۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۷۱۴۲۹۰
مدیر حوزه علمیه امام حسین تهران:

ولایت امیرمؤمنان انسان را از بلایا ایمن می سازد

ولایت امیرمؤمنان انسان را از بلایا ایمن می سازد
تهران ـ حجت الاسلام دهقانی تأکید کرد که طبق روایات، کسانی که ولایت حضرت علی(ع) و اولادشان را در دل دارند از هر بلایی ایمن خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری رسا در تهران، حجت‌الاسلام فرهاد دهقانی، مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) تهران امروز در مراسم عزاداری سالروز شهادت امام باقر(ع) که در مسجد امام حسین(ع) برگزار شد، ‌با استناد به روایتی از زید شحام گفت: شخصی به نام قتاده که صاحب استعداد بود و در ضبط روایات اضبط بود بر امام باقر(ع) وارد شد و حضرت به او فرمود تو فقیه اهل بصره هستی، در پاسخ امام گفت این چنین گمان کرده‌اند؛ شخصیتی این چنین سخن می‌گوید که از خودپسندی دوری کرده باشد و صاحب سجایای اخلاقی به حساب آید.

وی ادامه داد: امام باقر(ع) در ادامه روایت از قتاده پرسیدند که اینکه گفته‌اند تفسیر قرآن می‌کنی آیا از روی علم تفسیر می‌کنی؟ وی بیان داشت که سعی دارم از روی جهل نباشد، وقتی حضرت از تفسیر آیه ۱۸ سوره سبا از وی پرسید گفت مصداق این آیه حاجیانی هستند که با مال حلال به حج می‌روند! حضرت فرمود کسانی که ولایت حضرت علی(ع) و اولادش را در دل دارند منظور این روایت هستند و آنان هستند که از هر بلایی ایمن خواهند بود.

حجت الاسلام دهقانی افزود: بیان ارزش نعمت ولایت در روایات فراوانی بدان اشاره شده که قراردادن نعمت ولایت در کنار نماز، روزه، حج و زکات نشانگر ارزش این عمل است، درخواست هدایت توسط حضرت ابراهیم(ع) در آیه ۳۷ سوره ابراهیم که این هدایت منظور ولایت حضرت علی(ع) و اولاد او می‌باشند نشانی دیگر در راستای نعمت ولایت به شمار می‌آید.

مدیر حوزه علمیه امام حسین(ع) تهران اشاره کرد: نحوه برخورد با مخلوقین، مخلوقین با خالق و با امام معصوم(ع) درس هایی است که در روایت قتاده بدان اشاره شده و می‌توان این ۳ برداشت را مفاد روایت زید شحام دانست، دلسوزی نسبت به مردم چنانکه حضرت علی در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه به جناب‌ مالک توصیه کرده‌اند اجرای کامل برخورد مناسب با مخلوقین الهی است.

استاد سطوح عالی حوزه گفت: ارتباط مخلوق با خالق را می‌توان در شکر نعمات الهی و دوری از ناسپاسی و کفران مشاهده کرد، به عنوان آخرین مفاد روایت زید شحام که رعایت حرمت امام معصوم است متاسفانه در زمان امامت امام باقر(ع) این موضوع به طور آشکار نقض شد به گونه‌ای در هنگام تدریس مباحث فقهی و کلامی از سوی حضرت ایشان را به صریح‌گویی بیش از حد و زیادی در مبالغه‌گویی متهم می‌کردند که همین امر سبب شد ایشان روایاتشان را قول جابر بن عبدالله انصاری نقل کنند در حالی که جابر مکرر می‌گفت من شاگردی از شاگردان امام هستم.

ارسال نظرات