۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۷۲۶۰۰۲
سرپرست مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان مطرح کرد؛

ضرورت توجه بیشتر به نهج البلاغه در حوزه علمیه

ضرورت توجه بیشتر به نهج البلاغه در حوزه علمیه
اصفهان ـ شفیعی با اشاره به اهمیت توجه طلاب، اساتید و مسؤولان حوزه به نهج البلاغه گفت: خواستاریم واحد درسی پررنگ‌تر برای نهج البلاغه در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، زهرا شفیعی سرپرست مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، صبح امروز در نشست فصلی مدیران مدارس علمیه خواهران استان اصفهان، با بیان اینکه ان شاء الله همه بتوانیم به وظیفه خود عمل کرده و تاثیرگذار باشیم، گفت: از کنار گذاشتن نهج البلاغه و مهجور بودن آن باید متأسف باشیم، گاهی حکمت های نهج البلاغه را نقل می کنیم ولی خیلی سراغ نهج البلاغه نمی رویم.

وی ادامه داد: این دغدغه ای است که شاید فردای قیامت بخاطر آن مورد بازخواست واقع شویم، در راستای توجه بیشتر به این کتاب مهم و شریف درخواست کردیم که یک واحد درسی پررنگ‌تر در آموزش برای نهج البلاغه در نظر گرفته شود.

شفیعی با بیان اینکه بعضی از فرمایشات امیرالمومنین(ع) ناظر به فضای جامعه کنونی ما است، اظهار کرد: گویا امام علی(ع) با ما سخن می گویند، حتما مکررا شنیده‌اید که جرجرداق مسیحی که معاصر ما است می گوید جاذبه های کلمات حضرت علی(ع) را که می خواندم شوری در من ایجاد کرد که ۲۰۰ بار نهج البلاغه را مطالعه کردم. من هر وقت سخن ایشان را می خوانم واقعا شرمنده می شوم.

سرپرست مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان خاطرنشان کرد: آیا ما که شیعه امیرالمومنین علی(ع) هستیم یکبار این کتاب ارزشمند را خوانده‌ایم؟ خطبه شقشقیه که خیلی اسم آن را شنیده‌ایم و کلمه‌ جذابی است یعنی چه؟ محتوای این خطبه چیست؟ واقعا ما  از این منبع غنی که حکومت اسلامی را توصیف کرده، غافل مانده‌ایم. یعنی اگر حکام و زمامداران ما بخواهند منبعی را استفاده کنند می توانند به راحتی از نهج البلاغه استفاده کنند.

وی با استناد به نامه ۵۳ نهج البلاغه تصریح کرد: این نامه از طولانی ترین نامه‌های نهج البلاغه است که با حمد و ثنای الهی شروع شده و خطاب به مالک اشتر است. قسمتی از این نامه متناسب با خدمتی است که ما عهده‌دار شدیم. حضرت در این نامه می فرمایند: «ای مالک مبادا در تماس خود با مردم مدیریت تو حجابی گردد و بیش از اندازه خویش را از آنان پنهان بداری.» این روش مدیریت در همه‌ جا لحاظ می شود حتی در عرصه مدیریت خانه به گونه‌ای که بعضی از مادران با فرزندان خود انس نمی‌گیرند یا ارتباطی که باید داشته باشند را ندارند.

شفیعی در ادامه علت عدم حجاب و دوری از مردم را نوعی نامهربانی و بی اطلاعی نسبت به امور قلمداد کرد و گفت: این چهره پنهان داشتن در حجاب مدیریت، مدیران را از جریانات امور دور نگه می دارد و در نتیجه بینش و برداشت از کارها را آنچنان تغییر می دهد که بزرگ در نظر آنان کوچک و کوچک در نظر آنان بزرگ و کار نیک زشت و کار زشت، نیک جلوه می کند. و بالاخره حق و باطل به یکدیگر آمیخته می گردد.

وی در پایان اظهار کرد: هر چه ما سعی کنیم اخلاقیات را رعایت کنیم و از گناهان دوری کنیم و طبق فرموده امام صادق(ع) حداقل تقوا که انجام واجبات و ترک محرمات است را رعایت کرده و تلاش کنیم مستحبات و مکروهات را هم که درجه تقوا را بالا می برد انجام دهیم، مفید و مؤثر است. همین انجام واجبات و ترک محرمات و رعایت اخلاقیات راه‌گشای ما در امور است و برای طلاب هم تاثیر گذار است و شکی در آن نیست که هر چقدر ما به معنویت و به تقوا و اخلاص نزدیکتر باشیم حتما تاثیرش بر طلاب بیشتر و برای پیشبرد اهداف حوزه علمیه موثرتر است‌.

حسن شیخی

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات