۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۷۳۱۹۵۰
رییس دانشگاه رضوی:

کار برای غیر خدا زیان و خسارت است

کار برای غیر خدا زیان و خسارت است
خراسان - رییس دانشگاه رضوی در ضمن بیان لزوم قدردانی نسبت به توفیق خدمت و نوکری امام رضا(ع) به انجام کار و وظایف برای خدا توصیه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، در ابتدای دیدار نوروزی حجت الاسلام جهانگیری، رییس دانشگاه با اعضای هیئت علمی، استادان و کارمندان، حجت الاسلام امامی ضمن تبریک نوروز و روز جمهوری اسلامی نسبت به قدردانی ایام ماه مبارک رمضان و فرصت طاعت و بندگی توصیه کرد و ضرورت همدلی و تلاش در دوران جدید دانشگاه و سعی در تحقق شعار سال و نیز ایجاد روحیه شادی و نشاط و امید برای دانشجویان سخن گفت.

در ادامه جلسه حجت الاسلام جهانگیری با قرائت «لا تَتَشاغَلْ عمّا فُرِضَ علَيكَ بِما قد ضُمِنَ لَكَ فإنّهُ لَيسَ بفائتِكَ ما قد قُسِّمَ لَكَ، و لَستَ بِلاحِقٍ ما قد زُوِيَ عنكَ» از پیامبر اکرم(ص) ضمن تبریک سال جدید و آرزوی موفقیت و کسب رضایت خدا و نشاندن لبخند رضایت بر چهره زیبای امام زمان(عج) بیان داشت: ان شالله توفیق نوکری امام رضا علیه السلام را داشته و قدردان این سِمَت بزرگ باشیم.

وی افزود: افتخار بزرگی است در یک جایی تنفس می کنیم و حضور داریم که زیر سایه امام رافت و مهربانی امام رضا(ع) است. خدای نکرده اگر کسی قدر نداد ابتدا در عالم معنی و بعد در عالم مادی ممکن است از این نعمت محرومش کنند و این افتخار نوکری را از او بگیرند.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: در مکانی که منتسب به امام رضا(ع) است افزون بر وظایف کارمندی که به عهده داریم وظیفه دیگری نیز متوجه ما بوده که باید شناخت وعمل نسبت به آن داشته باشیم.

ضمانت روزی

رییس دانشگاه رضوی با قرائت آیه «وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللهُ‌ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» بیان داشت: همانطور که در یک مجلس محترم در منظر دانشمندان و بزرگان انسان مراقب و مواظب رفتار و گفتار خویش است که حرمت مجلس حفظ شود اینجا هم که منتسب و تحت نظر اربابمان امام رضاست حفظ حرمتش لازم است.

حجت الاسلام جهانگیری افزود: در کتاب شریف بحار جلد 77 صفحه178 حدیث ابتدای سخن را نقل کرده است «لا تَتَشاغَلْ عمّا فُرِضَ علَيكَ بِما قد ضُمِنَ لَكَ فإنّهُ لَيسَ بفائتِكَ...» خدا به عنوان خالق و رازق متکفل شده روزی را برساند تو از وظیفه خویش غافل نشو! آنچه بر تو واجب کرده ببین چیست.

وی ادامه داد: عبادات شخصی که نماز در صدر آن است مهمترین وظیفه انسان است توجه دارید بیشتر توجه کنید نماز را بر همه کارهای خویش مقدم بدارید تمام مسیرهای سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت از مسیر نماز بخصوص اول وقت می گذرد.

حجت الاسلام جهانگیری بیان داشت: هیچ جلسه ای در زمان نماز برکت ندارد به نتیجه نمی رسد من نیز به عنوان خدمتگذار شما راضی نیستم در وقت نماز به کار دیگری مشغول باشید.

وی افزود: سایر وظایف عبادی و اجتماعی و کاری را مطابق آنچه تعهد داریم در هر رده شغلی که هستیم باید مواظب باشیم که به وظیفه خود عمل کنیم اینکه چطور و چقدر برسد به عهده خداست هر چه مقدر کرده می رسد.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: پیامبر(ص) فرمود نسبت به چیزهایی که خدا بر شما واجب است مبادا غافل شوید و توجه کنید به چیزهایی که خدا تضمین کرده است.« فإنّهُ لَيسَ بفائتِكَ ما قد قُسِّمَ لَكَ..» چیزهایی که خدا تقسیم کرده به موقع می رسد سهم و قسمت کسی از دست نمی رود.

رییس دانشگاه رضوی با قرائت بخش پایانی روایت« و لَستَ بِلاحِقٍ ما قد زُوِيَ عنكَ» بیان داشت: چیزهایی که قرار نیست به دستت برسد هرچه تلاش کرده و برنامه ریزی کنید بدان نمی رسید.

حجت الاسلام جهانگیری افزود: به آنچه مقدر است می رسیم وظیفه ما آن چیزی است که به عهده ماست اگر چنین شد مقدرات الهی به ما می رسد و رشد و تعالی و پیشرفت در امور شخصی و اجتماعی حاصل می شود.

وی در باب مذمت بدگویی پشت دیگران نیز سخن گفت و ادامه داد: حرفی که پشت سر دیگری می زنیم اگر به منزله تخریب باشد ابتدا متوجه خود می شود واگر دنبال ایجاد موقعیت هستیم که با له کردن دیگران و گذشتن از آنها مهیا شود بدانیم خدا ناراضی است و نتیجه ندارد.

حجت الاسلام جهانگیری با اشاره به روایت امام عسگری در تحف العقول 478« إيّاكَ و الإذاعَةَ و طَلَبَ الرِّئاسَةِ ، فَإنَّهُما يَدعُوانِ إلَى الهَلَكَةِ» بیان داشت: دو چیز انسان را به هلاکت می کشاند یکی فاش کردن حرف دیگران است مثلا از روی حسادت، یا خودشیرینی و یا خود را خوب جلوه دادن و تخریب دیگران، و دومین مورد ریاست طلبی که انسان را هلاک می کند.

وی در ادامه گفت: اگر توانمندی دارید که مغفول مانده و یا استعدادی که توجهی بدان نشده معرفی کنید اگر ناحقی برای شما صورت گرفته بیان کنید. ان شالله همه قوا و نیروی ما در یک راستا برای پیشرفت این مجموعه که به نام امام رضا(ع)منور است منسجم و محکم قرار بگیرد.

کار برای خدا باشد

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: نکته ای که همه باید به آن توجه کنیم این است که کار را در هر قسمتی که هستیم برای خدا انجام بدهیم برای غیر او زیان و خسارت است برخی ممکن است کارهای دیگران را هم به خود نسبت بدهند! بی فایده است.

حجت الاسلام جهانگیری افزود: کار وقتی برای خدا باشد اگر کسی نفهمید هم بُردیم  قانون الهی این است اگر برای خدا باشد خدا کار را جلوه می هد اگر به صلاح باشد شهرت می دهد اگر برای غیر خدا باشد نتیجه ندارد و مورد پسندی قرار نمی گیرد و این ریا است.

وی ادامه داد: در هر مقطعی که هستید دنبال ارتقاء علمی و دانشی خود باشید با دانش آموزی، دانشجویی و طلبگی خود را ارتقاء بدهید هرچند در یک رده ای که نیاز به ارتقاء دانش نمی بیند هم این تصور را کنار گذاشته و دنبال پیشرفت باشید.

حجت الاسلام جهانگیری بیان داشت: در بدنه اداری دانشگاه نیاز به تحول داریم افراد در تخصص های خود باید ارتقاء پیدا کنند در بین اعضای هیئت علمی و اساتید که افتخارات حوزه علمیه و دانشگاه هستند از حیث ارتقاء مسائل پژوهشی و دانشی نیاز به تلاش بیشتری است.

وی افزود: رشد خوبی در مسائل پژوهشی در سال 401 نسبت به سال های قبل داشتیم امیدواریم این رشد با حرارت و شدت بیشتری ادامه پیدا کند که منجر به ارتقاء علمی خود عزیزان و نیز رشد و پیشرفت موقعیت این مجموعه علمی فرهنگی باشد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات