۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۷۱۲۱۲۴
نیم‌نگاهی به عملکرد دفتر تبلیغات اسلامی(۱۱)؛

مرکز ملی خلاقیت و نوآوری اشراق فعالیت های خوبی انجام داده است

مرکز ملی خلاقیت و نوآوری اشراق فعالیت های خوبی انجام داده است
حجت الاسلام پیشاهنگ ضمن بیان نکاتی پیرامون ضرورت توجه به مسئله تبلیغ رسانه، گفت: مرکز ملی خلاقیت و نوآوری اشراق فعالیت های خوبی انجام داده است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدحسین پیشاهنگ فعال رسانه‌ای در نشست صریح و صمیمی با رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: اول باید تشکر کنم از اقدامات خوب دفتر که در دوره حجت الاسلام والمسلمین واعظی انجام گرفت و جهش خوبی به لحاظ مفاهیم و روش‌های تبلیغی انجام گرفت که در نتیجه تبلیغ رسانه‌ای جدی گرفته شد.

وی با اشاره به نوآوری‌های تبلیغی و استارت آپ ها به عنوان دغدغه تبلیغی طلاب، گفت: در این زمینه مرکز نوآوری اشراق فعالیت‌های خوبی انجام داد؛ به لحاظ مفهومی، منظومه شناسی و مسأله محوری اقطاب اربعه و میز‌های تخصصی شکل گرفته است که قابل تقدیر است.

سردبیر تلوزیون اینترنتی پاسخ اظهار داشت: میزهای تخصصی توانستند به مسائل کشور کمک کنند و برای مثال در میز وهایت بهترین اساتید حوزه وهابیت حضور دارند و وقتی در شبکه ولایت فعالیت داشتم همین میز به کمک ما آمد؛ اگر کسی سمت این میز‌ها رفته باشد تصدیق می کند که به خوبی استقبال می‌کنند؛ اگر نقدی خدمت دفتر تبلیغات داشته باشم این گونه نیست که خوبی‌های دفتر را نمی‌بینیم اما این‌ها به معنای نبود ضعف نیست.

وی عنوان کرد: در این جلسه توقع سعه صدر بیشتری از شما داشتم به این صورت که همه صحبت کنند و بعد شما پاسخ دهید؛ به ازاء هر ۵ دقیقه‌ای که دوستان صحبت کردند شما ۱۰ دقیقه پاسخ دادید.

گزارش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

حجت الاسلام پیشاهنگ گفت: کل مجموعه دفتر از نظر اطلاع رسانی و روابط عمومی بسیار ضعیف است، چون نتواسته وجهه انقلابی و قوت‌های آن را نشان دهد؛ وقتی دفتر تبلیغات در تبلیغ عملکرد خود ضعیف است چگونه می‌خواهد اسلام را با تبلیغ تقویت کند؛ دفتر تبلیغات عالی‌ترین نهاد تبلیغی است، اما واقعیت میدان را که نمی‌شود نادیده گرفت، این نشان می‌دهد دین مردم ضعیف‌تر شده است.

وی تصریح کرد: نیاز‌های دینی و تبلیغی مردم پاسخ داده نشده است و از روحانیت به دور هستند و فاصله می‌گیرند؛ بنده با توجه به سوابق تبلیغی که دارم مسجد به مسجد از هیأت امنا پرسیدم که جوان‌ها کجا هستند؟ در امر تبلیغ ضعیف هستیم نمی‌گویم دفتر تبلیغات مقصر است، اما مسؤولیت جبران ضعف را داشته است.

دانشگاه ذیل دفتر تبلیغات باید گره های تبلیغی را باز می کرد

فعال رسانه ای حوزوی با اشاره به نهادهای آموزشی و پژوهشی ذیل دفتر تبلیغات، گفت: توسعه فعالیت‌ها یکی از نقاط قوت بوده و ضعف این بوده متمرکز در امر تبلیغ نشده است؛ اگر جزء مأموریت شما دانشگاه است، آیا این مسأله مربوط به تبلیغ است؟ چند درصد از پایان نامه‌ها گره‌های تبلیغی را حل کرده است؟ دانشگاه باید گره تبلیغی من را باز می‌کرد که به لحاظ مفهومی نباید گرفتار سردرگمی‌های تبلیغی باشیم.

گزارش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

وی تصریح کرد: پژوهشگاه شما محتوایی که به درد تبلیغ بخورد، تولید نمی‌کند و نیاز پژوهشی تبلیغ شما را تأمین نکرده است؛ ۴۰ سال سابقه دفتر تبلیغات این وضع را به وجود آورده است و همه چیز ناظر به شما نیست، اما هر چیزی که می‌گوییم خیرخواهانه می‌گوییم.

حجت الاسلام پیشاهنگ خاطرنشان کرد: پژوهشگاه غیر از تبلیغ نباید به امر دیگری بپردازد و باید در پایان‌نامه‌های شما بحث تأثیر سنجی گنجانده شود؛ آیا می‌دانید مبلغان چقدر مؤثر بوده اند؟ تأثیر سنجی مهم است و باید در پژوهشگاه‌های شما راه تأثیر سنجی امر تبلیغ و عملکرد مبلغان را پیدا می‌کرد؛ مسأله شناسی را باید انجام دهیم و آینده پژوهی نیاز‌های تبلیغی، باید در دستور کار اول قرار می‌گرفت.

چرا نتوانستید برای تبلیغ دین بودجه بگیرید؟ این ضعف است

معاون سابق شبکه ولایت اظهار داشت: ضعف تبلیغ رسانه‌ای مشهود است؛ باید زودتر از ۲ سال به رسانه می‌پرداختید و امر رسانه را بیشتر جدی می‌گرفتید زیرا امروز ۹۰ درصد تبلیغ رسانه است؛ یکی از دلایلی که خیلی به رسانه نرسیدید این است که سیاست‌های تبلیغی به طور کل نداریم و اگر داریم درست نیست و اگر درست است به اجرا نرسیده است.

گزارش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص بودجه دفتر تبلیغات در این جلسه گفت: اطلاعات در خصوص بودجه ارائه شد که نشان می‌داد بودجه نهاد‌هایی که به اندازه دفتر بودجه داشتند، در حال حاضر ۱۰ برابر دفتر است؛ این اشکال مستقیما به شما بر می‌گردد که چرا نتوانستید برای امر دین بودجه بگیرید و دیگران توانستند؛ یا عملکرد شما ضعیف بوده یا قدرت چانه زنی شما؟ که در هر دو صورت اصلا دفاع شما دفاع قشنگی نبود و نقطه ضعف یک مدیر است.

حجت الاسلام پیشاهنگ در پایان گفت: همه ما طلبه هستیم و دغدغه داریم مشکل دین را حل کنیم و حتما شما انقلابی هستید و نقد‌های ما برای بهتر شدن عملکرد دفتر است.

تعداد بازدید : 5
ارسال نظرات