نهاد ها و سازمان ها مراجعه کند و کدامیک از آنها پاسخگو هستند.

مدیرکل برنامه ریزی و تدوین متون درسی حوزه های علمیه خواهران در ادامه افزود: در بعضی مواقع طلبه ها برای تبلیغ در یک شهرستان و یا در یک منطقه باید در دو نهاد ثبت نام و مدارک ارائه دهند که این هم سبب سردرگمی و هم سبب اذیت و آزار مبلغ می شود و انرژی و نیرویی را که باید صرف تبلیغ کند صرف بروکراسی اداری می کند که این یک چالش جدی برای امر تبلیغ است.

وی با بیان اینکه اطلاعات مبلغین باید در یک سامانه واحد و یکپارچه ثبت شود، گفت: این کار سبب می شود یک اطلاعات جامع و کامل در رابطه با مبلغین و فعالیت آنها در مناطق وجود داشته باشد و حتی سبب ارزیابی بهتر آنها و همچنین رفع بسیاری از آفت ها و نواقص در امر تبلیغ خواهد بود.

حجت الاسلام ربانی با اشاره به اینکه بعضا گروه های خودجوش تبلیغی جهادی بسیار موفق‌تر از مبلغان سازمانی هستند، افزود: الان خیلی از این گروه های تبلیغی از سوی سازمان ها و نهاد های تبلیغی مورد حمایت خاص نیستند و بودجه های این گروه ها از طریق نهاد های مردمی تهیه می شود که نمونه آن را در بحران هایی مانند سیل و زلزله که اخیرا در کشور روی داد شاهد بودیم.

مدیرکل برنامه ریزی و تدوین متون درسی حوزه های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: متاسفانه خیلی از این فعالیت های این گروه ها در گزارشات برخی از این نهادها و سازمان ها جای داده می شود در حالی که کمترین حمایت از طرف آنها صورت نگرفته است.

مدیر گروه های تبلیغی حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه هزینه های تبلیغی بسیاری از این گروه ها به صورت شخصی تامین می شود، گفت: با وجود بودجه های زیاد این سازمان ها و نهاد ها شاهد هستیم برخی از مبلغان با فروش طلا و جواهرات همسر هزینه های تبلیغ را فراهم می کنند و اتفاقا خیلی به موقع به بحران ها ورود می کنند و اثرگذاری دارند و این مسأله سبب شده که این نهادها اهمیتی به تامین و حمایت مالی از این افراد و گروه ها ندهند.

حجت الاسلام ربانی در پایان با اشاره به اینکه گروه های تبلیغی جهادی بسیار تحت فشار مالی هستند، خاطرنشان کرد: بسیاری از این گروه ها در روزهای هفته با به جا آوردن اعمال استیجاری هزینه های تبلیغ را فراهم میکنند و این مسأله سبب شرمساری این نهاد ها و سازمان های مرتبط با امر تبلیغ است.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
واقعا حرف درستیه چرا بودجه ها رو به سازمان های تبلیغی میدهند که هیچ خروجی ندارند
0
0