۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۷۲۶۰۷۳
صدای پای فرقانیسم (۸)؛

رویارویی شهید مطهری با گروهک فرقان پیش از پیروزی انقلاب

رویارویی شهید مطهری با گروهک فرقان پیش از پیروزی انقلاب
برخی به شهید مطهری می‌گفتند چرا وقت خود را صرف تفسیر گودرزی می­کنی؟ ایشان گفت آدم‌­ها مهم نیستند حرف‌ها و نوشته­‌هایشان که روی جوان‌­ها مؤثر می‌­شود مهم است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، استاد مطهری دانشمندی جامع در علوم مختلف دارای قلمی شیوا و بیانی سلیس بود و هر کجا احساس می­‌کرد حرکتی برخلاف اسلام ناب و انقلاب اسلامی دیده می‌­شود حساسیت خاصی داشت. شهید مطهری رضوان­‌الله علیه همواره مدافع اسلام ناب بود و با تحریف­‌ها و بدعت‌­ها نسبت به اسلام و تشیع با قلم و بیان مبارزه می‌­کرد.

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در همین رابطه می‌گوید: در اوائل سال 57 بود که روزی اظهار لطف فرموده به منزل حقیر تشریف آوردند، می­‌خواستند به طبقه‌­ی دوم ساختمان با طی چند پله تشریف بیاورند. من احساس کردم که دستشان زیر عبا چیز سنگینی حمل می­کنند. عرض کردم اجازه بدهید کمک کنم. فرمودند نه چیزی نیست، خودم می‌­آورم.

 

مقابله شهید مطهری با گروهک فرقان قبل از پیروزی انقلاب

بعد از نشستن در اتاق دیدم بقچه‌­ای که محتوی مقدار زیادی از جزوات و نوشته­‌های تایپ شده است درآوردند و باز کردند، فرمودند گروهی پیدا شده به نام فرقان که اسمشان را از سوره­‌ی فرقان گرفتند و این جزوه‌­ها نوشته‌­های آن­ها است که دارند آیات شریفه‌­ی قرآن را (سوره‌­ی فرقان را ) تفسیر به رأی می‌­کنند و غالب مطالب تحریفاتی است که انجام می‌­دهند. امروز به دست من تایپ شده‌‌­اش رسید. می‌­خواهم مطالعه کنم و اگر لازم شد جوابش را بنویسم.

بعضی از دوستان به شهید مطهری گفته بودند چرا وقت خود را صرف تفسیر گودرزی می­کنی؟ شأن شما بالاتر از این است. ایشان فرموده بود آدم‌­ها مهم نیستند حرف­‌ها و نوشته­‌هایشان که روی جوان‌­ها مؤثر می‌­شود مهم است کسی چه می‌­داند که نویسنده‌­ی این تفسیر یک بچه است این نوشته‌­ها در ذهن جوان‌­ها شبهه ایجاد می‌­کند و من باید جواب این­ها را بدهم. لذا در آثار قلمی استاد مطهری پاسخ­هايی نسبت به شبهات این گروه دیده می‌­شود و این­ها از آن موقع کینه‌­ی مرحوم شهید مطهری را در دل داشتند. گروه فرقان بعد از پیروزی انقلاب شاخه­‌ی نظامی تشکیل دادند و معتقد بودند که جمهوری اسلامی را آمریکائی­‌ها سرکار آوردند و سران انقلاب نیز عوامل امریکا هستند بدین‌جهت به فکر از بین بردن آن­ها حتی‌­الامکان بودند. اوّل سرلشکر قرنی را ترور کردند سپس شهید مطهری رئیس شورای انقلاب را. هنگامی­که آن مرحوم از جلسه‌­ی شورای انقلاب که در منزل آقای سحابی تشکیل بود برمی‌­گشت پشت فخرآباد به شهادت رساندند.

مقابله شهید مطهری با گروهک فرقان قبل از پیروزی انقلاب / چرا شهید مطهری نسبت به افکار التقاطی حساس بود؟

 

رئیس گروه فرقان جوانی بود به نام اکبر گودرزی وی وقتی‌که می­‌خواست طلبه بشود رفته بود مدرسه‌­ی مرحوم آیت‌­الله شیخ احمد مجتهدی تهرانی. نقل شد که آقای مجتهدی می­‌فرمود وقتی گودرزی آمد که طلبه بشود چون چهره­‌ی خیلی زشتی داشت دیدم نورانیت ندارد گفتم تو به درد طلبگی نمی­خوری. آن مرحوم عقیده­ اش این بود اگر کسی می‌­خواهد طلبه بشود باید قیافه­ جذّاب و نورانی داشته باشد. فلذا گودرزی رفته بود مدرسه‌­ی دیگر در بازار کمی درس خوانده بود بعد رها کرده بود. منتها جوان با استعدادی بود و قلم خوبی داشت. در بعضی نقاط تهران مانند نازی‌­آباد و جوادیه جلسه‌­ی تفسیر قرآن می­‌گذاشت و نیروهایش را از همین جلسات جذب می­‌کرد و شخصیت­‌ها و علماء انقلابی را آمریکایی می‌­دانستند و معتقد به حذف فیزیکی آن­ها بودند. ایشان و رفقایش آدم­‌های کج­اندیش بودند و با انقلاب شدیداً مخالفت می‌­کردند که دستشان آلوده به این جنایت‌­ها شد. شنیدم وقتی دستگیر شدند از خانه­‌ی تیمی این­ها پول زیادی کشف شد معلوم نبود این همه پول را از کجا آورده بودند. بعضی از این­ها که جرمشان سنگین بود مرتکب قتل شده بودند و افراد مؤثر گروه ازجمله اکبر گودرزی پس از محاکمه اعدام شدند و ظاهراً برخی توبه کرده اصلاح شده بودند آزاد شدند.

 

حساسیت شهید مطهری به انحرافات جلال گنجه‌ای 

مورد دوم در ایام بحران انقلاب (قبل از پیروزی) تلفن منزل زنگ خورد. برداشتم دیدم حضرت آقای مطهری است. فرمودند شنیدم در منطقه‌­ی شما (منطقه­‌ی 6 تهران میدان هفت تیر و سهروردی) فردی به نام جلال گنجه‌ای سخنرانی می‌­کند و جوان­‌ها جمع می­‌شوند پای منبر ایشان و صلاح نیست ادامه بدهند ایشان آدم منحرف است و جوان­‌ها را اغوا می‌­کند، ببینید چه کار می­‌کنید.

مقابله شهید مطهری با گروهک فرقان قبل از پیروزی انقلاب / چرا شهید مطهری نسبت به افکار التقاطی حساس بود؟

 

بلافاصله تحقیق کردم دیدم موضوع صحت دارد همان شب رفتم به آن مسجد دیدم جمعیت زیادی که اغلب جوان‌­ها هستند اجتماع کرده­‌‌اند. سخنران مزبور آمد شروع کرد به صحبت و مقداری از الفاظ و شعارهای متداول چپی­‌ها جامعه­ بی­ طبقه‌­ی توحیدی و امثال این قبیل سخنان مطرح کرد (ظاهراً چون دید من آنجا هستم مقداری حرف­‌هایش را تعدیل کرد و الا شنیدم دو شب قبل که سخنرانی کرده بود مطالب انحرافی صریحی گفته بود) من با هیئت امناء مسجد صحبت کردم که مگر شما نمی­‌خواستید در مسجد تعمیر و نقاشی داشته باشید شروع کنید و ادامه‌­ی این جلسه­‌ی سخنرانی صلاح نیست و آن­ها هم طبق گفته­‌ی من عمل کردند. این آقای جلال گنجه‌­ای با پیروزی انقلاب فرار کرد به خارج از کشور و رسماً به منافقین پیوسته ظاهراً در فرانسه به سر می­ برد. منظور از نقل این دو خاطره این­که استاد شهید مطهری در این قبیل موارد بیش از هر کس احساس مسئولیت می­‌کرد. همان­طور که در ردّ ماتریالیسم دیالکتیک در مقابل ملی­‌گراها و سایر مکاتب الحادی و انحرافی کتاب می­‌نوشت در مورد منافقین و التقاطیون نیز این­ چنین حساس بود.

 

محمد مهدی محققی

 

ارسال نظرات