۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷
کد خبر: ۷۲۱۵۰۰
امام جمعه موقت کاشان:

اهل بیت عصمت و طهارت در بالاترین مرتبه مکارم اخلاق قرار دارند

اهل بیت عصمت و طهارت در بالاترین مرتبه مکارم اخلاق قرار دارند
اصفهان – حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به اینکه اهل بیت عصمت و طهارت در مکارم اخلاق در بالاترین مرتبه قرار دارند، گفت: اهل بیت عصمت و طهارت دریای فضائل اخلاقی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار یکشنبه شب در ادامه تفسیر بند نخست شرح دعای مکارم الاخلاق از صحیفه سجادیه که در مسجد آیت الله رضوی برگزار شد، گفت: اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در مکارم اخلاق بالاترین مرتبه را داشتند.

وی افزود: در صدر اهل بیت عصمت و طهارت پیامبراکرم(ص) است که خداوند با وجود اینکه خود عظمت بی نهایت است، اما درباره پیامبراکرم(ص) می‌فرماید، تو صاحب اخلاق عظیم و برجسته اى هستى.

حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به اینکه اهل بیت عصمت و طهارت پیامبراکرم(ص) منبع و دریای فضائل اخلاقی هستند، گفت: بالاترین اساتید اخلاق در جهان شاگرد مکتب آن‌ها محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) در این دعا ارزش‌های اخلاقی را در سطح بالا بیان می‌کند، افزود: امام سجاد(ع) در این دعا نقشه مهندسی اخلاق سبک اخلاق اسلامی و سبک زندگی اسلامی معرفی کرده است.

امام جمعه موقت کاشان افزود: در ابتدای این دعا امام قبل از اینکه ارزش‌های اخلاقی را بیان کند چهار موضوع ایمان، عمل، نیت و یقین را مطرح کرده است، چرا که چهار رکن پایه و اساس مکارم اخلاق است.

وی گفت: انسان‌هایی که سست ایمان نیستند می‌تواند دارای ارزش‌های اخلاقی باشند، چرا که پایه مکارم اخلاق، داشتن اخلاق حقیقی، ایمان، نیت و یقین است و کسی که یقین داشته باشد اگر بخشش کند خداوند چندین برابر آن جبران می‌کند، در بخشش دست او نخواهد لرزید و دست و دلباز خواهد بود.

حجت الاسلام اسلامی تبار افزود: امام سجاد(ع) شرط ورود به مکارم اخلاق متخلص بودن انسان به چهار رکن اخلاق حقیقی، ایمان، نیت و یقین اعلام کرده است، چرا که همه ارزش‌های اخلاقی و شخصیت انسان بر روی این چهار رکن استوار است.

وی گفت: عمل با کیفیت در اسلام مطرح است نه کمیت، هرچند کیفیت نیز به هر میزان که بیشتر باشد بهتر است، اما اگر کیفیت خوب باشد کم و زیاد آن مطرح نیست.

امام جمعه موقت کاشان با اشاره به اینکه اسلام به نیت افراد به شدت حساس است و ملاک محاسبه اعمال انسان در قیامت بر اساس نیت انسان‌ها است، افزود: انسان علاوه بر داشتن عمل خوب باید احسن اعمال را باید داشته باشد.

وی ادامه داد: امام هادی(ع) می‌فرماید مردم در این دنیا به اموال و ثروت شناخته، مشهور و مورد احترام دیگران هستند، اما انسان‌ها در آخرت براساس احسن اعمال شناخته می‌شوند./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات