۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۷۲۶۷۲۴
حجت‌الاسلام لیالی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا:

راز غلبه بر فتنه‌ها پیوند امت و امام است

راز غلبه بر فتنه‌ها پیوند امت و امام است
استاد حوزه گفت: در تمام فتنه‌های پس از انقلاب، در حوادث دهه شصت، ۷۸، ۸۸، ۹۸، ۱۴۰۱ و ... بساط فتنه زمانی جمع شد که مردم با امام و ولی خودشان بیعت کردند.

اشاره: فتنه سخت است، آری می‌شناسد فتنه‌ها را آنکه عباس دوران بوده باشد. کشور ایران از سال 1357 تا کنون بیش از صدها فتنه مختلف را به خود دیده است؛ اما چون مردم پای کار نظام بودند و ماندند، هیچ یک از این فتنه‌ها اندک توفیقی نیافت و امروز پرچم اقتدار ایران برافراشته در جهان است. البته ناگفته نماند که مردم نه‌تنها اعتراضات خود را از بی‌مهری برخی از مسؤولان ناشایست و بی کفایت که خود را به فراموشی زده‌اند، در برخی دوره‌ها در همین راهپیمایی‌های در حمایت از نظام نشان دادند، بلکه ثابت کردند آن چه که دشمنان به این مردم درباره حافظه تاریخی نسبت می‌دهند، دروغی بیش نیست.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت الاسلام محمدعلی لیالی، استاد حوزه و دانشگاه رفت تا با وی پیرامون ابعاد مختلف فتنه 88 و اهمیت حضور مردم در شکست طرح و برنامه‌های دشمنان و خائنان گفت‌وگو کند.

رسا ـ ویژگی‌های فتنه‌های مختلفی که در جمهوری اسلامی ایران رقم خورد چه بود؟

ضرورت مطالعه حوادث و تاریخ تحولات با نگاه و مطالعه فتنه‌ها نکته بسیار مهمی است. باید بدانیم که تاریخ بشریت همیشه همراه با حوادث، تحولات و فتنه‌هاست. نکته مهم این است که حوادث و تحولات تاریخی و فتنه‌ها همیشه در حال تکرار هستند؛ اما بازیگران این حوادث و فتنه‌ها تغییر پیدا می‌کنند. اگر ما بخواهیم نسبت به تحولات تاریخی و حوادث آن درس عبرت بگیریم و با نگاه عبرت و درس آموزی به حوادث، تحولات و فتنه‌ها نگاه بیندازیم، ضرورت دارد حوادث تاریخی را مورد تأمل و مطالعه قرار دهیم. ما از این نگاه می‌خواهیم بررسی کنیم که در فتنه 88 چه حوادثی رقم خورد و تحلیلی از آن فتنه را داشته باشیم و به فتنه‌های بعد از آن در سال 1398 و 1401 نگاهی بیندازیم.

آغاز فتنه 88 به بهانه انتخابات ریاست جمهوری و جریانی که در ادبیات سیاسی به جریان اصلاح طلب یا اصلاحات در داخل کشور شهرت داشت، همراه با جریان دشمنان در خارج از کشور، بحث تقلب در انتخابات را مطرح می‌کنند و اسم رمز فتنه، بحث تقلب در انتخابات می‌شود. حوادث پس از آن و آشوب‌های خیابانی با مرگ دختری به نام ندا آقاسلطان آغاز می‌شود. پس کشور هشت ماه در سال 88 درگیر فتنه‌ای بود آن هم به بهانه دروغی به نام تقلب در انتخابات و مرگ ندا آقا سلطان بود. فتنه 1401 نیز همین بود بهانه حجاب و مخالفت با گشت ارشاد و اسم رمز نیز همراه با مرگ دختری به نام مهسا امینی است. بسیار عبرت آموز، قابل توجه و تأمل است.

