۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۷۳۱۸۰۹
معارف رمضانی(۷)؛

روزه اعضا و جوارح و مراقبت از چشم و گوش و زبان

روزه اعضا و جوارح و مراقبت از چشم و گوش و زبان
خراسان رضوی - رییس دانشگاه رضوی در ادامه بیان معارف رمضانی از لزوم مراقبت از چشم و گوش و زبان سخن گفت و به روزه کامل که مراقبت همه اعضا و جوارح از معصیت است اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت الاسلام جهانگیری، رییس دانشگاه رضوی در ادامه بیان فضائل و آداب ماه مبارک رمضان از خطبه شعبانیه پیامبر اکرم(ص) به بیان مراقبات شخصی پرداخت که سبب عظمت و بزرگی انسان می شود.

حفظ زبان

وی با قرائت فراز«وَ احفَظُوا ألسِنَتَکم» به بیان یک روایت در این باب پرداخت و گفت: شخصی خدمت پیامبراکرم(ص) آمد و تقاضای نصیحت کرد حضرت فرمود مراقب زبانت باش! فکر کرد موعظه کوچکی است دوباره درخواست کرد و پیامبر همان را تکرار کرد پس از آن که برای بار سوم گفت، حضرت فرمود وای بر تو آیا غیر از زبان چیزی وجود دارد که انسان را تا این اندازه دچار مصائب و گرفتاری کند که با ذلت در آتش جهنم قرار بگیرد؟

رییس دانشگاه رضوی افزود: بنابر این فرمایش خیلی باید مراقبت کرد با این قوه که انسان در وجودش متمایز از دیگر مخلوقات است چطور باید بهره برد که معصیت نباشد و موجب نجات او شود.

حفظ نگاه

حجت الاسلام جهانگیری در ادامه با قرائت «وغَضّوا عَمّا لایحِلّ النَّظرُ إلیه أبصارَکم» حفظ نگاه را مطرح کرد و گفت: در این دنیا حلال و حرام هایی وجود دارد چیزهایی که در این دنیا بر شما حرام شده موجب خرابی دنیا و آخرت شما می شود اگر مراقبت نکنید در صورت تصرف در آنها سعادت شما به خطر می افتد بنابراین برای دوری از شقاوت باید از آن محارم الهی پرهیز کرد.

وی افزود: آنچه حرام است باید نگاه را از آن حفظ کرد هرچیزی را نباید از این دریچه وارد روح و جان انسان کرد دچار صدمه و آسیب خواهیم شد. غض به معنای بستن چشم نیست معنای کوتاه کردن دارد، یعنی اگر ناخواسته چشم بر حرام افتاد خیره نشو چشم را بر گردان از نظاره آن کوتاه بیا!

رییس دانشگاه رضوی ادامه داد: اگر منظره ای حرام جلوی انسان قرار گرفت و چشم پوشی کردیم از جسم و جان خویش مراقبت کردیم اگر کسی مراقبت نکند ای بسا به قلب و جانش آسیبی وارد کند که تا آخر عمر اثر آن را نتواند از بین ببرد.

حفظ گوش

حجت الاسلام جهانگیری در فراز«و عمّا لایحلّ الإستِماعُ إلیه أسماعَکم» به بیان مراقبت از گوش پرداخت و گفت: مواظبت بر گوش هم در روایات توصیه شده، برخی صداها و آهنگ ها شنیدن آنها جالب نیست همانطور که نسبت به چشم و زبان حرام وجود دارد نسبت به شنیدن هم محارمی وجود دارد.

وی افزود: این نعمت بزرگ الهی که اگر نباشد انسان به مرده ای در بین زندگان تشبیه شده است بنابراین باید قدر دانست آنچه را که حرام است از آن دریچه به جان و روح  خویش وارد نکنیم.

رییس دانشگاه رضوی ادامه داد: با این نعمت می توان با دیگران مرتبط بود و بر علم و دانش خویش افزوده و خود را از خطرها دور کرده و به مراتب بالاتر مادی و معنوی برسانیم.

روزه کامل روزه اعضا و جوارح

وی بیان داشت: موسیقی حرام که از آن نهی شده به جهت ایجاد انحراف درانسان باید از آن دوری کرد یا شنیدن غیبت و تهمت در صورت حضور در مجلسی اینچنینی، اگر نتوانیم مانع شویم یا از حیثیت و آبروی مومن دفاع کنیم باید آن مجلس را ترک کرد.

رییس دانشگاه رضوی افزود: در این ماه به خصوص باید مراقب همه اعضا و جوارح بود در حقیقت روزه کامل روزه همه اعضا و جوارح انسان است صرف تحمل گرسنگی و تشنگی شاید انجام تکلیف محسوب شود اما با قبولی روزه و تکمیل فیض معنوی در فرض روزه همه اعضا و جوارح متفاوت است که با مراقبت و مواظبت و دوری از معصیت این روزه کامل را ممکن خواهد بود.

دلسوزی برای ایتام

حجت الاسلام جهانگیری بیان داشت: پیامبر گرامی اسلام پس ازبیان نکات مراقبت شخصی به یک نکته ای اجتماعی می پردازد «وَ تَحَنَّنُوا عَلَی أَیتَامِ النَّاسِ کمَا یتَحَنَّنُ عَلَی أَیتَامِکمْ» ایتامی در جامعه وجود دارد که نسبت به آنها هم افراد و هم حکومت وظایفی را دارد و باید به آنها رسیدگی شود.

وی افزود: پیامبر در این فراز یک قانون کلی را مطرح کرد تحنن به معنای دلسوزی کردن است، می فرماید همانطور که نسبت به فرزند خود یا نزدیکان دلسوزی و محبت داری و از او رفع گرفتاری و مشکل داری نسبت به ایتام هم چنین باشید.

رییس دانشگاه رضوی در پایان گفت: این یک نتیجه مستقیم برای خودمان دارد ممکن است بعد از خود یتیم برجای بگذاریم اگر دیگران نسبت به آنها دلسوزی نکنند دچار مشکل و دردسر می شوند./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات