۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۷
کد خبر: ۷۳۰۴۵۲
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

بایسته های برگزاری مراسم ترحیم

بایسته های برگزاری مراسم ترحیم
اصفهان ـ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: استفاده از موسیقی حتی اگر حرام نباشد در شأن مجلس ترحیم نیست و مداحان باید عامل تأمل در قیامت برای مردم باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری، شامگاه سه شنبه در نشست طلایه‌داران مجالس ترحیم اصفهان، با بیان اینکه کتابی در این نشست که مربوط به اشعار مختص معاد است رونمایی می‌شود، گفت: از نظر اعتقادی ما به معاد یقین داریم اما از نظر عملی، اعمال ما به این صورت نیست. در مجالس ترحیم اشتباهاتی هست که ریشه در ضعف ایمان افراد دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز در سطح جامعه ایمان قوی در سطح عموم مشاهده نمی‌کنیم، افرادی که ایمان ضعیف دارند رفتارهایی بروز می‌دهند که اثر گذاشته است بر مجالس ترحیم ما و آسیب‌هایی را به دنبال داشته است.

آیت الله مهدوی ترویج و استفاده از موسیقی در مجالس ترحیم را یکی از آسیب‌های این حوزه عنوان کرد و افزود: حتی اگر موسیقی حرام پخش نشود اما در شأن متوفی نیست که در مجلس ترحیم موسیقی پخش بشود ولو اینکه بگوییم می‌خواهند باعث غم و سوز افراد بشوند اما استفاده از موسیقی در این مراسمات صحیح نیست و بنا نیست متوسل به هر راهی بشویم.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به اینکه مداح مراسم ترحیم باید با حال دل خود و سوز خود حزن و غم را بر مجلس وارد کند، اظهار کرد: کشف حجاب برخی افراد در مراسم ترحیم یک آسیب دیگر است که برخی مرتکب آن می‌شوند و باعث ناراحتی دیگران نیز می‌شده و شکایات متعددی در این خصوص به ما ارائه شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ضعف مداحان در مراسم ترحیم را از دیگر آسیب‌های این حوزه برشمرد و تصریح کرد: گاهی افراد مسلط نیستند به مداحی و مسائل مربوط به این زمینه و تلاش می‌کردند با هرکاری باعث گریه مردم بشوند و حتی اگر این اعمال حرام هم نباشد اما همخوانی با مراسم ترحیم افراد ندارد.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه در تشییع جنازه سلام کردن هم نهی شده است، گفت: افراد در تشییع جنازه ممکن است در فکر قیامت و آخرت خود باشند و ممکن است همین سلام کردن باعث پرتی حواس آنها بشود و باید نسبت به رعایت این مسائل دقت داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به نقش ظن به قیامت در اعمال و رفتار انسان، عنوان کرد: در مراسم ترحیم در باغ رضوان و دیگر مکان‌ها انسان باید به فکر قیامت باشد اما گاهی برخی سبک‌ها و روش‌های جدید در مراسم باعث می‌شود که سیر مراسمات ما به سمت دیگری برود. باید تشکر کنم از آقای حاجیان مدیرعامل سازمان آرامستان های اصفهان که این برنامه را ترتیب دادند و این نشست‌ها و برنامه‌ها می‌تواند آثار بسیار خوبی داشته باشد.

امام جمعه موقت اصفهان به روایتی از امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان می‌فرمایند مراقب باشید نفسی که می‌کشید را فانی نکنید مگر در مسیر بندگی خداوند متعال. بجای اینکه بگوییم شاید این شب جمعه آخرین شب جمعه ما باشد بهتر است بگوییم یقینا این شب جمعه بخشی از عمر ما است.

وی ادامه داد: بزرگان ما حضور در قبرستان را یکی از راه‌های فلاح و رستگاری در دنیا عنوان کرده‌اند و مسأله زهد و انقطاع از دنیا با حضور در قبرستان و تفکر و تأمل در مرگ و معاد محقق خواهد شد. همه ما زمانی زیر خاک خواهیم رفت و باید در این مسیر که مانند میدان مسابقه برای رسیدن به کمال است را با چنین رویکردی سپری کنیم.

آیت الله مهدوی با تأکید بر ارزش و شأنیت جایگاه مداحان اهل بیت(ع) و شاعران، تصریح کرد: شعرا محبوب اهل بیت(ع) بودند و من هم به مداحان و شاعران بسیار علاقه دارم و همه این عزیزان با ذوق و تدبیر خود می‌توانند در ساماندهی برگزاری مراسم ترحیم و رفع معضلات و مشکلاتی که برخی مراسمات دارند نقش آفرینی کنند. مداحان باید اشعار متناسبی را بیان کنند تا افرادی که در جلسه نشسته‌اند بیاد قیامت خودشان باشند.

در پایان این نشست علی حاجیان مدیرعامل سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان گفت: در قطعه نام آوران آرامستان باغ رضوان اصفهان، بوستانی به نام جنت الحسین(ع) یا روضة الحسین(ع) برای پیرغلامان اهل بیت(ع) در نظر گرفته شده است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات