۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۷۱۸۴۸۸
در چهل و دومین کرسی علمی ترویجی مطرح شد؛

بررسی رفع تعارض خبر ضعیف منجبر به شهرت با خبر صحیح در جواهر الکلام

بررسی رفع تعارض خبر ضعیف منجبر به شهرت با خبر صحیح در جواهر الکلام
خراسان رضوی - چهل و دومین کرسی علمی ترویجی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با موضوع بررسی رفع تعارض خبر ضعیف منجبر به شهرت با خبر صحیح در جواهر الکلام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، چهل و دومین کرسی علمی ترویجی دانشگاه رضوی با ارائه حجت الاسلام مرتضی پژوهنده دانشجوی دوره دکتری این نهاد علمی فرهنگی با موضوع بررسی رفع تعارض خبر ضعیف منجبر به شهرت با خبر صحیح در جواهر الکلام برگزار شد.

در این جلسه که در سالن شیخ بهائی دانشگاه در ساختمان شماره دو واقع در صحن امام حسن(ع) در حرم مطهر رضوی آغاز شد ابتدا آقای پژوهند با جمله، «قرآن معجزه وحیانی پیامبر(ص) در هدایت بشر، مسؤولیت سنگین خود را بر دوش معصومان نهاده است..» به ارائه مطلبی چکیده از نوشتار خود پرداخت و پس از آن حجت الاسلام سیدرضا شیرازی، مدرس حوزه به عنوان ناقد اول مطالبی را بیان کرد.

حجت الاسلام شیرازی با ابراز خرسندی از پرداختن به موضوعات علمی غلبه محور در دانشگاه رضوی که در حقیقت حوزه علمیه است، گفت: کرسی علمی ترویجی در حقیقت نقد مقاله نیست طرح یک ایده و کنکاش و بررسی آن است که در نتیجه تضارب آراء و رفت و برگشت ها آن ایده ترویج می شود و نگاه به یک ایده از زوایای مختلف در آن صورت می گیرد.

وی در ادامه به موضوع جلسه به عنوان یک ایده پرداخت و به نظام قرینه محور در سیره صاحب جواهر اشاره کرد و گفت: مبنای وی آوردن روایات و نیز قرائن و فتاوا و نظرات فقهای قرن پنجم و چهارم است و در حقیقت خود عمل فقها قرینه بر اعتبار روایت است.

در ادامه به بیان اصطلاحات انجبار به شهرت، مقبوله و غیره پرداخت و گفت: مقبوله بودن در فضای حدیثی است در مقابلش انجبار به شهرت در فضای فکری است.

در بخش دو این جلسه حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد ابراهیم روشن ضمیر، معاون پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی، به عنوان ناقد دوم با ارزشمند خواندن مجموعه 47 نفره دانشجویان دوره دکتری فعلی دانشگاه به بیان مطالبی پیرامون نوشتار پژوهنده، دانشجوی دوره دکتری دانشگاه پرداخت.

وی با اشاره به کلام ناقد اول حجت الاسلام شیرازی در عدم تبدیل کرسی علمی ترویجی به نقد مقاله، بیان داشت: اصل ایجاد و هدف کرسی های علمی ترویجی براین است که اندیشه ها و ایده هایی که وجود دارد  مورد بررسی قرار بگیرد که آیا می تواند امتداد اجتماعی پیدا کند و آثاری در جامعه از خود به جا بگذارد یا خیر!؟

حجت الاسلام والمسلمین دکتر روشن ضمیر در ادامه به نقد نوشتار پرداخت و اشکالاتی همچون محاوره ای بودن مطلب و عدم گویایی و غلط دستوری و عدم دقت در نقل مطالب در عبارات را به صورت مصداقی اشاره کرد.

در پایان جلسه ارائه دهنده ضمن تقدیر از نظرات اساتید ناقد به برخی از نقدها پاسخ داد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات