۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۹
کد خبر: ۷۱۱۵۹۱

گزارشی از کارگاه آموزشی «اهل سنت و جریان تکفیر، تضاد در گفتمان یا اشتراک»

گزارشی از کارگاه آموزشی «اهل سنت و جریان تکفیر، تضاد در گفتمان یا اشتراک»
کرمانشاه ـ به همت مرکز اسلامی کرمانشاه، کارگاه آشنایی با جریان تکفیری تحت عنوان «اهل سنت و جریان تکفیر، تضاد در گفتمان یا اشتراک» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، کارگاه آموزشی «اهل سنت و جریان تکفیر، تضاد در گفتمان یا اشتراک» ویژه فرهنگیان ثلاث باباجانی امروز با حضور حجت الاسلام حسن منتظری، سرپرست مرکز اسلامی کرمانشاه، حجت الاسلام روح الله حیاتی مقدم، مدرس حوزه علمیه قم، ماموستا ملااحمد شیخی، امام جمعه این شهرستان برگزار شد.

در ابتدای این کارگاه، ماموستا ملااحمد شیخی، امام جمعه شهرستان ثلاث باباجانی در سخنانی اظهار داشت: خوشبختانه وضعیت شهرستان باباجانی از لحاظ فرهنگی و مذهبی مناسب است.

امام جمعه شهرستان ثلاث باباجانی تاکید کرد: از سوی دیگر این شهرستان افتخار دارد که شهدای زیادی را در راه دفاع از انقلاب اسلامی تقدیم این نظام مقدس نموده است که این افتخاری برای همه ماست.

جریان تکفیر با مبانی اصیل اسلام غریبه هستند

ماموستا شیخی با اشاره به اینکه امنیت یکی از نعمت های بزرگ خداوند برای بشر است، عنوان کرد: الحمدالله در حوزه امنیت شهرستان ثلاث باباجانی در جایگاه بسیار مناسبی قرار دارد.

امام جمعه شهرستان ثلاث باباجانی گفت: آنهایی که اهل تکفیر هستند، هیچ اطلاعی از اوایل اسلام ندارند و مقایسه هایی که انجام می دهند به هیچ وجه قابل قبول و عقلانی نیست به طوری که با اولین مبانی اسلامی غریبه هستند و همین امر باعث به بیراهه رفتن آنها شده است.

دشمنان به دنبال بی هویتی جوانان ماست

در ادامه، حجت الاسلام منتظری، سرپرست مرکز اسلامی استان کرمانشاه در سخنانی اظهار داشت: همه معلمان در جایگاهی که دارند داری امتیاز بسیار بزرگی هستند و معلمان در تراز با انبیاء می باشند و وظیفه هدایت و آگاهی جامعه را برعهده دارند.

سرپرست مرکز اسلامی کرمانشاه افزود: شما معلمین یکی از مهمترین اقشار تاثیرگذار در جامعه هستید، معلم شمعی است که خود می سوزد و نمی سوزاند لذا جایگاه معلم، جایگاه بسیار رفیعی است.

حجت الاسلام منتظری تاکید کرد: اولین معلم عالم بشریت، حضرت محمد(ص) درباره معلمان می فرمایند که خدایا معلمان ما را بیامرز و عمر طولانی به آنها عطا بخش و کسب و کارشان را هم مبارک بفرما که توجه به معیشت هم در کلام رسول الله وجود دارد.

این استاد حوزه علمیه تاکید عنوان کرد: همه ما باید خود را به علم مجهز کنیم و باید معارفی که در مدارس بیان می کنیم از یک استحکام و اصالت برخوردار باشد.

سرپرست مرکز اسلامی کرمانشاه اضافه کرد: ما دائما نیازمند فراگیری هستیم، انسان باید خودش را به دانش روز مجهز کند و همواره در این مسیر حرکت کنند کمااینکه علمایی که امروز در مدارس و مجموعه های دینی تدریس می کنند بازهم بخش زیادی از وقت خود را به مطالعه و تحقیق و پژوهش اختصاص می دهند.

حجت الاسلام منتظری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دشمنان امروز اعتقادات جوانان و دانش آموزان ما را هدف قرار داده اند و به دنبال بی هویتی ما هستند، لذا باید خودمان را در برابر این شبهات مجهز کنیم  و ضروری است که پاسخ این شبهات عقیدتی دشمنان را به خوبی بدانیم و این امر تنها با علم و مطالعه ممکن امکان پذیر خواهد بود.

وی تصریح کرد: در دوران اسلام می بینیم که بعد از خلفای راشدین، خلافت به امری موروثی تبدیل شد و این را باید اولین مصیبت در جهان اسلام دانست که همین موضوع زمینه سلطه دشمنان و دیگر کشورها بر جهان اسلام شد.

سرپرست مرکز اسلامی کرمانشاه یادآور شد: از سوی دیگر موروثی شدن خلافت در جهان اسلام باعث زنده شدن دوباره نژادپرستی و ملی گرایی گردید که این خود زمینه ای برای آغاز جنگ های داخلی در بین مسلمین شد.

وی گفت: اختلافات مذهبی در جهان اسلام باعث ایجاد بسیاری از نگرانی ها در بین مسلمین شده است و باید گفت که جنبش های مختلفی همانند جنبش های تندرو امروز در بین مسلمان ایجاد شده است که راه برون رفت از این وضعیت بی شک بازگشت به اسلام ناب محمدی (ص) است.

حجت الاسلام منتظری اظهار کرد: 2 واکنش در مقابل این موضوع روی داد؛ یکی اینکه برخی از مسلمین ناامید شدن و دست از دین برداشتند و سکولار شدند.

سرپرست مرکز اسلامی کرمانشاه ادامه داد: واکنش دوم در میان حکام اسلامی بود که به سمت سکولاریسم پیش رفتند همانند آتاترک در ترکیه، رضاخان در ایران و....

وی گفت: اما گروه دیگری به فکر اصلاح دینی و بازگشت به اسلام ناب محمدی (ص) افتادند با این حال خود این حرکات و جنبش ها با آسیب ها و آفت هایی روبرو شدند و میزان موفقیت آنها برای تشکیل حکومتی که مورد رضایت رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار باشد، بسیار پایین بود.

حجت الاسلام منتظری اظهار داشت: نتیجه این حرکات اسلامی تبدیل به حرکت های سنتی و سنت گرا، متجدد، بنیادگرایی دین، نوگرایی دینی و سکولاریسم گردید.

وی عنوان کرد: در طول تاریخ با تاثیرگذاری، دشمن عده ای از مسلمین راه همراه خود گرداند که امروز آن را به عینه می بینیم و همین امر زمینه ایجاد گروه های تکفیری در جهان اسلام شد و این تحریکات کشورهای غربی باعث از بین رفتن مسلمین و غارت ثروت های آنان گردید.

اصل تکفیر یک مسئله مسلم اسلامی است

در ادامه این کارگاه آموزشی، حجت الاسلام والمسلمین روح الله حیاتی مقدم؛ مدرس حوزه علمیه قم اظهار داشت: اصل تکفیر یک مسئله مسلم اسلامی است و وجوب آن هم یک موضوع اسلامی بوده و در جاهایی از واجبات اسلامی می باشد.

این مدرس حوزه علمیه قم اظهار داشت: اصل تکفیر در اسلام در جاهایی همانند جهاد، نماز، زکات و... مطرح می شود.

حجت الاسلام حیاتی مقدم گفت: لذا تکفیر مسئله ای نیست که بتوان گفت که کاملا امری ناپسند است.

وی عنوان کرد: جهان اسلام به بلای مدعیان نبوت مبتلا شد و در این میان افراد بسیاری ادعای نبوت کردند ولی کسی در برابر تکفیر مدعیان نبوت قرار نگرفت و بعد از آن به بلای ربوبیت مبتلا شدیم لذا در میان شیعیان و اهل سنت، گروه های منحرف بسیاری شکل گرفتند.

حجت الاسلام حیاتی مقدم گفت: امروز چند دسته با تکفیر مخالفت می کنند؛ اولین گروه سکولارها هستند و این مخالفت از بابت دلسوزی برای اسلام نیست بلکه از باب نفهمیدن اسلام است.

این مدرس حوزوی افزود: گروه دیگر، افرادی هستند که کاملا مسئله تکفیر را زیر سئوال برده اند و این امر را از دو جایگاه زیر سئوال برده اند یا از دیدگاه اسلام یا از دیدگاه غربی ها.

حجت الاسلام حیاتی مقدم گفت: ما در اسلام تنها 2 نوع تکفیر داریم، یکی با اجازه خدا، شریعت و رسول است و دیگری بدون اجازه خدا، شریعت و رسول می باشد.

وی خاطرنشان کرد: کسی حق ندارد با استناد به چیزی که باطل است حکم شرک و تکفیر بدهد زیرا خداوند اجازه نداده است چیزی که کفر نیست حکم تکفیر شامل آن شود./1400/

ارسال نظرات