۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۷۱۲۹۲۲

سیزده طرح پژوهشی علوم محاسباتی با رویکرد شناختی درحال اجرا است

سیزده طرح پژوهشی علوم محاسباتی با رویکرد شناختی درحال اجرا است
با هدف گسترش زمینه های تحقیقات بین رشته ای مشترک با علوم شناختی و توسعه بازارهای کارآمد برای ارائه خدمات و تولید محصولات در حوزه علوم شناختی، سیزده طرح پژوهشی علوم محاسباتی با رویکرد شناختی درحال اجرا است .

خبرگزاری رسا به نقل از این تعداد از طرح های طرح های تحقیقاتی علوم محاسباتی در چارچوب  برگزاری دو دوره فراخوان ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی و در راستای حمایت از تولید و تجاری سازی پروژه های دانش بنیان برای کمک به توسعه ملی پایدار ملی در حوزه شناختی مورد پذیرش نهایی قرار گرفته است.

 

روند پیشرفت این پروژه ها تاکنون مثبت بوده و پیش بینی می شود بخش دانشی پروژه ها تا پایان ماه جاری تکمیل و سرویس های مبتنی بر آن تا پایان تابستان امسال در دسترس عموم قرار گیرد.

 

در فراخوان علوم اجتماعی محاسباتی با رویکرد شناختی ایده های پژوهشی از جمله سامانه‌ رصد محتوای فضای مجازی و کلان داده ، سامانه‌های آنلاین تشخیص گفتار نفرت‌آمیز با رویکرد شناختی،استخراج شخصیت از متن بر پایه روش‌های هوشمند شناختی، تدوین دیکشنری متغیرهای روانی، ایجاد نمونه‌ای ثابت و تعمیم‌پذیر به جامعه از کاربران توئیتر و اینستاگرام، ایجاد یک پلتفرم استخراج معنا یا نظرات از روی متن اظهارات کاربران و دیکشنری بنیادهای اخلاقی در زبان فارسی پس از بررسی های کارشناسانه و تخصصی مورد پذیرش نهایی قرار گرفته و درحال اجرا است.

 

ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی دراین فراخوان ها از مراکز و گروه های دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه جمع‌آوری یا تحلیل داده‌های دیجیتال برای مشارکت در ایجاد زیرساخت‌های نرم ، توسعه فن آوری و تجاری سازی خدمات و تولید محصولات علوم اجتماعی محاسباتی  با رویکرد شناختی  برای ارائه ایده ها و طرح های پژوهشی و تحقیقاتی دعوت به همکاری کرده است.

 

چالش داده‌کاوی هوشمند بتوان شناختی به منظور تفسیر شناختی نتایج تحلیل هوشمند دادگان برگزارشد تا بتوان از این طریق کیفیت سرویس‌ها و محصولات موجود را ارتقاء بخشید یا محصولات و خدمات جدیدی ایجاد کرد که ارزش اقتصادی آن مورد توجه بخش‌های مختلف صنعت و جامعه است و به مدد آن بتوان به درک بهتری از مسائل اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی دست یافت.

 

لازم به ذکر است که دکتر"مجید نیلی احمد آبادی" دبیرستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی جذب همکاری شرکت‌ های فعال و دانش ‌بنیان از طریق ارایه کمک‌ های فنی، علمی و مالی برای ورود به حوزه علوم شناختی را از سیاست های محوری این ستاد عنوان کرده است.

 

وی گفت : این شرکت‌ ها می‌توانند با تکیه بر فعالیت های تجاری پدیده آمده در کشور با ورود و فعالیت در حوزه علوم و فن آوری ‌های شناختی ، اقتصاد دانش ‌بنیانی را بنا کنند و در این مسیر قطعا حمایت از دانشگاه ها و موسسات علمی برتر جهت توسعه علوم و فن آوری های شناختی ادامه خواهد یافت.

ارسال نظرات