زمانی که انتخابات برگزار شد، عده‌ای از پذیرش نتایج انتخابات سر باز زدند و نوعی دیکتاتوری را آغاز کردند. بحث دروغ و تقلب در انتخابات را نیز مطرح می‌کردند. اینجاست که جریان اصلاحات به تنهایی نمی‌توانست فتنه را مدیریت کند و ادامه دهد. بنابراین آن‌ها از عوامل خارجی نیز کمک می‌گیرند. نقش رسانه‌ها، رادیو، تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی خارج از کشور، ضد انقلاب، بی بی سی، رادیو فردا، شبکه‌های اجتماعی که به تازگی در آن زمان شروع به کار کرده بودند و ... به کمک جریان اصلاحات می‌آید و با کمک از پادوی مطبوعات داخلی و رسانه‌های آن با جریان پرقدرت رسانه‌ای اصلاحات، فتنه‌ای را شروع می‌کنند که هشت ماه به طول می‌انجامد.

نقش این امپراتوری رسانه در این بود که ایجاد دروغ، تشکیک، تردید و ... کند تا یک جنگ روانی را در اذهان جامعه ایجاد کند تا به بهانه تقلب و دستکاری شدن در انتخابات و بعد از آن نیز به بهانه مرگ خانم ندا آقا سلطان نوعی جنگ نرم را بر علیه نظام سیاسی و ساختار حاکمیت اسلامی جمهوری اسلامی از صدر تا ذیل نظام را سازماندهی کنند. آن‌ها هم رهبر، هم نهاد ریاست جمهوری، قوای سه گانه، سازمان‌ها و ساختارها تا زیرمجموعه‌های نظام را مورد تردید و تشکیک قرار دادند.

اتفاقاً جریان و امپراتوری رسانه‌ای فتنه 88 و نیز فتنه 1401 موفق شدند تا اندازه‌ای قلب‌های جامعه را بلرزانند و باورهای جامعه را دچار لغزش و تردید کنند. اصطلاحی وجود دارد که دیگر نمی‌توان سرزمین‌ها را فتح کرد؛ اما می‌توان قلوب را فتح کرد. امروز جنگ نرم ترکیبی رسانه‌ای جایگزین جنگ سخت شده است. بنابراین باید دقت کرد که امروز جنگ ما هیبریدی، ترکیبی و تهاجمی است که دشمن علیه باورها، پندارها و رفتارهای مردم، حاکمیت، حکومت، نظام سیاسی و جمهوری اسلامی است.

فتنه سخت 88 و نیز فتنه 1401 آثار خوبی را برای دشمن داشت. آن‌ها تا جهات و اندازه‌ای نیز موفق بودند. مهم‌ترین اثرات فتنه 88 و فتنه 1401، چالشی بود میان حاکمیت و حکومت در نزد بخشی از مردم که اطلاق مردم به آن‌ها غلط است؛ زیرا مردم معترض نبودند؛ بلکه تلاش آن‌ها این بود که بخشی از جامعه، اصناف و اقشار خاصی از مردم و جوانان به بهانه دفاع از حقوق زن، دفاع از رأی مردم و ... را بتوانند در مقابل حاکمیت قرار دهند. ناامنی محصول و اثر فتنه است.

ممکن است حتی این ناامنی، ناامنی اقتصادی باشد که واقعاً نیز این نوع ناامنی در هردو فتنه 88 و 1401 رقم خورد. وقتی جامعه‌ای دچار فقدان امنیت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مانند اینها شد در این جامعه دیگر احساس امنیت نمی‌شود، بلکه احساس ترس و لرز می‌شود و مهم‌تر از همه سرمایه گذاران داخلی و سرمایه گذاران خارجی توان سرمایه گذاری ندارند و برای همین رشد اقتصادی کشور کاهش پیدا می‌کند و حوادث دیگری به دنبال ناامنی اقتصادی در جامعه شاهد خواهیم بود.

رسا ـ عوامل دخیل خارجی و داخلی در فتنه 88 چه کسانی بودند و چه هدفی را دنبال می‌کردند؟

فتنه هر جایی که اتفاق می‌افتد، باید عوامل، ریشه‌ها و زمینه‌ها را تحلیل کرد. طبیعی است که در آن فتنه هم عوامل داخلی حضور داشتند و هم عوامل خارجی. عوامل داخلی، جریانی به نام جریان اصلاحات بود. آن‌ها کسانی بودند که به بهانه باخت در انتخابات، نتیجه آن را نپذیرفتند و به تبع آن صدای پر قدرت رسانه‌ای خودشان را به میدان آوردند، مردم را به حضور در خیابان، بلوا و آشوب تهییج کردند و حوادثی را که پس از انتخابات 88 اتفاق افتاد رقم زدند.

طبیعی است که بازیگران این عرصه مشخص بودند. آن‌ها کسانی بودند که نامزدهای انتخابات، سران فتنه، احزاب و گروه‌ها و ... را تشکیل می‌دادند که عوامل فتنه 88 بود که بر محوریت سه تا از رهبران فتنه یعنی آقای مهندس موسوی، آقای خاتمی و آقای کروبی و وابستگان به این افراد و احزاب و رسانه‌های آن‌ها در داخل کشور بود.

اما عوامل خارجی مهم‌تر بودند. قطعاً عوامل داخلی بدون حمایت عوامل خارجی وارد فتنه 88 نمی‌شدند. بخشی از آن عبارت بود از جریان ضد انقلاب، منافقین، گروه‌های تجزیه طلب و ... که جالب اینجاست که عین همین حضور را در فتنه 1401 نیز شاهد هستیم. همان پلن، طرح و نقشه دارد در اینجا نیز پیاده سازی می‌شود. طبیعی است که جریان ضد انقلاب و خارج از کشور به خصوص رسانه‌های آن‌ها نقش مهمی در فتنه 88 داشتند و مهم‌تر از همه نقش قدرت‌های بیگانه، سرویس‌های اطلاعاتی، امنیتی، جاسوسی و رسانه‌ای آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان، اسرائیل و ... همین کشورهایی که امروز در فضای فتنه داخل کشور ما نیز حضور داشتند. نقش دست جریان استکبار و آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان و سایر کشورهایی که تابع آمریکا هستند را باید در فتنه‌ها جدی گرفت.

فتنه 88 بدون حضور عوامل خارجی و عوامل داخلی و اتحاد آن‌ها امکان تحقق نداشت. هم عوامل داخلی و هم خارجی هدف کلی به بهانه انتخابات، ایجاد ناامنی و نوعی نپذیرفتن ساختارها و قواعد حاکمیت و قوانین حاکم بر جمهوری اسلامی بود و دشمن نیز همیشه به دنبال تضعیف ایران قوی است و اگر بتواند تضعیف و تجزیه ایران را اجرا می‌کند.

رسا ـ نقش اصلاحات و عوامل نفوذی آن که کشور را ماه‌ها در آشوب فرو بردند چه بود؟

تمام فتنه محصول جریان اصلاحات بود. رهبران فتنه سبز، آقایان موسوی، کروبی و خاتمی و همچنین افرادی مانند آقای هاشمی رفسنجانی و دیگرانی که در فتنه لغزیدند، خطا کردند و ریزش‌های تلخی انجام شد، اینها نقش مهم و اساسی را داشتند. گرچه بهانه آن‌ها بازگشت به قدرت و ریاست جمهوری و دولت بود؛ اما بهانه آن‌ها از تقلب در نتایج انتخابات شروع شد و نتایج را نپذیرفتند و انتخاباتی را که سال‌ها خودشان از دل آن بیرون آمده بودند را نپذیرفتند. عجیب این است که آقای خاتمی، آقای هاشمی و ... بارها از طریق همین ساختار انتخاب شده بودند. اگر این ساختار ایراد داشت، پس شما هم که آن سال‌ها از دل این انتخابات بر آمده بودید، مشروعیت نداشتید.

طبیعی است که فتنه 88 محصول قدرت طلبانی بود که انتظار داشتند به قدرت برسند و زمانی که مردم به این افراد رأی ندادند، بازی را بر هم زدند و از دموکراسی صندوق رأی به دموکراسی خیابان و به تبع آن به دموکراسی رسانه‌ای، مطبوعات، آشوب‌ها، اغتشاشات و این حوادث رسیدند.

رسا ـ چطور باید مراقبت کرد تا دیگر به چنین حوادثی دچار نشویم؟

شناخت صحیح فتنه و حوادث فتنه‌گون، عوامل، ریشه‌ها و زمینه‌های پیدایش فتنه و مهم‌تر از همه شناخت بازیگران جریان فتنه‌ها و حوادث تلخ است. شناخت دشمن، دشمنی‌ها و مخرج مشترک با دشمن نکته دوم است. کسانی که روزی در این کشور مسؤولیت‌های مختلفی را برعهده داشتند به جایی رسیدند که با دشمن مخرج مشترک پیدا کنند. امام خمینی(ره) یک زمانی فرمودند که دشمن اعلام کرد که حرف خود را از دهان ساده لوحان موجه می‌زند.

مگر می‌شود بی بی سی، صدای آمریکا، اینترنشنال و سایر شبکه‌های اجتماعی امروز بیایند حرف رئیس جمهور یا رئیس مجلس سابق ما را بیان کنند؟ واضح است که این افراد واداده و استحاله شده‌اند و در زمین دشمن بازی می‌کنند. طبیعی است که باید دشمن و دشمنی‌ها را شناخت و با پذیرش همه ضعف‌ها و اختلاف‌ها در زمین دشمن و به نفع آن بازی نکنیم.

فهم صحیح جنگ نرم، جنگ ترکیبی و جنگ هیبریدی دشمن علیه نظام و انقلاب باید صورت بگیرد. نباید تعارف کنیم که در یک جنگ تمام عیاری واقع شده‌ایم که دشمن با استفاده از همه ابزارها و لوازم خود استفاده می‌کند و امکان دارد یکی از این ابزارها لغزش خواص و بی‌بصیرتی آن‌ها باشد. باید ابزار جنگ نرم دشمن را شناخت و راه‌های مقابله و برخورد با دشمن را شناسایی کرد.

رسا ـ  حماسه 9 دی مردم شریف ایران چگونه مشت محکمی برای جاه طلبی‌های نفوذی‌ها و عوامل فریب خورده داخلی بود؟

راز مقابله و غلبه بر فتنه‌ها پیوند دو سویه میان امت و امام است. هرجایی که مردم، امام و رهبری با همدیگر بودند، فتنه‌ها شکست خوردند. در تمام فتنه‌های این 43 سال پس از انقلاب، فتنه‌های بعد از حوادث دهه شصت، 78، 88، 98، 1401 و ... بساط فتنه زمانی جمع شد که مردم با امام و ولی خودشان بیعت کردند. حماسه 9 دی بیعت امام و امت بود. هر جایی که مردم آمدند در عرصه‌های میدانی حضور یافتند، بساط فتنه و فتنه‌گران جمع شد. باید دقت کنیم، همه آحاد و اقشار جامعه، رسانه، مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی، احزاب، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی باید بدانیم که محوریت جامعه بر اساس وحدت، مصالح و منافع ملی است. مبادا در حوادث و وقایع وحدت و مصالح ملی و رابطه میان امت و امام ضربه ببیند! باید همراهی و تبعیت از امام کرد، امام نیز به امت نگاه می‌کند و طبیعی است که کلمه کلیدی امت امام و امام امت، ضربه بزرگی است برای مقابله با فتنه‌گران. کسانی هم که دچار ریزش شدند به این خاطر است که امام و امت را رها کرده‌اند. طبیعی است که نه مردم به این افراد توجه خواهند کرد و هم دیگر جایی در عرصه حاکمیت نخواهند داشت. باید فتنه‌ها را شناخت و مراقب بود که گرفتار فتنه‌هایی که هر روز بازیگران آن در حال تغییر هستند، نشویم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴
همه دست‌اندرکاران مدیریت کشور باید به بازخوانی و تأمل و برنامه‌ریزی و اجرای منویات رهبری بازگردند.
0
0