۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۷۳۱۹۱۲
معارف رمضانی(۱۰)؛

از لحظات پایانی زندگی و حس مرگ تا سنگینی و سبکی بار گناه

از لحظات پایانی زندگی و حس مرگ تا سنگینی و سبکی بار گناه
خراسان - رییس دانشگاه رضوی در بیان معارف رضوی از حالات انسان در لحظه مرگ و آثار اعمال سخن گفت و به سنگینی و سبکی بار گناه اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت الاسلام جهانگیری، رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در ادامه تبیین فضائل ماه مبارک رمضان از فرمایشات پیامبر اکرم(ص) در خطبه شعبانیه خطاب به مردم، به فراز «أَیهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَکمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِکمْ فَفُكّوهَا بِاسْتِغْفَارِکمْ» اشاره کرد و گفت: جان شما در گرو اعمال شماست. این یک واقعیت مسلم از نظر معارف دینی و موقعیت اجتماعی است که اعمال انسان از او جدا شدنی نیست بلکه همراه و نشانگر اوست.

وی افزود: اعمال انسان در تامین سعادت او موثر است و رهایی از آثار ناپسند اعمال هم جز به توبه و استغفار و جبران آن خطا چاره دیگری ندارد.

لحظات پایانی زندگی و حس مرگ

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: در برخی روایات از حالات لحظات آخر انسان که مرگ را حس می کند به دیدن سه صورت اشاره شده است اول صورت مال و اموال اوست که می گوید من در حفظ و جمع آوری شما تلاش کردم شما اکنون در این وضعیت برای من چه می کنید؟ پاسخ آنها فقط دادن یک کفن است!

حجت الاسلام جهانگیری افزود: به سمت صورتی که نشان اولاد و ورثه است متوجه می شود و برای آنها از زحمت و رنجش جهت راحتی آنها سخن می گوید کمک می خواهد که می گویند ما تا حفره قبر فقط می توانیم تو را همراهی کنیم.

وی ادامه داد: صورت سوم که اعمال اوست مورد خطاب قرار می دهد و ضمن اشاره به عدم رغبت خویش به اعمال صالح در دنیا می گوید شما برای من چه می کنید؟ آنها از همراهی همیشگی او تا قبر و قیامت و صحرای محشر خبر می دهند.

رهایی از آثار اعمال

حجت الاسلام جهانگیری در ادامه بیان روایت گفت: عمل انسان و آثار آن همراه اوست و پیامبر(ص) فرمود جان شما در گروه اعمال شماست یعنی اگر گرفتاری دنیا و آخرت داریم مشکلاتی پیش می آیده شما گروگان اعمال و رفتار خویش هستید و برای آزادی و رهایی از این وضعیت تنها یک راه وجود دارد. «فَفُكّوهَا بِاسْتِغْفَارِکمْ».

وی افزود: با استغفار و طلب آمرزش جان خود را رها کنید به ویژه در این ماه مبارک در این سحرهای الهی و دوست داشتنی که قرار می گیرید حیف است که انسان این موقعیت را از دست بدهد.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: حال که توفیق بیداری سحر داریم لحظاتی را مشغول عبادت باشیم خصوصا نماز شب حتی به یک رکعت آخر را قدر بدانیم انسان اگر بخواهد جانش را که در گروه اعمال ناشایست است نجات بدهد راه رهایی آن استغفار و توبه به درگاه خداست.

سنگینی بار گناه

رییس دانشگاه رضوی در ادامه به فراز «وَ ظُهُورُکمْ ثَقِیلَةٌ مِنْ أَوْزَارِکمْ» اشاره کرد و گفت: گناهی که از انسان سر می زند یک باری بر دوش او قرار می دهد و گرفتاری درست می کند در قیامت همه درگیر خود هستند کسی به کمک ما نمی آید هیچکس سنگینی بار دیگری را به دوش نمی گیرد.

وی افزود: قرآن می فرماید« وَ لا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى» هیچ گناه کاری گناه دیگری را به گردن نمی گیرد. ممکن است افرادی با راهنمایی غلط و یا ایجاد زمینه گناه انسان را به معصیت تشویق کنند. این یک بار گناه بر دوش مشوق و کسی که زمینه را فراهم کرده ثابت می کند اما از بار گناه عامل به گناه و معصیتکار چیزی کم نمی کند و باید خود پاسخگوی عملش باشد.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: مثلا همین وضعیت بدحجابی که امروز به نسبت قبل بیشتر رایج شده، و سبب معصیت دیگران می شود این یک بار بر دوش شخص قرار می دهد به واسطه آن وضعیت نامناسبش که گناه است اما اینکه سبب گناه دیگری می شود هم باری افزون بر دوش قرار می دهد. اما کسی که به این واسطه موقعیتی که دیگری فراهم کرده گناه می کند هم باری بر دوش خود خواهد داشت و باید جوابگوی گناهش باشد.

سبکی بار گناه

وی با قرائت فراز «فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِکمْ» بیان داشت: پیامبر(ص) فرمود پشت شما از بار گناه خود یا گناهانی که سبب شدین برای دیگران، سنگین شده است و حرکت شما را به سمت خدا و سعادت اخروی کُند کرده و زمین گیر شده اید.

حجت الاسلام جهانگیری افزود: راه رهایی و حرکت به این سمت سعاد کم کردن بار گناه و سبکی است که به وسیله سجده های طولانی میسر می شود بهترین حالتی که انسان تقرب به خدا دارد سجده در مقابل اوست و طولانی شدن آن سبب سبکی بارگناه می شود.

وی ادامه داد: در سجده های نماز که بعد آرامش بدن ذکر می گویید هرچه بیشتر به این کار مداومت داشته باشید برکات آن بیشتر خواهد بود اما در غیر آن در سجده مستحبی هم اذکاری وارد شده که با طولانی کردن آن بار گناه خویش را سبک می کنیم. به این مورد در بیان آینده خواهیم پرداخت./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات