۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۷۱۸۴۸۱
تداوم بحران انرژی در اروپا ناشی از جنگ در اوکراین

برق منازل در فرانسه به مدت دو ساعت در زمستان قطع می شود

برق منازل در فرانسه به مدت دو ساعت در زمستان قطع می شود
نخست وزیر فرانسه به شهروندان این کشور هشدار داده که با تداوم بحران انرژی ناشی از جنگ در اوکراین، ممکن است برق منازل به مدت دو ساعت در زمستان قطع شود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه بین‌المل خبرگزاری فارس، نخست وزیر فرانسه روز چهارشنبه به شهروندان این کشور در زمینه احتمال قطعی برق در ماه‌های پیش رو هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» «الیزابت بورن» نخست وزیر فرانسه هشدار داد که در بدترین سناریو در زمستان امسال ممکن است برق منازل به مدت دو ساعت قطع شود. این  قطعی احتمال برق در بحبوحه بحران انرژی گسترده  و تشدید جنگ در اوکراین است.

بورن گفت که این وضعیت تاحدی به دلیل پیامدهای جنگ در اوکراین وهمچنین به دلیل تعطیلی برنامه ریزی شده حدود نیمی از ۵۶ رآکتور هسته‌ای فرانسه برای تعمیر و نگهداری  است. فرانسه برای حدود ۶۷ درصد از برق خود  به انرژی هسته‌ای و حدود هفت درصد نیز  به گاز متکی است.

نخست وزیر فرانسه توضیح داد: «این بدان معناست که ما برق کمتری تولید می‌کنیم و ممکن است اگر هوا بسیار سرد شود، برای تامین برق مشکل داشته باشیم.»

وی به شهروندان این کشور اطمینان داد که گاز منازل قطع نخواهد شد. او گفت که گاز به طور بالقوه ممکن است برای مشاغل پر مصرف سهمیه بندی شود.

نخست وزیر فرانسه  قطع گاز توسط روسیه را از جمله دلایل اتخاذ این تصمیم عنوان کرد. شرکت انرژی دولتی «گازپروم» روسیه اعلام کرد که از روز پنجشنبه به دلیل اختلاف مالی، تحویل گاز به یک  شرکت فرانسوی را متوقف می‌کند. گاز پروم ماه گذشته نیز ارسال گاز به این شرکت فرانسوی را کاهش داده بود.

 

واردات گاز از روسیه حدود ۱۷ درصد از گاز مصرفی فرانسه را تشکیل می‌دهد که نسبت به برخی همسایگان این کشور کمتر است. تحلیلگران معتقدند، روسیه می‌تواند صادرات گاز طبیعی خود به اروپا را برای بیش از یک سال، بدون آسیب رسیدن به اقتصاد این کشور، به طور کامل متوقف کند.

مقامات روسیه اعلام کرده‌اند که دلیل توقف صدور گاز از نورد استریم -۱ را به مسائل مرتبط با تعمیر و نگهداری مرتبط کرده و اعلام کرده که تحریم‌های کشورهای غربی مانع از دسترسی به تجهیزات مورد نیاز برای نصب و نگهداری خط لوله شده است (جزئیات بیشتر).

 به گزارش این منبع خبری، «اگنس پانیه روناچر» وزیر انرژی فرانسه البته مدعی شده  که ذخایر راهبردی انرژی این کشور ۹۰ درصد پر است. فرانسه در ماه ژوئن طرح «هوشمندی انرژی» را اجرا کرد که هدف آن کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی تا سال ۲۰۲۴ است.

انتهای پیام/ص

ارسال نظرات